خبرهای داغ:
سرپرست معاونت اقتصاد اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت:
سرپرست معاونت اقتصاد اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: برند سازی تجاری محصولات استراتژیک استان و معرفی این محصولات موجب مصرف آن ها در کشورها و بازارهای خارجی می شود.
کد خبر: ۸۵۵۸۹۷۴
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

محمد بهروزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی با بیان اینکه تفکر اقتصاد مقاومتی یک تدبیر هوشمندانه برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی است اظهارداشت: استفاده از ظرفیت های موجود به بهترین نحو، در جهت قطع وابستگي به درآمدهای نفتی موثر است.

وی عنوان کرد: در راستای رسیدن به این هدف، طراحی یک برنامه جامع اقتصادی متناسب با توجه به شرایط موجود، امکانات و پتانسیل ها و حتی محدودیت های مختلف اقتصادی در استان ضروری و لازم است.

سرپرست معاونت اقتصاد اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان گفت: این برنامه جامع باید بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و معدن، خدمات و بازرگانی و فرهنگی را پوشش دهد و در هر یک از بخش ها نگاه ویژه ای به مزیت ها و ارائه راهکارهایی برای رشد و توسعه و ایجاد ارزش افزوده لازم است.

وی با بیان اینکه باید در کلیه بخش های مختلف اقتصادیاز تولیداتواحدهای صنعتی و تولیدی داخل حمایت شود، افزود: در این خصوص نیاز است سیاست های حمایتی و تشویقی جهت رونق تولید و سرمایه گذاری برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان وضع شود .

از فرصت ها، ظرفیت‌ها و توانمندی های اقتصادی استان بایداستفاده شود

بهروزی ادامه داد: سیاست های که با ایجاد، بهسازی و نوسازی واحدهای تولیدی و صنعتی و افزایش بهره وری و قدرت رقابت با محصولات خارجی منجر به رونق و خودکفایی در تولید شود.

وی با بیان اینکه بهره گیری از فرصت ها، ظرفیت‌ها و توانمندی های اقتصادی استان راهکار دیگری است، ادامه داد: در این خصوص با توجه به وجود مزیت نسبی در تولید محصولات استراتژیک در بخش معدن و کشاورزی، می توان با ایجاد صنایع فرآوری، بسته بندی و بازاریابی این محصولات و جذب سرمایه گذار از خام فروشی این محصولات جلوگیری و ارزش افزوده بالاتری عاید استان کرد.

مردمی سازی اقتصاد در بخش تعاون ضروری است

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مردمی سازی اقتصاد و مشارکت آنها در فعالیت های مولد اقتصادی در بخش های مختلف اقتصادی خصوصاً در بخش تعاون، ضروری است و باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شفاف و کامل در خصوص موضوعات اقتصادی و سرمایه گذاری به کمک دستگاه های اجرایی، رسانه ها، جراید و روزنامه های محلی صورت گیرد.

بهروزی خاطرنشان کرد: با پایش و بهبود فضای کسب و کار استان زمینه ورود مردم و فعالان بخش خصوصی به فعالیت های اقتصادی در بخش های مختلف فراهم می شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی نظیر زرشک، 98% از کل تولید کشور را بر عهده دارد ادامه داد: محصولات عناب با تولید 95% از کل تولید کشور، زعفران با تولید 43% از کل تولید کشور را استان ما به خود اختصاص داده است.

سرپرست معاونت اقتصاد اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان افزود: محصولات معدنی چونزغال سنگ، منیزیت، خاک های نسوز، پودرهاي ميكرونيزه معدني و محصولات صنعتی چون تایر، کاشی، سرامیک و شمش منيزيم دارای مزیت نسبی است که حمایت مسئولان و دست اندرکاران از این کالاها، استان ما می تواند در کشور بارز و نمونه باشد.

حمایت نکردن از تولید محصولات استراتژیک استان، موجب بهروری پایین اقتصادی شده است

بهروزی حمایت نکردن از سرمایه گذاران برای تولید محصولات استراتژیک استان را موجب بهره وری پایین اقتصادی دانست و بیان کرد: شکل نگرفتن مزیت رقابتی این محصولات جهت در دست گرفتن بازار در عرصه جهانی شده است.

بهروزی گفت: سرمایه گذاری جهت ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری این محصولات و تشکیل خوشه های صنعتی در جهت افزایش بهره وری و توان رقابتی محصولات استراتژیک، بعنوان یک راهکار ویژه حمایتی از تولید محصولات استراتژیک در استان مطرح است .

مشوق های سرمایه گذاری در محیط کسب و کار باید توسط مسئولان فراهم شود

وی عنوان کرد: این امر از طریق فراهم کردن مشوق های سرمایه گذاری در محیط کسب و کار استان از جمله اعطای وام های کم بهره، تخفیف در اعطای امتیازات آب و برق یا زمین یا اعطای آنها بصورت رایگان، اعطای یارانه تولید جهت ورود تکنولوژی و تغییر تکنولوژی خط تولید به تولیدکنندگان، صادر کنندگان وفعالان اقتصادی استان توسط دولت میسر می شود.

سرپرست معاونت اقتصاد اداره کل امور اقتصاد و دارایی استان تاکید کرد: با برند سازی تجاری محصولات استراتژیک استان و معرفی این محصولات می توان با فرهنگ سازی مناسب موجب مصرف آن ها در کشورها و بازارهای خارجی شد.

بهروزی ادامه داد: رسانه ها و برپایی نمایشگاه های خارجی، حذف یا تخفیف تعرفه های صادراتی و فراهم کردن زمینه های استفاده تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان از خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران می توان با توسعه صادرات از تولید این محصولات حمایت کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها