هری رید، رهبر اقلیت دموکرات‌های سنای امریکا از جمع‌‌بندی هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 حمایت و اعلام کرد: «من قویاً از این توافق تاریخی حمایت کرده و هرچه در توان دارم برای پا برجا ماندن این توافق انجام خواهم داد.»
کد خبر: ۸۵۵۹۳۶۰
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پولیتیکو،  هری رید، رهبر اقلیت دموکرات‌های سنای امریکا از جمع‌‌بندی هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه 1+5 حمایت کرد.

وی در گفت‌وگو با روزنامۀ واشنگتن اعلام کرد: «من قویاً از این توافق تاریخی حمایت کرده و هرچه در توان دارم برای پا برجا ماندن این توافق انجام خواهم داد.»

  تا کنون 27 نمایندۀ دموکرات سنا موافقت خود را با برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) اعلام کرده‌اند و رید به عنوان رهبر اقلیت سنا، بلندپایه‌ترین مقام دموکراتی است که رای مثبت خود را به اجرای برجام بازگو کرده است.

رهبر اقلیت سنای امریکا در بیانیه‌ای جداگانه‌ای گفت: «این توافق هسته‌ای با عالی‌ترین سنت‌های رهبری امریکا تطابق دارد. من به عدم تصویب این توافق، رای منفی خواهم داد و مصرانه از همکارانم خواهم خواست که چنین کنند.»

اوباما برای حفظ وتوی خود به حمایت 146 عضو مجلس نمایندگان یا 34 عضو مجلس سنا نیاز دارد.

کنگره در ماه آینده میلادی دربارۀ رد یا پذیرش جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای با ایران رای‌گیری خواهد کرد. با وجود مخالفت جمهوری‌خواهان با این جمع‌بندی، هیچ قطعیتی مبنی بر رد آن وجود ندارد.

ایران و گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در تاریخ 23 تیرماه در وینِ اتریش درباره برنامۀ هسته‌ای ایران به جمع‌بندی نهایی دست یافتند. بر اساس این جمع‌بندی، ایران در جامعۀ بین‌الملل به عنوان یک قدرت هسته‌ای شناخته شده و در ازای لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و امریکا، بخش‌هایی از فعالیت‌ هسته‌ای خود را محدود می‌کند.

ارسال نظرات