وال استریت ژورنال با اشاره به این که توافق هسته ای فرصت های سرمایه گذاری پیش روی شرکای خارجی گذاشته است نوشت: تقاضای خارجی ها برای ورود به بخش مالی ایران با ظهور توافق هسته ای سر به فلک کشیده است.
کد خبر: ۸۵۵۹۵۳۰
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: توافق هسته ای فرصت های سرمایه گذاری پیش روی شرکای خارجی گذاشته است.

مجید زمانی در سال ٢٠١١ یک شرکت تامین سرمایه را در ایران راه اندازی نمود. آن زمان بدترین دوران برای این کار بود چرا که آن سال تحریم های ایران اقتصاد داخلی را فلج کرد و ایران را در سطح بین المللی به انزوا کشید.

چهارسال بعد موسس شرکت تامین سرمایه کاردان گفت که با مشکلی کاملا متفاوت رو به برو شده است. تقاضای خارجی ها برای ورود به بخش مالی ایران با ظهور توافق هسته ای سر به فلک کشیده است. وی اظهار داشت: «در حال حاضر به قدری با سرمایه گذاران خارجی جلسات داریم که دیگر فرصت نمی کنیم به کسب و کار معمول خود رسیدگی کنیم.»

پرویز آقایی مدیر اجرایی بانک خاورمیانه تهران که یکی از موسسات خصوصی ایران است اظهار داشت: «ما به شدت نیازمند سرمایه گذاری هستیم. وی همچنین افزود ایران به مدت چندین سال منزوی شده حال آنکه در این مدت جهان پیشرفت کرده است. »

به گفته ی مدیران اجرایی، فرصت های تامین مالی در ایران زیاد اند. دولت در برنامه دارد هنگامی که تحریم ها برداشته شد تا ٤٠ میلیارد دلار در توسعه زیرساخت سرمایه گذاری کند که برخی از آنها مستلزم تامین مالی بانکی می باشد. تقویت بانک های بزرگی که هنوز آثار ضربه جریمه های بزرگ دوران تحریم را در خود دارند کافی نیست. لازم است از بازیگران کوچک تری از ترکیه، چین، هند و شورای همکاری خلیج فارس که نگرانی های مشابه را ندارند بهره برد.

نیما ابهت مشاور شرکت بلک بریج آسوشیتس دبی اظهار داشت: «ایران به نقطه ای رسیده که لازم دارد برای رشداقتصادی به مدلی دست یابد و در این راه حل مسئله ی بخش بانکداری مهمترین مسئله است. »

سه شرکت مالی ایران که بر روی بازار سهام متمرکز اند مشارکت هایی را با مدیران آژانس های کوچک و مستقل در لندن امضا نموده اند تا صندوق های سرمایه گذاری با محوریت ایران را امسال راه اندازی نمایند.

بر اساس گزارش منابع آگاه گفتگو های غیر رسمی هم بین بانک های ایرانی و برخی وام دهندگان خارجی صورت گرفته است که البته اکثر آنها بسیار محتاطاته عمل می کنند.

بانک های بسیاری به این خاطر که به کسب و کار خود با موسسه های مستقل ایرانی ادامه داده بودند با گرفتاری هایی مواجه می باشند. در سال ٢٠١٢ مقامات ایالات متحده آمریکا شرکت اچ اس بی سی هولدینگز را به دلیل اینکه به درستی بر مبادله با نهاد های ایرانی نظارت نکرده است مبلغ ١.٩ میلیارد دلار جریمه کردند. بی ان پی پاریباس اس ای هم موافقت کرد تا برای حل و فصل ادعاهای مبنی بر تخطی از تحریم ایران، کوبا و سودان مبلغ ٨.٩ میلیارد دلار بپردازد.

بر اساس این گزارش بانک های بزرگ دیگر از قبیل بارکلیز، رویال بانک اسکاتلند، کردیت سوئیس و استاندارد چارترد جریمه های قابل توجهی برای مبادله با ایرانیان پرداخت نمودند.

جدا از این مسائل مدیران اجرایی بانکداری گفتند چنین برداشتی وجود دارد که سیستم ایران بعد از اینکه به علت یک دهه تحریم ها از جهان به دور بوده است، اکنون بسیار قدیمی شده است. بر اساس یکی از جدیدترین آمار بانکی وام های بد ١٤ درصد کل وام ها را به خود اختصاص داده است که این رقم یکی از بالاترین نسبت ها در خاورمیانه می باشد.

بسیاری از بانک ها طی دوران تحریم به شدت بر روی املاک و مستغلات سرمایه گذاری نمودند که در نتیجه این امر باعث شد کسب و کار بانکداری اصلی سودآوری کمتری داشته باشد. قیمت مسکن در حال حاضر رو به کاهش است در نتیجه فشار بیشتری را بر ترازنامه وارد می کند. رقابت برای سپرده از سوی موسسه های اعتباری غیرقانونی مانع دیگری برای رشد بوده است.

ارسال نظرات