خبرهای داغ:
رییس جمهور سوریه از مقاومت و ایستادگی مردم ستایش و آنها را پشتوانه دولت و نیروهای مسلح این کشور توصیف کرد و گفت: مبارزه با تروریسم و گروه‎های تروریستی و تکفیری امروز مهمترین اولویت به شمار می رود.
کد خبر: ۸۵۶۰۸۸۳
|
۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، بشار اسد رییس جمهور سوریه در گفت‎وگو با المنار با ستایش از مقاومت و ایستادگی مردم سوریه تصریح کرد که این ایستادگی و مقاومت انگیزه ای برای مقابله با تروریست ها و نقشه هایی ارائه کرد که برای آسیب رساندن به سوریه آماده شده است.


امید ملت سوریه به پیروزی


وی بر امید ملت سوریه به پیروزی در برابر تروریست های تکفیری و حامیان آنها تاکید کرد و گفت که اگر این امید به پیروزی در دل ملت سوریه نبود، آنها از چهار سال و نیم تاکنون مقاومت و استقامت نمی کردند.


بشار اسد تاکید کرد که اگر حمایت و پشتوانه مردمی وجود نداشته باشد، رویکردهای سیاسی یا ملی که اتخاذ می شود، ارزشی نخواهد داشت.


بشار اسد گفت: وقتی کشورهایی که علیه سوریه توطئه می کنند، به توطئه کردن و ریختن خون مردم و پشتیبانی مالی و تسلیحاتی خود از تروریست ها پایان دهند، آنگاه می توان گفت که به لحظات پایانی حل بحران در سوریه خواهیم رسید.


رییس جمهور سوریه افزود: وقتی پشتیبانی خارجی از تروریسم و گروه های تروریستی متوقف شود، آنگاه نبرد با عناصر تروریست ساده تر خواهد شد.



وی فرایند سیاسی را برای حل بحران و توسعه سوریه لازم خواند اما در عین حال افزود که فاکتورهای لازم و ضروری برای رسیدن به این گفت وگو و نتایج نهایی - بویژه در سایه تداوم پشتیبانی بعضی از کشورها از تروریسم، مهیا نشده است.

 

برای مقابله با اسرائیل ابتدا باید با مزدوران آن در سوریه مقابله کنیم



بشار اسد با اشاره به حمایت و پشتیبانی رژیم اسرائیل از تروریست ها و گروه های تروریستی و تکفیری و استفاده این رژیم از آنها به عنوان ابزار و اهرم اجرای مقاصد خود تصریح کرد: اگر خواسته باشیم تا با رژیم اسرائیل مقابله کنیم باید ابتدا با مزدوران این رژیم در خاک سوریه مقابله کنیم و ابتدا این موضوع را در داخل سوریه حل وفصل کرده و کار را یکسره کنیم چرا که آنگاه، هیچ طرفی اعم از رژیم اسرائیل یا دیگری جرأت تعرض به سوریه را نخواهد داشت.


رییس جمهور سوریه خطاب به گروه های که خود را نماینده سوری‌ها می خوانند، تصریح کرد که اگر آنها واقعا راست می گویند، برای گفت و گو بیایند و ما بی درنگ برای گفت وگو با آنها آماده هستیم اما اینکه فرد یا فرستاده ای با موافقت آمریکا و غرب به مسکو سفر کند و اینچنین افرادی بی طرف باشند، امری دشوار می کند.


وی رابطه با فرستادگان بین المللی از جمله دی میستورا را رابطه سازوکارها دانست و تاکید کرد که اگر آنها طرحی را که متناسب با منافع ملی سوریه باشد، ارایه نکنند، با آنها همراهی نکرده و از آنها حمایت نخواهیم کرد.

بشار اسد از مواضع دولت آمریکا انتقاد کرد و درجا زدن را ویژگی واضح سیاست این کشور خواند و درعین حال از مواضع روسیه تقدیر کرد و سیاست این کشور را اصولی و باثبات خواند.


وی با اشاره به اعتماد کامل نظام سوریه به روسیه گفت که روس ها ثابت کرده اند که صادق هستند و سوریه روابط قوی با روسیه دارد.


بشار اسد با تأکید بر اهمیت گفت وگوی گروه های سوری بایکدیگر  اظهار داشت، در هیچ مسأله‌ای توافق به دست نخواهد آمد،مگر آنکه ما به عنوان سوری‌ها با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.


