مرتضی سرهنگی خبر داد:

«نظام‌نامه حرب» منتشر می‌شود / اثری كه می‌تواند در مراكز نظامی مورد استفاده قرار گیرد

مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری از آماده چاپ بودن كتاب «نظام‌نامه حرب» توسط انتشارات سوره مهر خبر داد.
کد خبر: ۸۵۵۸۸۴۸
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری از تدوین و آماده انتشار شدن كتاب تازه‌ای با عنوان «نظام‌نامه حرب» خبر داد و گفت: این كتاب در بر گیرنده یكصد و ده فرمان آیت‌الله بلادی بوشهری به مبارزان تنگستان در دوران جنگ جهانی اول است كه از سوی انتشارات سوره مهر در دست انتشار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در دوران جنگ اول جهانی، جنوب ایران به تسخیر انگلستان درمی‌آید و در این میان مبارزان مردمی نیز با اشغالگران به ستیز برمی‌خیزند. در میان آن ها روحانی برجسته‌ای به نام سید عبدالله بلادی بوشهری نیز حضور داشت كه به مبارزه با استعمارگران مشغول بود. پس از مدتی مبارزان از بیم جان ایشان، وی را به شیراز منتقل می‌كنند. این شخصیت مبارز اندكی بعد نامه‌ای خدمت آیت الله بلادی بوشهری می‌نویسد مبنی بر اینكه برای ما آیین نامه و شیوه‌نامه جنگیدن با بیگانگان را تدوین كنید.

مرحوم بلادی نیز بر مبنای قرآن كریم و نهج البلاغه ۱۱۰ فرمان نظامی برای مبارزان می‌نویسد كه مبنای آن ها برای مبارزه و جنگیدن قرار می‌گیرد.

سرهنگی افزود: متن این نظام‌نامه كه در آن از موضوعاتی مانند نوع رفتار فرمانده با سربازان و خوراك آن ها تا شكل تصویربرداری از صحنه نبرد و گزارش‌نویسی از آن مورد توجه قرار گرفته، نشانه‌ای از ژرف‌نگری این روحانی است كه گویی این نظام‌نامه را برای تمامی دوران‌ها می‌نوشته است.

وی خاطرنشان كرد: به باور من این نظام نامه جزو دارایی‌های پنهان ماست كه حتی می‌تواند امروز نیز در مراكز نظامی ما مورد توجه و استفاده قرار بگیرد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار