خبرهای داغ:
زهرا نصیری
درپاسخ به رقم مصرف آب کشاورزی وزرات نیرومی گویم:
چالش درآب تنها کمبود آب نیست، بلکه مصادره آب موجود به نفع سایر بخش‌ها نیزمعضل مهمی است. پژوهش‌های میدانی نشان می‌دهد سهم کشاورزی از مصارف آب 92 درصد نبوده و این عدد بالاتر از 58 درصد نیست.
کد خبر: ۸۵۶۰۷۳۱
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصفهان، مدیرکل جهاد کشاورزی استان ضمن گلایه ازاینکه برخی اعداد وارقام ارائه شده از سوی وزرات نیرو در زمینه مصرف آب در بخش کشاورزی غیر کارشناسی و ناعادلانه است گفت:انحرافاتی در آمار های ارائه شئه وجود دارد که یکی ازاین دلایل اتکا به پروانه استحصال چاه‌هااست .

قدرت‌الله قاسمی بااشاره به اینکه برخی افراد با استناد به اعداد موجود در پروانه استحصال چاه‌های کشاورزی مصرف آب این بخش را محاسبه می‌کنند افزود: درحال حاضر میزان برداشت آب از چاه‌ها به طور متوسط 32 درصد پروانه است.

وی بابیان اینکه برخلاف عقاید برخی از مسئولان تنها ۵۸ درصد ازآب‌های سطحی و زیر زمینی استان اصفهان صرف تولید محصولات کشاورزی می‌شود، افزود: البته اثبات این اظهار نظر نیاز به فعالیت‌های زیادی دارد ولی با انجام تحقیقات محلی و میدانی در سطح استان به میزانی کمتر نیز دست یافته‌ایم.

 **تجهیز 4میلیون هکتار از اراضی کشور به سیستم آبیاری

وی استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در سطح استان را با توجه به شرایط بحران کم آبی موجود ضروری دانست و اضافه کرد: بر این اساس در نظر داریم در سال جاری ۴ میلیون هکتار از اراضی کشوررا به سیستم آبیاری تجهیز کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه با اشاره به توسعه گلخانه‌های استان با توجه شرایط بحران کم آبی امروز در استان اظهار داشت: براساس برنامه سالانه قصد داریم تمام سبزی‌جات و صیفی‌‌جات استان اصفهان را با استفاده از کشت گلخانه‌ای تولید کنیم که از سال جاری این طرح آغاز می‌شود.

وی میزان گلخانه‌های ایجاد شده در استان طی ۳۰ سال گذشته را یک هزار و ۲۵۲ هکتار اعلام کرد و ادامه داد: بر این اساس این میزان سطح گلخانه‌های استان در سال ۱۴۰۰ به ۳ هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در مجموع 477 میلیارد ریال اعتبار صرف، 481 فرصت شغلی ایجاد و 648 شغل را تثبیت کرده‌اند. از نظر تعداد پروژه‌ها سمیرم با 16 پروژه و از نظر حجم سرمایه‌گذاری کاشان با 100 میلیارد ریال رتبه‌های اول استانی را اخذ کرده‌اند.

وی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش کشاورزی استان گفت: از هفته دولت سال 92 تا هفته دولت سال 93 بالغ بر 8 هزار و 880 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته و در بازه زمانی سال 93 تا94 نیز این عدد به 8 هزار و 950 میلیارد ریال رسیده و در مجموع در این دو سال یک‌هزار و 7840 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در قالب یک‌هزار و 397 پروژه صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ۱۷۳ پروژه کشاورزی با اعتبار ۴۷۷ میلیارد ریال در هفته دولت در سطح استان اصفهان به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: از این تعداد پروژه، ۸۰ عدد در بخش آب و خاک و امور مهندسی، ۲۴ پروژه در بخش تولیدات دامی، ۱۸ پروژه در بخش تولیدات گیاهی، ۲۲ پروژه در بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، ۱۷ پروژه در بخش عشایر، ۵ پروژه صنایع کشاورزی، ۴ پروژه تعاونی روستایی و ۳ پروژه تحقیقات کشاورزی به بهره برداری خواهد رسید.

**رکورد شکنی در تولید شکر در20 سال اخیر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه سمیرم با ۱۶ پروژه پیشتاز پروژه‌های قابل بهره برداری جهاد کشاورزی استان در هفته دولت است، ادامه داد: تیران و کرون، شهرضا، کاشان و اصفهان در رده‌های بعدی به ترتیب با ۱۵ و ۱۲ پروژه قرار دارند. 

وی با اشاره به ارزشمندی تولید محصولات کشاورزی در شرایط تحریم خاطر نشان کرد: در تولید شکر نیز امسال بیشترین تولید چغندر قند طی 20 سال اخیر را ثبت کرده‌ایم و در تولیدات دیگر نظیر برنج و جو نیز وضعیت بهبود یافته است.

مدیر کل جهاد کشاورزی استان توسعه تولیدات دامی و محصولات گلخانه‌ای طی دو سال اخیر را مناسب ارزیابی کرد و گفت: تراز تجاری محصولات کشاورزی کشور در دو سال اخیر از منفی 8 میلیارد دلار به منفی 5.4 میلیارد دلار رسیده که رشد 32 درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/ 63055/

ارسال نظرات