خبرهای داغ:
سرپرست هیات نظامی هند در دیدار با فرمانده نیروی دریایی ارتش از ایران برای شرکت در نمایش دریانوردی بین‌المللی که سال آینده برگزار می‌شود، دعوت به‌عمل آورد.
کد خبر: ۸۵۶۰۸۵۸
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عصر امروز با یک هیات نظامی بلندپایه کشور هندوستان متشکل از ۱۶ نفر از افسران عالی‌رتبه دانشگاه علوم استراتژیک هندوستان در ستاد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

در ابتدای این دیدار، دریادار سیاری ضمن خوش‌آمدگویی به هیات هندی گفت: هر کسی که اقیانوس هند را کنترل کند، هندوستان را تحت سیطره خود خواهد داشت و بدون اقیانوس هند آزاد، وجود هندوستان معنی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اقیانوس هند، سومین اقیانوس بزرگ جهان است که پنج گذرگاه راهبردی جهان شامل باب‌المندب، مالاکا، سوئز، هرمز و دماغه امید نیک در این منطقه واقع شده است.

در ادامه این دیدار سپهبد «جن ناواکران سینگ جی»، سرپرست هیات بلندپایه اعزامی به ایران اظهار داشت: هر دو کشور ایران و هند می توانند با گسترش همکاری مشترک نقشی حائز اهمیت را در برقراری امنیت دریایی فراهم کنند.

سپهبد سینگ جی افزود: همانطور که توسط مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی تاکید شده است که همه کشورها آزاد هستند در دریاها، دریانوردی کنند و ایران و هند هم می توانند از این قابلیت بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که فرماندهی نیروی دریایی ارتش ایران نکاتی را در مورد همکاری ایران و هند مطرح کرد، من نیز به نکاتی اشاره خواهم کرد که تبادل ناوگروه ها بین دو کشور را مورد اشاره قرار می دهم.

سرپرست هیات بلندپایه اعزامی به ایران ادامه داد: همانطور که قبلا ناوگروه های ایران به سواحل هند آمده اند، دو ناوگروه جنگی ما در حال سفر به سواحل ایران هستند.

سپهبد سینگ جی تصریح کرد: با این پیشنهاد که چندین فروند از ناوهای جنگی جمهوری اسلامی ایران در نمایش دریانوردی بین‌المللی شرکت کنند، گفت: این نمایش در فوریه سال آینده در هند برگزار میش و این دعوت توسط فرمانده نیروی دریایی هند برای شرکت ایران در این نمایش ارسال شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متقابلا از ایران تقاضای ارتباط دریایی داریم.

در پایان این دیدار، سرپرست هیات بلندپایه اعزامی هند به ایران هدیه ای را به رسم یادبود به فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد و متقابلا دریادار سیاری نیز هدایایی را به این هیات اهدا کرد.

ایران میزبان همایش نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در سال ۲۰۱۸

به گزارش خبرنگار مهر، همچنین دریادار حبیب الله سیاری در حاشیه دیدار با هیئت نظامی بلندپایه از کشور هندوستان که عصر امروز در ستاد نیروی دریایی ارتش برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در اجرای اوامر فرماندهی معظم کل قوا، نیروی دریایی ارتش عضویت رسمی همایش فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در سال ۲۰۱۸ را دریافت کرده است، که طی آن میزبان ۴۵ کشور جهان خواهیم بود.

وی افزود: حوزه شمال اقیانوس هند یکی از مهمترین عرصه های دنیا به لحاظ تجاری برای همه کشورهای دنیا به این دلیل که خطوط انتقال انرژی در آن قرار دارد، است.

سیاری ادامه داد برای جمهوری اسلامی ایران و کشور هند این عرصه دریایی بسیار حائز اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران و کشور هند به عنوان دو کشور اثرگذار در منطقه و دو کشور تاثیرگذار در امنیت منطقه می توانند با هم روابط دریایی گسترده ای را داشته باشند.

وی با بیان اینکه این دیدار بر مبنای برقراری ارتباط بیشتر برای توسعه دیپلماسی دریایی بین دو کشور انجام شد، اذعان کرد: بین دو نیروی دریایی ایران و هند بر اهمیت ژئوپولیتیکی جمهوری اسلامی ایران و امنیت ژئوپولیتیکی شمال اقیانوس هند و کشور هند بحث و تبادل نظر کردیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: مواردی که می تواند به ما در توسعه روابط دریایی کمک کند بررسی کردیم و تعاملات زیادی داریم و از این به بعد بیشتر هم خواهیم داشت تا بتوانیم رابطه خود را بیشتر کنیم.

سیاری با اشاره به اینکه برای برقراری امنیت در شمال اقیانوس هند بیش از پیش تلاش می کنیم، افزود باید حمایت کنیم که امنیت در مهمترین جایگاه دنیا برقرار شود که امروز شمال اقیانوس هند مهمترین جایگاه دنیا است تا نیازی به دیگران نباشد و کشورهای منطقه بتوانند با تعامل با یکدیگر این امنیت را برقرار کنند.

وی اضافه کرد: با تدبیر فرمانده معظم کل قوا در رابطه با نیروی دریایی بر این اصل که ما با کشورهای منطقه و کشورهای فرامنطقه ای که به عنوان کشور دوست می توانند با ما همکاری داشته باشند ارتباطات دریایی برقرار کنیم و به عنوان دیپلماسی دریایی اثرگذار باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه ما در چند سال گذشته ارتباطات متعددی را برای برقراری ارتباط با کشورهای منطقه و رفت و آمد ناوگروه ها و شرکت در همایش فرماندهان نیروی دریایی حاشیه اقیانوس هند داشته ایم و توانسته ایم ارتباطات نزدیکی برقرار کنیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها