خبرهای داغ:
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما از رد شدن برجام در کنگره آمریکا نگران نیستیم، گفت: مسیری را طی کردیم که کاملاً هوشمندانه بوده است.
کد خبر: ۸۵۶۰۷۲۳
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران با تبریک ولادت امام رضا (ع) و همچنین تبریک هفته دولت گفت: با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت به ویژه شهیدان رجایی و باهنر امیدواریم که رهپویان خوبی برای آن‌ها باشیم که از همه داشته‌هایشان که در راه انقلاب و مردم گذشتند.

وی همچنین با اشاره به دومین سالگرد استقرار دولت یازدهم که در انتخابات حماسه‌ساز خرداد 92 شکل گرفت، یادآور شد: آقای روحانی در آن زمان به صراحت اعلام کرد که در عرصه سیاست خارجی به دنبال تعامل سازنده و گفت‌وگو براساس احترام متقابل است و معتقد است این موضوع نه تنها به سود ایران بلکه به سود همه کشورهای منطقه و دنیاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تنش‌زدایی،‌احترام متقابل و تعامل سازنده اساس سیاست خارجی ماست و آن را در مسیر رشد و پیشرفت همگام با حفظ ارزش‌های اسلامی و انقلابی دنبال می‌کنیم.

افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته نشان داده که نه تنها برای صلح و امنیت اهمیت قائل است بلکه تقویت صلح را مهم دانسته و در این راستا گام برمی‌دارد، یادآور شد: ما آماده همکاری و تعامل با همه همسایگان و کشورهای مهم منطقه هستیم.

افخم افزود: رویکرد جمهوری اسلامی نشان داده که مخالفت و ستیز با هرگونه تجاوز و زورگویی جزوی از سیاست خارجی ماست.

وی افزود: دولت یازدهم تلاش خود را برای بازگشت ثبات و آرامش در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و اجتماع و فرهنگ به کار گرفته که این رویکرد به ایجاد اعتماد مردم و تقویت امید در جامعه برای آینده بهتر منجر شده است. همه خدمتگزاران ملت تلاش بی وقفه دارند تا آنچه مردم شایسته آن هستند حاصل شود.

*میزان  اعتماد عمومی به سیاست خارجی ارتقا یافته است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه خوشبختانه با ورود دولت به سال سوم میزان  اعتماد عمومی به سیاست خارجی ارتقا یافته است، نمونه آن‌ را پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و حصول برجام خواند و افزود: امروز جامعه بین‌المللی با رغبت و اشتیاق خواهان همکاری‌های بیشتر با ایران است.

افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مسئولیت پذیر و موثر بار دیگر گزینه گفت‌وگو را در دنیا زنده کرده است و امروز دیپلماسی و همکاری جمعی امید جهانیان برای حل معضلاتی چون تروریسم، افراطی گری و مشکلات جمعی و بحران محیط زیست و سلاح‌های کشتار جمعی و بسیاری معضلات دیگر شده است.

وی افزود: ملت ایران به جهانیان نشان داد که تهدید در مقابل اراده ملت‌ها ناکارآمد است و امروز گزینه‌های تکریم و تعامل سازنده ضرورت‌های جامعه جهانی است که طی دو سال گذشته از سوی ایران دنبال شده است و امیدواریم با تداوم و پشتیبانی مردم بتوانیم این مهم را به خوبی پیش ببریم.

* فصل دیگری از روابط تهران و لندن

وی در پاسخ به و سوالی در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های انگلیس و ایران اظهار داشت: طی هفته‌ای که گذشت بعد از 4 سال سفارتخانه‌های دو کشور همزمان بازگشایی شد و کارداران غیر مقیم مسئولیت کارداری مقیم را برعهده گرفتند. فعالیت‌های‌ آن‌ها آغاز شده و به تدریج به سمت یک فعالیت کامل حرکت می‌کنند.

افخم ادامه داد: خدمات کامل به ایرانیان و انگلیسی ها به طور تدریجی در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص مصوبه مجلس درباره کاهش سطح روابط به سطح کارداری نیز گفت: این مصوبه هنوز در دستورکار است، ولی فصل دیگری از روابط دو کشور شروع شده است که این ظرفیت‌ها، فرصت‌های دیگری را به همراه دارد و اگر امکانش باشد در زمان خود بررسی می‌شود.

* خبر گفت‌وگوی سردار سلیمانی با العبادی کذب و خبرسازی رسانه‌ای با اغراض سیاسی است

افخم همچنین در پاسخ به سؤالی ادعای یک نشریه عربی مبنی بر گفتگوهای سردار سلیمانی با نخست وزیر عراق در خصوص اصلاحات در این کشور را کذب و خبرسازی رسانه ای با اغراض سیاسی دانست.

وی ضمن استقبال از اصلاحات در عراق آن را پروسه‌ای داخلی و مربوط به دولت و ملت عراق دانست.

* نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان در نیویورک

افخم در خصوص تشکیل کمیسیون بررسی برجام نیز گفت: کمیسیون مشترک برجام در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سطح معاونان برگزار می‌شود و اینکه امکان نشست وزیران عضو باشد نیز بررسی خواهد شد و همچنین در خصوص کارگروه‌ها و  وظایف آن‌ها بحث و بررسی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: این نشست در برنامه کار قرار دارد و زمان دقیق برگزاری آن هنوز مشخص نشده است.

افخم درباره زخمی شدن خبرنگار صدا و سیما در سوریه نیز گفت: وزارت خارجه در این خصوص اطلاعیه‌ای منتشر کرده و ضمن محکوم کردن این اقدام خواسته است که مردم بیگناه و خبرنگاران هدف قرار نگیرند.

وی همچنین افزود: تدابیری را از طریق سفارت انجام دادیم تا این خبرنگار از لاذقیه به دمشق منتقل شده و خوشبختانه حالش رو به بهبود است.

افخم ابراز امیدواری کرد که حرفه خبرنگاری که خطرات خاص خود را دارد بتواند محیط امن فعالیت خود را داشته باشد و نهادهای بین‌المللی تاکیداتی را برای فعالیت‌های آزاد رسانه‌ای داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گفت‌وگوهای ایران و 6 کشور حاشیه خلیج فارس نیز گفت: همکاری با کشورهای منطقه جزو اولویت‌های ما بوده و سیاست ثابت و اصولی ماست و چرا که ثبات در منطقه برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. گفت‌وگو امروز اجتناب ناپذیر و جزو سرنوشت دولت‌های منطقه است.

افخم یادآور شد: ما خواهان بهترین مناسبات با همسایگان و کشورهای مسلمان منطقه هستیم و امیدواریم بتوانیم بهترین همکاری‌ها را داشته باشیم.

*دور جدید سفرهای منطقه‌ای ظریف

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه کشورمان و اقدامات برای حل بحران یمن نیز گفت: گفت‌وگوهایی را هم در قالب سفرهای آقای ظریف به منطقه و هم در سطوح مختلف در حال انجام داریم که برای یافتن راه‌حل‌های بحران‌ها دنبال می‌شود.

وی افزود: تروریسم و افراطی گری چهره خشونت آمیز خود را نشان داده که امیدواریم با همکاری‌های منطقه‌ای به حل آن‌ها کمک کنیم. در سفرهای آقای ظریف به منطقه که دور بعدی آن نیز به زودی انجام می‌شود، علاوه بر تشریح روند مذاکرات هسته‌ای و گفت‌وگو در این خصوص تلاش می‌شود تا آثار خشونت‌ها در منطقه کم شود.

افخم ادامه داد: گفت‌وگوها در سطح معاونان و سفرا دنبال می‌شود و مجموعه موارد در حال کار است و تقویت دیپلماسی در حال پیشرفت است.

*خبرسازی‌های رسانه‌ای

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ناپدید شدن ماهیگیران جمهوری آذربایجان در آب‌های ایران نیز گفت: دستگیری آن‌ها از سوی ایران درست نیست و خبرسازی‌هایی بوده که به این سمت رفت.

وی  ادامه داد: همکاری‌هایی با سفارت آذربایجان در ایران و وزارت خارجه انجام گرفت و ما بلافاصله فعالیت‌های خود را برای حل این موضوع آغاز کردیم، ماهیگیران در آب‌های آذربایجان بودند و طبق اخبار ما آن‌ها به سلامت بازگشته و مشکلی نداشتند.

افخم افزود: مشکلی برای قایق ماهیگیران به وجود آمده بود و آن‌ها برای 9 تا 10 روز مجبور بودند در قایق از آذوقه ذخیره خود استفاده کنند که پس از آن نیروهای امدادی به کمک آن‌ها شتافتند.

افخم ابراز امیدواری کرد که با هوشیاری همه رسانه‌ها و هوشیاری همه مانع از این شویم که ترفندهای خبری بر روابط کشورها اثر بگذارد.

*نگران رد شدن برجام در کنگره نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص احتمال رد شدن برجام در کنگره نیز گفت: ما از این بابت نگرانی نداریم و مسیری را طی کردیم که کاملا هوشمندانه بوده است. این توافق برد - برد و فرصت مناسبی برای جامعه بین‌الملل است که مورد استفاده همه طرف‌ها و همچنین طرف‌های ثالث قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ما از رد شدن احتمالی طرح در کنگره نگرانی نداریم، یادآور شد: نگرانی را باید آن‌هایی داشته باشند که آثار برجام برخلاف منافع آنهاست و این فرصت صدای جنگ طلبان را درآورده است.

* طرح به روز شده ایران در مورد سوریه در حال کامل شدن است

به گزارش فارس، مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره طرح به روز شده ایران در خصوص سوریه اظهار داشت: ما از ابتدای بحران سوریه راهکاری برای حل این بحران پیشنهاد کردیم و مبنای ما اراده و خواست مردم سوریه برای تعیین سرنوشت‌شان بوده است.

افخم اضافه کرد: طرح جمهوری اسلامی در حال گفت‌وگو و رایزنی با طرف‌های مختلف است تا تکمیل شود. ما به دنبال این نیستیم که بگوییم طرحی داریم، بلکه آنچه برای ما مهم است اجرایی و عملیاتی شدن آن است و تلاش داریم در مشورت با طرف‌های مختلف امکان عملی هر طرحی را بررسی کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه طرح‌هایی که بر اساس آمال گروهی خاص و نه ملت سوریه ارائه می‌شود را تاثیرگذار ندانست و افزود: راهکار بادوام و ماندگار و حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت و احترام به این مردم در دستور کار ماست. طرح ما در حال مشورت است و زمانی که تکمیل شود، اطلاعات بیشتری از جزئیات طرح ارائه خواهد شد.

*سفر ظریف به ترکیه در دستورکار است

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر ظریف به ترکیه عنوان کرد: این سفر کماکان در دستور کار قرار دارد و تماس‌های فیمابین برقرار است و در زمانبندی مناسب که برنامه‌های دو وزیر اجازه بدهد و با جدول کاری‌شان تطابق پیدا کند، انجام خواهد شد.

*سفر رئیس جمهور اتریش به تهران

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از سفر رئیس‌ جمهور اتریش به تهران خبر داد و درباره زمان آن اظهار داشت: اجازه دهید زمانبندی سفر در مقطع پیش‌بینی شده از سوی دفتر رئیس‌ جمهور اعلام شود.

* تامین منافع و امنیت ملی کشور در دستورکار دستگاه سیاست خارجی

افخم در پاسخ به سؤالی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اینکه راه نفوذ آمریکا را بستیم، اظهار داشت: ما در مباحث مربوط به سیاست خارجی و تامین منافع و امنیت ملی کشور راهکار و اصولی تغییرناپذیر داریم که همواره در دستور کار کارگزاران سیاست خارجی بوده و به این اصول ثابت توجه داشتند.

