رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه سواحل کشور دارای ظرفیت 900 هزار تنی برای پرورش ماهی در قفس است، گفت: سال گذشته 3 هزار تن ماهی به شیوه پرورش در قفس تولید شد.
کد خبر: ۸۵۶۰۶۶۸
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسن صالحی گفت: مطالعات و  بررسی‌های مشترک ایران و نروژ نشان می‌دهد که در سواحل شمالی و جنوبی کشور، ظرفیت پرورش ماهی در قفس‌، بیش از 900 هزار تن است.

وی با بیان این که سال گذشته 3 هزار تن ماهی در قفس در کشور پرورش یافت، تصریح کرد: برای تولید هر تن ماهی در قفس 15 میلیون تومان سرمایه‌گذاری و 15 میلیون تومان هزینه سرمایه در گردش نیاز است و نرخ بازگشت سرمایه بیش از 30 درصد می‌باشد که نشان می‌دهد این  فعالیت، سودآوری دارد.

صالحی تصریح کرد: سال گذشته برای نخستین بار، صندوق توسعه ملی 300 میلیارد تومان به بخش خصوصی برای پرورش ماهی در قفس با کارمزد 14درصد و برای مناطق محروم با کارمزد 10درصد اختصاص داد و امسال نیز پرداخت تسهیلات به پرورش ماهی در قفس از اولویت های بخش کشاورزی به منظور تقویت زیرساخت‌ها از جمله تامین بچه ماهی و ساخت اسکله در سواحل است.

وی در همین حال به وعده حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان در سفر استانی به گیلان نیز اشاره کرد و گفت: در این سفر، روحانی وعده اختصاص 10 میلیارد تومان برای کمک به زیرساخت‌های پرورش ماهی در قفس را داده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که بچه ماهی برای توسعه پرورش ماهی در قفس تأمین شده است، اذعان دانست: خوشبختانه در شمال کشور به منظور تأمین بچه ماهی مورد نیاز، مرکز اصلاح نژاد، تکثیر و بازسازی ذخایر شیلات، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده ضمن آن که برای جنوب کشور هم دو مرکز اصلاح نژاد، تکثیر و بازسازی ماهی در جزیره قشم، یک مرکز در میناب، دو مرکز در استان بوشهر و دو مرکز در استان خوزستان فعال شده‌اند.

وی در مورد تجهیزات مربوط به پرورش ماهی در قفس نیز گفت:ظرفیت قفس‌هایی که دردنیا استفاده می‌شود از 40 تن  تا 700 تن است و قفس‌هایی که در حال حاضر در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد بین 40 تا 50 تن است.

صالحی با اشاره به این که پرورش ماهی در قفس، ظرفیتی است که در کشور مغفول بوده است، گفت: با وجود برخورداری از 5800 کیلومتر سواحل شمالی و جنوبی کشور باید هر چه سریعتر آن را توسعه دهیم.

وی همچنین یاد آوری کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه برای تولید 200 هزار تن ماهی در قفس هدفگذاری شده است.

رییس سازمان شیلات ایران بیان داشت: از آنجایی که در روش پرورش ماهی در قفس، گونه‌هایی با ارزش اقتصادی بالا تولید می‌شود، این تولیدات می‌تواند بازار صادراتی خوبی داشته باشد.

وی گفت:نروژ در زمینه پرورش ماهی در قفس در سواحل ، مقام نخست را در جهان دارد و کشور هایی مانند چین و ایتالیا در رتبه های بعدی هستند و ایران با همه این کشورها به منظور تبادل دانش و تجربیات ارتباط برقرار کرده است.

صالحی اظهار داشت: بر اساس گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) کل تولیدات  پرورش ماهی در قفس ، پنج میلیون تن در سال است که نزدیک به 1.5 میلیون تن آن توسط نروژی ها تولید می شود.

ارسال نظرات