با سفر یک هیات نفتی قزاقستان به ایران، دور جدید مذاکرات به‌منظور از سرگیری سوآپ نفت خام، فرآورده‌های نفتی و گاز مایع آغاز شد.
کد خبر: ۸۵۵۸۹۰۹
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
به گزارش خبرگزاری بسیج،  بیش از ۵ سال از توقف سوآپ نفت خام کشورهای حاشیه دریای خزر از مسیر ایران می گذرد و با کاهش توجیه اقتصادی ترانزیت و انتقال نفت خام از مسیرهای جایگزین ایران در کشورهای گرجستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه، بار دیگر مسیر کم هزینه سوآپ نفت ایران مورد توجه کشورهای نفت خیز منطقه دریای خزر قرار گرفته است.

بر این اساس با سفر یک هیات نفتی قزاقستانی به ایران، دور جدید مذاکرات با شرکت های نفتی قزاقستانی به منظور از سرگیری سوآپ نفت خام، فرآورده‌های نفتی و گاز مایع آغاز شده است.

در این دور از مذاکرات نماینده اقتصادی قزاقستان از پایانه نفتی شمال به عنوان بزرگترین پایانه نفتی ایران در دریای خزر بازدید کرد و از علاقمندی سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های نفتی قزاقستان به منظور ازسرگیری سوآپ نفت خام از مسیر ایران خبر داد.

حمیدرضا شاهدوست رئیس پایانه نفتی شمال در تشریح جزئیات مذاکرات جدید نفتی با قزاقستان به منظور از سرگیری سوآپ نفت خام، گفت: هیاتی شامل نماینده اقتصادی به همراه کارشناسان و مدیران تجاری و بازرگانی قزاقستان از زیر ساخت های پایانه نفتی بازدید کرده اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاسیسات اسکله شامل بازوهای تخلیه، خطوط لوله، سیستم اندازه گیری نفت، سسیستم مخازن نفت و آزمایشگاه مرجع نفت پایانه نفت شمال مورد تایید هیات قزاقستانی قرار گرفته است، تصریح کرد: نماینده اقتصادی قزاقستان در این دیدار خواستار نشست و مذاکره در مورد چگونگی از سرگیری سوآپ نفت خام از مسیر ایران شد.

به گفته شاهدوست، با توجه به اینکه تمام زیر ساخت‌های لازم مشاهده و مورد تایید کارشناسان قرارگرفته، این هیات قرار است درآینده نزدیک مذاکرات خود را با مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران برای از سرگیری سوآپ نفت خام داشته باشند.

رئیس پایانه نفتی شمال با اعلام اینکه در حال حاضر روزانه امکان دریافت و ذخیره سازی ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام وجود دارد که قابلیت افزایش تا ۲۰۰ هزار بشکه را دارد، بیان کرد: در صورت دریافت و انتقال نفت خام به خطوط لوله به طور مستقیم این میزان تا ۵۰۰ هزار بشکه نیز افزایش می یابد.

این مقام مسئول در پایان خطارنشان کرد: در شرایط فعلی امکان پهلوگیری و تخلیه سه فروند کشتی نفتکش به طور همزمان با ظرفیت ۵ تا ۶ هزار تن و آبخور ۴ تا ۴.۵ متر در پایانه نفتی شمال وجود دارد.
منبع: مشرق
ارسال نظرات