یک پایگاه خبری با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران نوشت: یک گروه تجاری کوچک در این مراسم حضور داشتند؛ ایران منابع عظیم نفتی دارد و کالاهای انگلیسی می‌تواند وارد بازار ایران شود.
کد خبر: ۸۵۵۹۴۹۹
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، روز گذشته سفارت انگلیس در تهران و سفارت ایران در لندن پس از 4 سال بازگشایی شد و قرار است تا سفارتخانه‌ها در سطح کاردار به فعالیت خود ادامه دهند.

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس برای حضور در این مراسم به تهران سفر کرد و بلافاصله با بیژن زنگنه وزیر نفت و ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی دیدار کرد.

فارغ از مقاصد سیاسی انگلیس، از بازگشایی سفارت در ایران که به شدت نسبت به آن تمایل دارد و آن را می‌توان در لابه لای سخنان هاموند به وضوح دید، روی دیگر سکه تمایل روباه پیر برای از سرگیری روابط تجاری با ایران است.

به فاصله اندکی پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای، آلمان نخستین کشوری بود که نتوانست عطش خود برای بازگشت به ایران را پنهان کند و مقامات اقتصادی این کشور بلافاصله به تهران سفر کردند. لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که به پلیس بد مذاکرات معروف است و سابقه نه چندان خوشایندی در خاطره ایرانی‌ها دارد، دیگر مقام اروپایی بود که نتوانست از سفر به ایران خود داری کند.

وزیر خارجه انگلیس که اندکی صبر به خرج داده و دیرتر از دیگران به ایران سفر کرده است، نیز نتوانست با ملاقات با مقامات اقتصادی نیت خود را پنهان کند. هرچند این مقامات اروپایی علنا هم از روابط تجاری با ایران می‌گویند، اما با توجه به رفتار چند سال گذشته این کشورها در تحریم و خروج از ایران، این اشتیاق گویای خسارت بیشتر این کشورهاست تا ایران.

در همین راستا پایگاه خبری سیتی، طی گزارشی با اشاره به مراسم بازگشایی سفارت انگلیس در ایران و حضور هاموند نوشت، یک گروه کوچک از رهبران تجاری نیز با امید به مذاکره در زمینه فرصت‌های آتی تجاری با ایران در مراسم بازگشایی سفارت انگلیس در تهران حضور داشتند. ایران ذخایر نفتی عظیمی دارد و برندهای انگلیس بار دیگر می‌توانند به بازار ایران وارد شوند.

به نوشته این گزارش، نمایندگانی از شرکت‌ «رویال داچ شل» و شرکت‌ها خدمات معدن‌کاوی «آمنس فاستر ویلر» در میان گروه تجاری حضور داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است، بازگشایی سفارت انگلیس در تهران نشان‌دهنده تمایل دو کشور در همکاری برای پیروی از توافق هسته‌ای است.

هاموند در مراسم دیروز گفته بود: «اشتیاق عظیمی» در میان تجار انگلیسی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد.

ارسال نظرات