یک پزشک عمومی گفت: در حال حاضر در حال نوشتن قرآن با کیفیت بالا و خط ثلث بر روی چرم گاو هستم که این کار با هزینه شخصی انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۵۵۹۱۰۲
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر علی عبدالحسین‌زاده، پزشک عمومی فارغ التحصیل دانشگاه اهواز که سال‌هاست در بیمارستان ارتش زنجان مشغول به فعالیت است و به شکل کم نظیری دو مرتبه به عنوان پزشک نمونه ارتش شناخته شده، هم اکنون نیز در آستانه بازنشستگی قرار دارد؛ به دلیل فعالیت در مناطق محروم چند مورد لوح تقدیر از بسیج جامعه پزشکی دریافت کرده و دارای ۶۰ لوح تقدیر از ارگان‌های مختلف است، یکی از خدماتی که وی ارائه می‌دهد ویزیت ماهانه ۴۰ پدر و مادر شهید در بنیاد شهید است.

وی علاوه بر طبابت و درمان بیمار، روح خود را به انجام کارهای هنری مانند خوشنویسی سپرده است و توانسته موفقیت‌های زیادی را در این عرصه کسب کند.

از چه زمانی خوشنویسی را آغاز کردید؟
خوشنویسی را پیش از دانشگاه یاد گرفتم اما خوشنویسی در خانواده ما امری موروثی شده است برادران و فرزندانم نیز خوشنویسی انجام می‌دهند.

چگونه در کنار پزشکی به خوشنویسی می‌پردازید؟
۸ سالی است که مطب را تعطیل کرده‌ام، یک شیفت در بیمارستان و درمانگاه هستم و شیفت دوم نیز به فعالیت هنری می‌پردازم.

پنج شنبه و جمعه هر هفته از زنجان به سمت تهران حرکت می‌کنم و از حضور اساتیدی که در این عرصه فعالیت می‌کنند استفاده می‌کنم؛ فضا به گونه‌ای پیش رفته که در ۷ سال اخیر در کمتر جشنواره خوشنویسی شرکت می‌کنم که مقام کشوری کسب نکنم.

تا کنون چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟
در دو سال گذشته ۸ بار مقام کشوری به دست آورده‌ام که ۳ مرتبه مقام اول، ۲ مرتبه مقام دوم و ۳ مرتبه نیز مقام سوم کشوری را به دست آورده‌ام.

با چه نوع خطی به خوشنویسی می‌پردازید؟
۶ نوع خط وجود دارد که من خط ثلث کار می‌کنم؛ این نوع خط عربی است، در انجمن خوشنویسان تدریس می‌کنم و شاگردان خوبی دارم.

چه آثاری را تا کنون خلق کرده‌اید؟
لفظ «قرآن» به معنای خیلی خواندنی است اما من به این نتیجه رسیدم که قرآن خیلی نوشتنی نیز هست هرچه می‌نویسید تشنه‌تر می‌شوید پس در حال حاضر در حال نوشتن قرآن با کیفیت بالا بر روی چرم گاو هستم که این کار با هزینه شخصی انجام می‌شود.

۴ ماه است که بر روی این قرآن کار می‌کنم که این پروژه اواخر پاییز به اتمام می‌رسد البته یکی از قرآن‌های دست نویس من با هزینه چاپخانه اسوه چاپ و پخش شده است.

در گذشته قرآن‌ها به خط نستعلیق نوشته می‌شد اما این قرآن با خط ثلث چاپ شد که در این باره صحیفه سجادیه را نیز با خط ثلث کار کردم.

علاوه بر کار بر روی قرآن تذهیب‌های زیادی انجام داده‌ام اما به دلیل وقت گیر بودن آن را کنار گذاشتم.

چرا خط ثلث را انتخاب کردید؟
خط ثلث از نظر تکنیکی بسیار بالا‌تر از خط نستعلیق است و خط خوانا، حماسی و زیبایی محسوب می‌شود البته کار کتیبه یعنی نوشتن بر روی کاشی نیز انجام می‌دهم.

در تاکنون در هر قرآن دست نویس فقط به شکل جزئی و قسمتی از آن را دستنویس کرده‌ام اما اولین قرآن کامل دستنویس را سال گذشته منتشر کردم و تا کنون این کار در کشور انجام نشده بود.

 صحیفه سجادیه را نیز برای اولین بار به خط ثلث نوشته‌ام به این دلیل که تکرار، هنر نیست. در تابلونویسی نیز نوآوری داشته‌ام که باعث کسب رتبه کشوری شده است.

سال گذشته نیز با هزینه حوزه هنری مفاتیح الجنان را به اتمام رساندم اما هنوز چاپ نشده است، کتابی نیز در حوزه تاریخ و خوشنویسی با نام «گلزار خط ثلث» نوشته‌ام که در مراحل نهایی قرار دارد.

آیا در خوشنویسی دارای سبک خاص شخصی هستید؟
روش خاص خود را دارم اما هنوز در حد داشتن سبک نیستم و خود را مجاب می‌دانم که از قدما پیروی کنم.

چه نمایشگاه‌هایی و در کجا برگزار کرده‌اید؟
یکی از امتیازات بنده برگزاری نمایشگاه خطاطی است که تا کنون نزدیک به ۱۱ نمایشگاه انفرادی به مناسبت‌های مختلف از جمله دهه فجر در استان‌های گیلان، زنجان، تبریز برگزار کردم.
ارسال نظرات