وی توافق درباره هر مسأله را در گرو گفت وگوی سوری ها با یکدیگر دانست و تاکید کرد که دولت روسیه هیچ گاه امری را به سوریه تحمیل نخواهد کرد.


رییس جمهور سوریه درباره نشست ها در روسیه گفت که این نشست ها می تواند بسترساز برگزاری اجلاس ژنو 3 تا مسکو 3 باشد که در هر حال این امر بسته به فضای بین المللی است.


وی معیار و مبنای نظام سوریه در قبال سنجیدن هرگونه طرحی برای حل بحران این کشور را لزوم حفظ حاکمیت و وحدت ارضی سوریه و تصمیم گیری خود سوری ها بدور از دیکته کردن امور به آنها دانست و گفت که هرگونه طرحی باید بر مبارزه با تروریسم مبتنی باشد زیرا هر طرحی که مبارزه با تروریسم را به عنوان اولویت در نظر نگیرد، بی ارزش خواهد بود.


انتخابات زیر نظارت بین الملی را نمی پذیریم


وی تاکید کرد، اگر تصمیم گیری ها بین خود سوریها و نتیجه یک گفت وگو و توافق ملی باشد، مشکلی وجود نخواهد داشت.


بشار اسد با اعلام مخالفت با برگزاری انتخابات تحت نظارت بین اللملی تاکید این امر را به منزله دخالت در امور داخلی سوریه و لطمه به حاکمیت ملی این کشور دانست و این پرسش را مطرح کرد که کدام طرف بین المللی هست که به ما گواهی رفتار خوب بدهد و ما براساس این معنا و مفهوم چنین کاری (انتخابات زیر نظارت بین المللی) را نمی پذیریم.


وی به فرایند سیاسی و دموکراتیک در سوریه اشاره کرد و در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته ای ایران و 5+1 گفت که سوریه هرگز قربانی این توافق نبوده است. دلیل آن هم بسیار ساده است چرا که (پرونده) سوریه هرگز جزئی از مذاکرات هسته ای نبوده است.


رییس جمهور سوریه در این زمینه به مخالفت قاطع ایران با تمایل غربی ها برای گنجاندن پرونده سوریه در مذاکرات هسته ای اشاره کرد.

 


بشار اسد تاکید کرد که از این منظر باید گفت که سوریه قربانی مذاکرات نبود زیرا وقتی هم پیمانان شما (ایران) قوی باشند، این مسأله به افزایش قدرت شما هم منجر می شود.


روابط تهران و دمشق قوی است


وی با ستایش از ایستادگی و مقاومت ایران و نیز پایبندی به اصول خود در طول مذاکرات هسته ای و اشاره به تاریخ روابط ایران و سوریه گفت: روابط دمشق و تهران قوی است و ما در کنار ایران بوده ایم و امروز در نبرد ظالمانه به راه افتاده علیه سوریه، ایران در کنار ما قرار دارد.


بشار اسد با اشاره به ائتلاف بین ایران و سوریه تاکید کرد که دو کشوردر عمل به هم نزدیک بوده و دیدگاه های مشترک و اصول واحدی دارند. ما در محور واحد مقاومت قرار داریم. شاید برخی تاکتیک ها تغییر کند اما اصول اساسی تغییر نمی کند.


وی با اشاره به اینکه اوضاع عراق و سوریه بر یکدیگر تاثیر گذار هستند، افزود که دشمن ما مشترک است و وقتی نبرد را منسجم و یکپارچه کنیم، نتایج بهتری در کمترین زمان و هزینه خواهیم داشت.


حضور حزب الله در سوریه قانونی و مشروع است


بشار اسد در پاسخ به سوالی درخصوص تفاوت حضور حزب الله و گروههای مسلح در سوریه گفت: تفاوت در مشروعیت و قانونی بودن می باشد زیرا حزب الله با توافق دولت قانونی و مشروع سوریه و دعوت این دولت برای دفاع از ملت سوریه حضور دارد اما گروههای تروریستی با هدف قتل مردم سوریه به این کشور آمده اند و این حضور خلاف خواست ملت و دولت سوریه است.


بشار اسد با ستایش از سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله، رابطه خود با وی را نزدیک و مستحکم و یک رابطه صادقانه و شفاف توصیف کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها