مدیرعامل پژوهش و فن‌آوری پتروشیمی

بومی‌سازی کاتالیست‌های مهم زنجیره تولید پتروشیمی‌ گازی

مدیر عامل پژوهش و فن‌آوری پتروشیمی از بومی‌سازی کاتالیست‌های مهم تبدیل متانول به پروپیلن خبر داد و گفت: کاتالیست جزو مواد شیمیایی استراتژیک برای صنایع کشور محسوب می‌شود و ما اساساً تولید آن را منوط به برد تجاری نمی‌کنیم.
کد خبر: ۸۵۵۸۸۹۹
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسماعیل قنبری با بیان اینکه کار جدیدی روی کاتالیست تولید پروپیلن از متانول MTP آغاز کرده‌ایم که در فرآیند تولید پروپیلن از متانول کاربرد دارد، اضافه کرد: ما دو نوع کاتالیست برای این فرآیند نیاز داریم که یکی کاتالیست پایه آلومین است و دیگریزئولیتی که یکی در فرآیند DME و دیگری در فرآیند MTP کاربرد دارد.

وی افزود: ما در مقیاس آزمایشگاهی موفق به تولید این دو کاتالیست شده‌ایم و برای افزایش مقیاس تولید در مقطع صنعتی روی آن کار می‌کنیم و امیدواریم به زودی به دستاوردهای مناسبی در این زمینه برسیم.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فنآوری پتروشیمی ادامه داد: کاتالیست دیگری که در دست ساخت داریم کاتالیست فرآیند PP است که آن هم مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در مقیاس آزمایشگاهی برای تولید آن به نتیجه رسیده‌ایم و برای افزایش مقیاس آن به مرحله صنعتی مشغول کار هستیم.

وی تصریح کرد: این کاتالیست بسیار ارزشمند در تکمیل چرخه تبدیل گاز به پروپیلن کاربرد دارد که به آن در آینده نیاز خواهیم داشت و با این تلاش‌ها دانش را به‌صورت بومی و بی‌نیاز از واردات نمونه خارجی در اختیار خواهیم داشت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فرآیند سرمایه‌گذاری برای تولید انبوه این کاتالیست‌ها توسط بخش خصوصی یا دولتی گفت: کاتالیست جزو مواد شیمیایی استراتژیک برای صنایع کشور محسوب می‌شود و ما اساساً تولید آن را منوط به برد تجاری نمی‌کنیم.

قنبری ادامه داد: این کالا به واسطه استراتژیک بودن و با توجه به اینکه می‌تواند در بخش‌های مختلف صنعت خالق ارزش افزوده باشد، برای ما هدف دستیابی به دانش است و اساساً هیچ‌گونه شرطی مبنی بر اینکه سرمایه‌گذار خصوصی باید به آن ورود کند تا ما توسعه صنعتی این دانش را محقق کنیم وجود نخواهد داشت و حتی بدون نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این دانش توسعه پیدا خواهد کرد.

بنا به این گزارش ، کاتالیست‌ها در صنایع نفتی به خصوص در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند. با توجه به اینکه تولید انواع پایه‌های کاتالسیتی تکنولوژی نسبتا پیچیده‌ای را طلب می‌‌کند و نقش حساسی را نیز در فرآیندها بازی می‌کند، کمبود آن علیرغم آنکه به نسبت بقیه تجهیزات و تاسیسات پالایشی و پتروشیمی قیمت زیادی ندارد، می‌تواند کل فعالیت یک واحد چند صد میلیون دلاری نفتی را متوقف کند.

ارسال نظرات