سخنگوی وزارت خارجه با ذکر این نکته که روابط با کشورهای خارجی را بر مبنای این اصول تنظیم می‌کنیم، خاطرنشان کرد: با کشورهای مختلفی رابطه داریم و نمایندگی‌های سیاسی متعددی در تهران فعالیت دارند. کارگزاران سیاست خارجی برای تامین منافع کشور بر مبنای اصول تعیین شده حرکت می‌کنند و همه دیپلمات‌ها به این موضوع وارد هستند که تمام منافذی که خدشه‌ای به نظام و راهکارهای امنیتی کشور وارد کند را ببندند.

*دور جدید سفرهای ظریف از هفته آینده به شمال آفریقا و منطقه

افخم همچنین در خصوص دور جدید سفرهای وزیر خارجه با بیان اینکه این سفرها در حال طراحی است و کارشناسان کار را دنبال می‌کند، عنوان کرد: این سفر در هفته آینده انجام می‌شود و به کشورهای مسلمان و دوست خواهد بود و در اوایل هفته در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد.

افخم در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره سفر ظریف عنوان کرد: این سفر به کشورهای منطقه و شمال آفریقا است.

*نشست ایران و شورای همکاری خلیج فارس

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره اینکه آیا قرار است در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نشستی بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار شود، گفت: هنوز در برنامه‌های حاشیه اجلاس زمانی برای برگزاری این نشست نداریم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه ایران همواره خواستار همکاری و گفت‌وگو بوده، عنوان کرد: ما به کرات بر رابطه خوب با همسایگان به ویژه همسایگان حاشیه جنوبی خلیج فارس تاکید کردیم.

خبرنگاری درباره اقدامات وزارت خارجه برای تقویت دیپلماسی انرژی سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: وزارت خارجه تلاش دارد از ظرفیت‌های مختلف کشورها برای توسعه اقتصادی استفاده و حوزه‌های همکاری و زمینه‌های سرمایه‌گذاری را مورد شناسایی قرار دهد.

وی اضافه کرد: بخش اقتصادی وزارت خارجه طی دو سال گذشته فعالتر و پرتحرک‌تر کار را ادامه می‌دهد و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور دستورکار ویژه‌ای برای توسعه مناسبات اقتصادی دارند و وزارت خارجه علاوه بر حوزه انرژی در همه ظرفیت‌هایی که کمک کند تا اقتصاد کشور ارتقا یافته و حجم همکاری‌های اقتصادی افزایش یابد، فعالیت خواهد کرد.

* توصیه مسافرتی به ایرانیان برای سفر به ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاری برگزاری انتخابات پیش از موعد در ترکیه را موضوع داخلی این کشور برشمرد و در خصوص امنیت شهروندان ایرانی در ترکیه نیز گفت: ما به شهروندان خود توصیه مسافرتی داشتیم که به دلیل ناامنی در مرزهای شرقی ترکیه حتی الامکان از سفر زمینی خودداری کنند و گفت‌وگوهایی نیز با سفیر ترکیه انجام شد و در خصوص راهکارها برای کاهش خسارت به شهروندان ایرانی صحبت کردیم.

افخم ادامه داد:‌ دولت ترکیه نسبت به این موضوع اهتمام دارد و با تدابیری که پیش‌بینی کرده‌ایم امیدواریم شاهد تکرار چنین مسائلی نباشیم.

*حل بحران لبنان

خبرنگاری از افخم پرسید که آیا ایران پیشنهادی برای حل بحران سیاسی لبنان دارد که وی پاسخ داد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که انتخاب رئیس جمهور لبنان در چارچوب مسائل داخلی این کشور است و اهداف، گروه‌ها و شخصیت‌های لبنانی بر مبنای تامین منافع صلح و امنیت آن کشور و حفظ وحدت داخلی راهکاری را که پایدار باشد پیدا کنند و تشویق این گفت‌وگوها بدون دخالت خارجی مورد تاکید ما بود.

سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد که با همکاری مسئولان لبنان که دل‌نگران مسائل این کشور هستند راهکاری برای تقویت وفاق ملی پیدا شود.

* فعالیت‌ها برای حل بحران یمن

وی در خصوص اقدامات وزارت خارجه برای حل بحران یمن اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعاتی که ایران برای حل بحران یمن دنبال کرد تاکید بر توقف حملات علیه مردم یمن و ارسال کمک‌ها به مردم این کشور بود که بخشی از حصر به دلیل فشارهای بین‌المللی شکسته و کمک‌ها برای مردم ارسال شد.

وی با ذکر این نکته که اگرچه این کمک‌ها بسیار اندک است و کافی نیست‌،‌افزود: باید راهکاری پیدا شود که تامین‌کننده منافع مردم یمن باشد و احزاب و شخصیت‌های یمنی خودشان راهکاری برای کشورشان پیدا کنند.

افخم دخالت و حمله نظامی کشور همسایه یمن را قابل پذیرش ندانست و گفت: در مشورت‌ها با کشورهای مختلف منطقه برای یافتن راهکار سیاسی به منظور حل بحران یمن تاکید داریم. ظرفیت سیاسی منطقه باید کمک کند تا ثبات و آرامش در یمن برقرار شود.

*ناشی‌گری سیاسی

خبرنگاری درباره برخی مباحث مطرح شده درباره تجزیه عراق سؤال کرد که افخم در این باره گفت: رهبران، مرجعیت و مسئولان عراقی با حساسیت و هوشیاری وضعیت کشورشان را دنبال می‌کنند و ما خواستار حفظ تمامیت ارضی کشورها از جمله همسایگان هستیم و معتقدیم با هوشیاری ملت عراق و درایت رهبران و مراجع عظام چنین مباحثی راه به جایی نخواهد برد.

وی ادامه داد: ملت عراق نشان دادند که سرنوشت کشورشان برایشان مهم است و می‌خواهند عراق یکپارچه را پیش ببرند و ما به عنوان کشور همسایه از این مواضع روشن، صریح و قاطع عراقی‌ها حمایت می‌کنیم و معتقدیم مباحثی چون تجزیه، ناشی‌گری سیاسی است که راه به جایی ندارد.

* حمایت ایران از گروه‌های مقاومت به قوت خود باقی است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره انتقادهای یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس در خصوص کاهش حمایت‌های ایران از این جنبش و تلاش ابومازن برای نزدیکی به ایران عنوان کرد:‌حمایت ایران از همه گروه‌های مقاومت به قوت خود باقی است و خدشه‌ای بر اصل حمایت ما از اعضای مقاومت و کسانی که مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند، وارد نشده است.

*سفر المجدلانی به ایران و پیام شفاهی محمود عباس

افخم از سفر المجدلانی یکی از اعضای کمیته اجرایی ساف به ایران و ابلاغ پیام شفاهی رئیس سافت خبر داد و افزود: امیدواریم وحدت و انسجام گروه‌ها و شخصیت‌هایی که در صف اول مبارزه با رژیم صهیونیستی هستند، حفظ و خدشه‌ای به آن وارد نشود، چرا که وحدت رمز پیروزی است.

* در سفر هاموند درباره رژیم صهیونیستی صحبتی نشد

وی در واکنش به اینکه در سفر هاموند به ایران عنوان شده که موضع جمهوری اسلامی در قبال رژیم صهیونیستی تغییر یافته، تصریح کرد: ما این خبرسازی‌ها را رد کردیم و در سفری که آقای هاموند به ایران داشت درباره ظرفیت‌های روابط دوجانبه، مبارزه با افراط و تروریسم و.. گفت‌وگو شد و درباره رژیم صهیونیستی صحبتی نشد و اخبار منتشر شده حاکی از اینکه ایران موضعش تغییر یافته رد می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری گفت‌وگو با همسایگان را در دستور کار جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: امروز گفت‌وگو ظرفیت خوب و مبنایی برای حل مشکلات در منطقه است.

*تأکید بر آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا

افخم درباره ایرانیان زندانی در آمریکا با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما در آمریکا زندانیان ایرانی هستند،‌خاطرنشان کرد: 19 نفر از این زندانیان تحریمی هستند که با ادعای نقض تحریم‌های آمریکا در زندان به سر می‌برند و برخی از این افراد حتی بعد از طی شدن دوران محکومیت‌شان هنوز تحت نظر هستند و از آزادی کامل برخوردار نمی‌باشند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما به دنبال دسترسی کنسولی برای این افراد هستیم، عنوان کرد:‌رسیدگی به وضعیت زندانیان ایرانی و حقوق آنها همواره مورد مطالبه ما بوده و ما از دولت آمریکا می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر به بازداشت آنها خاتمه بدهد.

وی گفت:‌ متاسفانه هیچ کدام از نهادهی بین‌المللی و حقوق بشری و گزارشگران سازمان ملل هیچ اشاره و اظهارنظری مبنی بر پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی نداشته و ما از این مسئله بسیار متاسفیم و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده و دسترسی کنسولی بتوانیم آزادی آنها را فراهم کنیم.

* هیچ ترددی به داخل ایران صورت نگرفته

افخم همچنین خبر ورود عناصر پ‌.ک‌.ک به ایران را تکذیب کرد و گفت:‌هیچ ترددی به داخل ایران صورت نگرفته است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره مصوبه مجلس مبنی بر کاهش روابط ایران و انگلیس به سطح کاردار خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس مانعی برای ارتقاء روابط نیست و ما در حوزه روابط خارجی این اقدام را متناسب با روندها انجام می‌دهیم. در این مسیر مشورت‌ها و دریافت نظر مجلس مورد توجه ما خواهد بود.

* طرح دی‌میستورا

وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه عنوان کرد: نماینده ویژه دبیرکل با ایران رایزنی دارد و ما از همه جزئیات آن مطلع نیستیم. در بخشی از طرح که منتشر شده رگه‌هایی از واقعیت بحران سوریه را می‌بینیم و معتقدیم هر طرحی که بتواند واقعیت سوریه را در نظر گرفته و بر اساس آن کار را به پیش ببرد امکان موفقیت دارد. البته باید ببینیم طرح کامل چه زمانی ارائه خواهد شد و پس از آن اظهار نظر دقیق خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه توسط آمریکا و ترکیه خاطرنشان کرد: ما در خصوص نقض حاکمیت سوریه مواضع خود را به صورت صریح اعلام کرده‌ایم البته اقداماتی که ترکیه در نقطه مرزی با سوریه انجام می‌دهد برای تامین امنیت منطقه این کشور است.

وی در خصوص نقش روسیه در حل بحران سوریه با بیان اینکه ما و روسیه در مورد مبحث سوریه اشتراک نظرهای زیادی داریم، اظهار داشت: گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه ایران در مسکو سازنده و مثبت بود و دو وزیر علاوه بر پیگیری مباحث دوجانبه در مورد بحران سوریه گفت‌وگو کردند.

افخم اضافه کرد: روسیه از ابتدای بحران سوریه خواستار حل سیاسی این بحران بوده و امیدواریم تمرکز ایران و روسیه برای یافتن راهکار سیاسی واقع‌بینانه به منظور حل بحران سوریه به نقطه مؤثر و رو به جلویی برسد.

*اصلاحات در عراق

وی در پایان در خصوص اصلاحات العبادی نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه عراق طی سال‌های متمادی دچار مشکلات عدیده بود، خاطرنشان کرد: این اصلاحات با تشویق مراجع عظام همراه بوده است. ایران خواهان یک عراق توسعه یافته و امن است و حرکت‌هایی که انجام می‌شود با محوریت یکپارچگی عراق باشد و امیدواریم گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها