خبرهای داغ:
مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی با بیان اینکه آمریکا در منطقه جنوب غرب آسیا جنگ‌های نیابتی به راه انداخته است، گفت: سعودی‌ها اگر الفبای اسلامیت را بلد بودند بر سر مردم یمن که مسلمان هستند، بمب نمی‌ریختند.
کد خبر: ۸۵۶۰۷۸۷
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴

به گزارش بسیج، سرلشگر یحیی رحیم صفوی مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی با حضور در دوره خط امام مسئولین بسیج دانشجویی که بعداز ظهر امروز چهارشنبه در دانشگاه امام حسین (ع) برگزار شد پیرامون موقعیت ژئوپلتیکی ایران و منطقه به سخنرانی پرداختند.

وی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت امام رضا (ع) پیرامون هدف اساسی و غیر قابل تغییر حکومت‌ها گفت: این هدف‌ها عبارت از حفظ بقای ملی، هویت و ارزش‌های ملی، منافع و امنیت ملی، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور است.

وی با بیان اینکه همه دولت ها دو وظیفه مشترک دارند، گفت: از جمله این وظایف تامین امنیت و تامین رفاه و آسایش ملت است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی وظیفه دیگری نیز برعهده دولت گذاشته شده و آن این است که دولت موظف است افراد جامعه را به سمت کرامت انسانی و سعادت اخروی سوق دهد.

مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور گفت: تغییر و تحولاتی که در اروپا و آمریکا رخ می‌دهد چه سیاسی، چه نظامی و چه اقتصادی بر ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت. برعکس آن نیز صادق است. قدرت نفوذ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران نیز در تغییر و تحولات منطقه تاثیرگذار است.

سرلشگر رحیم صفوی با بیان اینکه سرزمین ایران از لحاظ ژئوپلتیکی غیرقابل جایگزین است، گفت: اطراف ما 6 حوزه ژئوپلتیک وجود دارد که با ورود ما به این حوزه‌ها فرایند سیاسی منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از جمله عواملی که باعث افزایش قدرت ملی ماست حضور در خلیج فارس است.

مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی ادامه داد: 2 هزار و 25 کیلومتر مرز دریایی داریم که طولانی‌ترین ساحل را در بین کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. علاوه بر این ما بر تنگه هرمز که روزانه بین 17 تا 20 میلیون بشکه از آن عبور می‌کند تسلط داریم و می‌توانیم خروج نفت و گاز را کنترل کنیم.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما در اطراف ایران و جهان اسلام حوزه نفوذ دارد. الگوی مردم سالاری دینی ما الگوی جدیدی است که در نظام‌های سیاسی جهان تعریف نشده و ما توانستیم این تعریف را به جهان ارائه کنیم. امام (ره) تمدن ایرانی را به اسلامیت متصل کردند که این باعث شد ما یک قدرت هم افزا پیدا کنیم. امام توانست فرهنگ ایرانی را با اسلامی به خوبی تطبیق دهد.

سرلشگر رحیم صفوی با بیان اینکه ما در مقابل حوادث غیرمترقبه ضعیف هستیم، گفت : برای مثال مبلغی که برای جمع آوری سیل صرف می‌شود بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که می‌تواند برای جلوگیری از وقوع آن خرج شود.

وی افزود: ما تسلیحاتمان را خودمان می‌سازیم اما در صنایع پیشرفته ازجمله هوافضا هنوز نمی‌توانیم موتور هواپیما بسازیم اما در صنعت موشکی صفر تا صد آن‌را خودمان می‌سازیم. موتور موشک‌های با برد 2 هزار کیلومتر را خودمان می‌سازیم.

وی با انتقاد از اقتصاد تک محصولی کشورمان گفت: ما نفت را می‌فروشیم و با پول آن کشور را اداره می‌کنیم این یک مشکل است و باید آن‌را اصلاح کنیم و ما نباید به نفت وابسته باشیم.

سرلشگر رحیم صفوی در ادامه گفت: در سال 65 کل درآمد نفتی ما 7 میلیارد دلار شد که با این مقدار توان اداره جنگ و معیشت مردم قطع شده بود. فشار اقتصادی در پایان دادن به جنگ و پذیرش قطعنامه مهم بود.

مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی در ادامه تصریح کرد: دولت‌ها موظفند نیازهای اساسی مردم‌شان را تامین کنند اگر اینگونه نشود مردم با نظام سیاسی فاصله می‌گیرند و این یک خطر است.

وی در ادامه پیرامون سیستم اداری کشور گفت: دولت روز به روز دارد فربه‌تر می‌شود. سیستم اداری ما هم بزرگ است و هم متمرکز. 68 درصد بودجه کشور خرج بودجه جاری می‌شود و عدد کمی از بودجه برای عمران باقی می‌ماند.

مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی با بیان اینکه بخشی از تصمیمات را باید به استان‌ها واگذار کنیم، گفت: نمی‌شود در تهران باشیم و برای استان‌ها تصمیم‌گیری کنیم. تمرکز اداری و بی اختیاری استانداران ما را با مشکل مواجه می‌کند. دولت باید اختیارات خود را تفویض کند. نظام‌های متمرکز نظام‌های‌ آسیب‌پذیری هستند.

وی افزود: برنامه پنج ساله پنجم توسعه را دولت قبل به خوبی عمل نکرد و امیدواریم دولت فعلی به آن عمل کند که البته از سال دیگر برنامه ششم توسعه آغاز می‌شود که یک برنامه جامع و کامل است. آنچه که مهم است این است که ما یک برنامه جامع برای 20 سال آینده خود داشته باشیم، یک راهبرد سیاسی،‌ اقتصادی، فرهنگی و نظامی داشته باشیم تا بدانیم 20 سال آینده باید به کجا برسیم. علاوه بر این باید مدیریت قوی و شایسته داشته باشیم.

سرلشگر رحیم صفوی پیرامون اهمیت منطقه جنوب غرب آسیا گفت: این منطقه هم در گذشته و هم تا 20 سال آینده مهمترین منطقه‌ای خواهد بود که همه قدرت‌های جهانی به آن چشم دوخته‌اند. بیش از 65 درصد ذخایر نفت و 35 درصد ذخایر گاز در این منطقه است. علاوه بر این منطقه بازار فروش سلاح، غذا و تکنولوژی است.

به گفته مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی، سعودی‌ها از سال 2010 تا 2014 حدود 30 میلیارد دلار تسیلحات خریدند. فقط یک بمب سعودی‌ها 5.6 میلیون دلار است که آن‌را بر سر مردم یمن می‌اندازند.

وی با بیان اینکه جنگ‌های نیابتی در سوریه و عراق راه می‌اندازند تا به نفع رژیم صهیونیستی قدم بردارند، گفت: یکی از دلایلی که جنگ راه‌ می‌اندازند به خاطر فروش سلاح است. سعودی‌ها بدون آمریکا نمی‌توانند نظامشان را اداره کنند. حکومت عربستان لائیک است. ملک سلمان و نظام سیاسی سعودی لائیک فکر می‌کنند و لائیک عمل می‌کنند. سعودی‌ها اگر الفبای اسلامیت را می‌دانستند این گونه بمب بر سر مردم مسلمان یمن نمی‌ریختند. در هیچ کجای اسلام نمی‌گوید اینگونه مردم مسلمان را آن هم حتی در ماه حرام بکشند. امروز در درون سعودی‌ها اختلاف است.

مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی با اشاره به اهمیت افغانستان و پاکستان برای جمهوری اسلامی گفت: این دو کشور هم برای ما فرصت و هم تهدید هستند. بدین خاطر فرصت است که دنباله فرهنگی و سیاسی ما را دارند. ما در سرنوشت سیاسی یکدیگر شریک هستیم. اگر با آنان برای حرکت به سمت استقلال و همگرایی با  ایران کمک کنیم قطعا به نفع ماست. اگر ما با آنان همکاری نکنیم در آینده به مشکل خواهیم خورد. البته باید مقداری هزینه کنیم چرا که قدرت اول منطقه شدن هزینه دارد.

وی در خصوص قطعنامه 598 گفت: در جنگ دو نوع عناصر تاثیرگذار است از جمله نیروهای سیاسی و نیروهای نظامی که نقش عناصر سیاسی در پذیرش قطعنامه بیش از عناصر نظامی بود.

مشاور عالی فرمانده کل قوا افزود: البته یکسری واقعیت‌هایی نیز وجود داشت در آخر جنگ وضعیت اقتصادی ما بد شده بود. آمریکا نیز دست عراق را باز گذاشته بود و این رژیم علیه ما بمب‌های شیمیایی به کار برد. علاوه بر این آمریکا خود مستقیم به کمک عراق آمد و به خلیج فارس وارد شد. با تمام این‌ها امام پایان جنگ را پذیرفت. اما شما دانشجویان باید به این بیاندیشید که سرانجام صدام در مقایسه با سرانجام امام و سرانجام نظام سیاسی بعث در مقایسه با نظام جمهوری اسلامی چه شد.

مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی با اشاره به طرح 30 ساله آمریکا برای منطقه گفت: آمریکا با جنگ‌های نیابتی می‌خواهد به منطقه برگردد و می‌خواهد پایگاه‌های نظامی‌اش را مجددا راه‌اندازی کند.

وی پیرامون خرید S300 از روسیه گفت: ما هنوز خودمان S 300  را نساختیم اگر روسیه به ما S300 , S 400 را بفروشد ما می‌خریم که البته روسیه نیز پذیرفته است.

سرلشگر رحیم صفوی در ادامه صحبت‌های خود اشاره‌ای به جزوه 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا پیرامون جهان در سال 2030 کرد و گفت: در این جزوه آمده است که تا سال 2030 از رژیم سعودی دیگر خبری نیست و ایران قدرت بزرگ منطقه‌ای خواهد شد و فعالیت هسته‌ای خود را ادامه خواهد داد.

مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی در ادامه با بیان اینکه آنچه در عراق،‌سوریه و یمن می‌گذرد کاملا به نفع اسرائیل است، گفت: آمریکا در منطقه جنگ نیابتی به راه انداخته است چرا بعد از جنگ عراق و افغانستان به این نتیجه رسید بسیار هزینه کرده است به همین خاطر جنگ نیابتی به راه انداخت.

وی  افزود: آمریکا حداقل تا دو دهه آینده منطقه را ترک نخواهد کرد و تا زمانی که اسرائیل،‌ نفت و رژیم‌های وابسته در این منطقه هستند آمریکا در این منطقه خواهد بود.

مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی پیرامون قدرت‌ گرفتن چین گفت: این موضوع درست است که قدرت اقتصادی چین تا سال 2020 از آمریکا بیشتر خواهد شد و هرکس که قدرت اقتصادی شد می‌خواهد قدرت سیاسی شود و بعد از آن قدرت نظامی که پیمان شانگهای نیز در همین راستاست.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات تروریستی داعش در عراق و سوریه گفت: روش‌ عمل این‌ها اسرائیلی است و هیچ بویی از اسلام نبرده‌اند. اهل تسنن عراق و سوریه نیز با جنایت‌های این تروریست‌ها مخالفند.

مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نظامی در پایان افزود: ما نمی‌خواهیم درگیر جنگ در منطقه شویم اما باید کمک کنیم. اگر می‌خواهیم داعش به سمت مرز ما نیاید، باید این هزینه را در عراق و سوریه انجام دهیم. آنچه در عراق و سوریه می‌کنیم در حقیقت عمق دفاع استراتژیکمان را در مقابل تهدید اسرائیل افزایش می‌دهیم. اینکه باید داعش در عراق نابود شود عقلانیت سیاسی است. البته داعش قدرت و وزنشان آن قدر نیست که به سمت ایران بیاید.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها