مقامات پاکستانی طی روزهای گذشته از تصمیم این کشور برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی به ایران خبر دادند و اعلام کردند، بنا به توافق بین دو کشور مبادلات ایران و پاکستان طی 5 سال آینده به 5 میلیارد دلار سالانه افزایش خواهد یافت.
کد خبر: ۸۵۶۰۱۴۶
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از ACQ پاکستان، ایران و پاکستان طی یک برنامه 5 ساله قصد دارند، تا مبادلات تجاری خود را به حدود 5 میلیارد دلار سالانه افزایش دهند.

در حال حاضر به علت اعمال تحریم‌ها علیه ایران مبادلات بین دو کشور به شدت کاهش یافته است، به گونه‌ای که حجم صادرات پاکستان به ایران در سال 2014 تنها 43 میلیون دلار ارزیابی شده است و این در حالی است که میزان صادرات پاکستان به ایران در سال 2010 حدود 200 میلیون دلار بود.

از سوی دیگر حجم صادرات ایران به پاکستان از حدود یک میلیارد دلار در سال 2010 به حدود 200 میلیون دلار در سال گذشته میلادی کاهش یافته است.

ایران و پاکستان در سال 2006 یک قرارداد تجاری ترجیحی امضاء کردند و بنا به گفته مقامات پاکستانی ایران تمایلی به تبدیل این قرارداد تجارت ترجیحی به قرارداد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری بین دو کشور ندارد.

این قرارداد شامل اعمال تعرفه‌های ترجیحی گمرکی برای کالاهایی مانند برنج، میوه، محصولات دارویی و برخی دیگر از محصولات تولیدی دو کشور می‌شود.

در ماه آوریل 2015 دو کشور طی توافقی اعلام کردند که قصد دارند با اجرای یک برنامه 5 ساله مبادلات خود را به 5 میلیارد دلار سالانه افزایش دهند.

بنا به اعلام مقامات پاکستانی یک هیات از ایران در روزهای 25 و 26 ماه جاری به اسلام‌آباد سفر خواهند کرد تا روابط تجاری دو کشور را احیاء کنند.

در حال حاضر تعداد محصولات صادراتی پاکستان به ایران بسیار محدود است به گونه‌ای که 63 درصد از کل صادرات پاکستان به ایران مربوط به برنج می‌شود.

از سوی دیگر هیات اعزامی ایرانی به پاکستان برای گسترش توافق قبلی بین دو کشور با مقامات پاکستانی مذاکره خواهد کرد.

یکی از مهمترین مسایلی که تاکنون از افزایش صادرات بین دو کشور جلوگیری کرده است، نظام پرداختی بین دو کشور است که بر اثر تحریم‌ها محدودیت‌ شدیدی را شاهد بوده است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت عادی شدن نظام پرداخت بین دو کشور و حذف محدودیت‌ها شرایط برای افزایش چشمگیر مبادلات ایران و پاکستان هموار خواهد شد.

در حال حاضر مقامات پاکستانی شامل وزیر اقتصاد این کشور و همچنین نمایندگان بانک مرکزی پاکستان در کنار مقامات توسعه تجارت این کشور در یک نشست توافق کردند که اقداماتی را در جهت افزایش قابل توجه صادرات محصولات کشاورزی به ایران صورت دهند.

ارسال نظرات