رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران با انتقاد از سوء مدیریت‌ها گفت: از دست رفتن بازار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری فرش و رسیدن این رقم به ۳۰۰ میلیون دلار در سال به خاطر سوء تدبیر مسئولان است.
کد خبر: ۸۵۵۸۸۵۲
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید کارگر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرش دستباف ایران گفت: هیچ هنر و صنعتی با حداقل سرمایه درآمدزایی مناسبی برای روستائیان و تولید کنندگان به غیر از صنعت فرش دستباف ندارد.

 کارگر افزود: در سال 92 میزان صادرات فرش ایران به 314 میلیون دلار کاهش یافت که این رقم کمترین میزان ثبت شده صادرات فرش در طول تاریخ بود اما این رقم در سال 93 کمی افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد میزان صادرات فرش در سال 93 به رقم 330 میلیون دلار رسید که امیدواریم با لغو ممنوعیت صادرات فرش به آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش ایران در گذشته دوباره صادرات فرش ایران افزایش یابد.

کارگر ادامه داد: در سالهای گذشته سالانه 18 میلیون دلار فرش ایران به آمریکا می‌رفت که امیدواریم با لغو تحریم‌های فرش ایران دوباره از سال 2016 شاهد صادرات فرش ایران به آمریکا باشیم. 

در ادامه این مراسم رئیس اتحادیه تولید کنندگان  و صادر کنندگان فرش دستباف ایران گفت: صنعت فرش دستباف ایران مورد هجوم بی‌رحمانه مسائل ومشکلات داخلی و خارجی قرار گرفته است.

احمد کریمی اصفهانی افزود: این صنعت برای میلیونها نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با حداقل سرمایه اشتغالزایی انجام داده و کمترین وابستگی ارزی دارد. 

وی خاطرنشان کرد: فرش دستباف ایران در گذشته یک میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات داشت که به دلیل سوءمدیریت‌های داخلی و مشکلات خارجی این رقم به 300 میلیون دلار در سال کاهش یافت. 

کریمی اصفهانی اضافه کرد: به دلیل فراهم نبودن بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای افزایش دوباره صادرات فرش ما مشکلات زیادی برای توسعه صادرات این محصول داریم. 

وی گفت: فرش دستباف ایران باید از مالیات بر ارزش افزوده خارج شود اما در حال حاضر برای این امر مجازات حبس در نظر گرفته شده است که این موضوع باعث عدم تمایل صادر کنندگان این محصول و بیکاری فعالان این بخش خواهد شد. 

این مقام مسئول در حوزه خصوصی بخش فرش یادآور شد: تبلیغات در بازارهای خارجی تاثیرات بسزایی برای افزایش صادرات فرش فراهم می‌کند و منجر به افزایش بهره‌وری تولید این محصول در کشور خواهد شد. 

وی اظهار کرد: بازار آمریکا در سالهای گذشته به دلیل تحریم‌هایی که وجود داشت از بین رفت اما در آینده نزدیک امکان باز شدن این بازار وجود دارد.

کریمی اصفهانی اضافه کرد: در این ارتباط ما باید به طور منطقی عمل کرده و اصطلاحا ذوق‌زده نشویم بلکه با تبلیغات مناسب و به دور از هرگونه شتابزدگی به این بازار وارد شویم. 

وی افزود:‌ در صورتی که دولت بخشی از واردات انواع کالا به کشور را در ازای صادرات کالا از کشور قرار دهد می‌توانیم زمینه اشتغال بسیاری از افراد را فراهم کنیم. 

این مقام مسئول اضافه کرد که مشوق‌های صادراتی می‌تواند بخشی از مشکلات و عدم ثبات مدیریتی پیش روی صادرات فرش را بردارد.

ارسال نظرات