خبرهای داغ:
دوران ریاست‌جمهوری کنونی به میانه خود رسیده و دولت یازدهم...
کد خبر: ۸۵۶۱۰۷۹
|
۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج،  دوران ریاست جمهوری کنونی به میانه خود رسیده است و دولت یازدهم به سال سوم خویش وارد شده است. در دو سالی که گذشته است دولت محترم زحمات فراوانی را متحمل شده است و خدمات فروانی ارائه نموده است و با کاستی‌ها و ضعف‌هایی نیز  روبرو بوده است. بررسی کارنامه دولت در دو سالی که گذشت راهی است که دولت به واسطه آن می‌تواند نقاط قوت خویش را تکمیل و نقاط ضعف خویش را برطرف سازد. علاوه بر بررسی کارنامه، راه مهم و قابل اتکا دیگر برای این کار آن است که دولت محترم در دو سال آینده توصیه‌ها و تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی را به موقع اجرا بگذارد و از این طریق بتواند بر نقاط مثبت و موفقیت‌های خویش بیافزاید و از کاستی‌ها و ضعفهای خویش بکاهد. به طور معمول رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت با مسوولان قوه مجریه دیدار می‌کنند و در این دیدار به بیان برخی از مهمترین مسائل پیش روی دولت و وظایفی که دولت باید به آنها توجه نماید می‌پردازند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال جاری رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت که به مناسبت هفته دولت صورت گرفت نیز نکات مهم و تذکرات قابل توجهی را به دولتمردان و مسوولان کشور بیان داشته‌اند که متن حاضربه اختصار به برخی از مهمترین محورهای این بیانات خواهد پرداخت. این محورها را می‌توان در 11 محور زیر بیان کرد:

1. تشکر از برخی اقدامات مثبت دولت: کاهش تورم، آرامش و ثبات نسبی در زمینه اقتصادی، مهار نوسانات تند، پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای به عنوان کار مهمی که انجام شده است. 2. خطر بی‌توجهی مسوولان نسبت به دشمنی آمریکا و اهداف دشمن 3. همه مسئولان «سیاسی، اقتصادی، فرهنگی» باید توجه کنند که مطلقاً در نقشه طراحی شده دشمن قرار نگیرند 4. خطر جدی نفوذ دشمن 5. لزوم اتخاذ مواضع انقلابی و صریح و بدون رودربایستی در مقابل دشمن. 6. لزوم حفظ یکپارچگی مردم 7. لزوم پرهیز از حاشیه سازی و تشتت آفرینی 8. حفظ شتابِ پیشرفت علمی کشور 9. توصیه‌های فرهنگی: نقش اثر گذار مسوولان و سبک زندگی آنها در فرهنگ کشور، نگرانی جدی رهبری از مشکلات فرهنگی ، دو وظیفه اصلی مسوولان فرهنگی کشور: تولید محصولات فرهنگی سالم؛ جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی 10. توصیه‌های اقتصادی به عنوان اصلی ترین اولویت کشور: باید مراقب بود در حرکت اقتصادی، فاصله طبقاتی پیش نیاید و فقرا پایمال نشوند، توجه جدی به مساله اقتصاد مقاومتی، لزوم ایجاد تشکیل یک ستاد فرماندهی قوی برای اقتصاد مقاومتی،‌ پرهیز از هر برنامه غیرمنطبق با اقتصاد مقاومتی، لزوم توجه به بخش کشاورزی، جلوگیری از واردات بی‌رویه میوه، توجه به بخش معدن، پرهیز ازخام فروشی، توجه به کمبود آب و صرفه جویی در آن 11. لزوم گزارش دهی صحیح مسوولان: گزارشاتی که مردم آنها را با توجه به واقعیات زندگی خود، تصدیق کنند و کاملا به اهداف مطرح شده مرتبط باشد.
++++++++++++++++++++
دولت یازدهم که اکنون به میانه دوران خویش رسیده است مانند سایر دولت‌های خدمت‌گزار در نظام جمهوری اسلامی ایران، کوله‌باری از تجربه و تلاش را به دوش دارد که با استفاده از این تجربه و به خصوص با نگاهی به آنچه در دو سال گذشته انجام داده است راه آینده خویش را با تلاش بیشتری باید ادامه دهد. در دو سالی که گذشته است دولت محترم زحمات فراوانی را متحمل شده است و خدمات فروانی ارائه نموده است و با کاستی‌ها و ضعف‌هایی نیز  روبرو بوده است. به طور معمول رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت هفته دولت با مسوولان قوه مجریه دیدار می‌کنند و در این دیدار به بیان برخی از مهمترین مسائل پیش روی دولت و وظایفی که دولت باید به آنها توجه نماید می‌پردازند. آنچه رهبری بیان می‌دارند، به عنوان اصلی ترین حامی دولت و کسی که دلسوزانه و منصحانه بهترین راه‌حلها را به مسوولان کشور پیشنهاد می‌دهند، باید از سوی مسوولان قوه مجریه به عنوان کلید حل مشکلات و بهترین نسخه برای خارج شدن از معضلات دیده شود. چنان که دولت برای افزودن بر نقاط قوت و موفقیت‌های خویش نیز نیازمند این ارزیابی حکیمانه از سوی رهبر معظم انقلاب است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار سال جاری رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت که به مناسبت هفته دولت صورت گرفت نیز نکات مهم و تذکرات قابل توجهی را به دولتمردان و مسوولان کشور بیان داشته‌اند که متن حاضربه اختصار به برخی از مهمترین محورهای این بیانات خواهد پرداخت:
1. تشکر از برخ اقدامات مثبت دولت: کاهش تورم، آرامش و ثبات نسبی در زمینه اقتصادی، مهار نوسانات تند، پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای به عنوان کار مهمی که انجام شده است
رهبر معظم انقلاب در این دیدار با ذکر برخی از نکات مثبت در کارنامه دولت با تشکر از مسوولان اجرایی کشور این نکات را بر شمردند که کاهش تورم و ایجاد آرامش و ثبات نسبی اقتصادی و پایان دادن به مذاکرات هسته‌ای از مهمترین این نکات مثبت از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. ایشان با ذکر برخی اقدامات مثبت دولت بیان داشتند: کاهش تورم و آرامش و ثبات نسبی در زمینه اقتصادی و مهار نوسانات تند، یکی از اقدامات خوب دولت است که باید ادامه یابد. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته ما به تورم دو رقمی راضی نیستم و تورم سالیانه باید به زیر ده درصد برسد. حضرت آیت الله خامنه ای، تلاش دولت برای خروج از رکود، طرح تحول سلامت، برنامه ریزی برای ادامه حرکت علمی کشور، مهار آبها، و تلاش برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و طرحهای آبیاری را از دیگر اقدامات خوب دولت دانستند و با اشاره به موضوع هسته ای افزودند: پایان دادن به مذاکرات هسته ای یکی از کارهای بسیار مهمی است که انجام شده و امیدواریم که اگر در این زمینه برخی مسائل و مشکلاتی هم وجود دارد، برطرف شود. رهبر انقلاب، در عین حال، در بحث هسته ای، احتمال بی توجهی به اهداف دشمنان را از جمله نگرانی ها و دغدغه های خود برشمردند و تأکید کردند: از اول انقلاب تا امروز دشمنی صهیونیستها و امریکایی ها با انقلاب و جمهوری اسلامی کم نشده است و این واقعیت نباید به هیچ وجه در ذهن مسئولان کمرنگ شود.
2. خطر بی‌توجهی مسوولان نسبته به دشمنی آمریکا و اهداف دشمن
در کنار بیان نکات مثبت رهبر معظم انقلاب اسلامی خطر بی‌توجهی مسوولان به دشمنی دشمنان به خصوص آمریکا را خطری جدی برشمردند و خاطر نشان کردن که این امر از دغدغه‌های ایشان است که مبادا مسوولان اجرایی کشور به واسطه مسائل هسته‌ای از دشمنی دشمنان غافل شوند و در چنین صورتی خطراتی سهمگین انقلاب اسلامی ایران را تهدید می‌کند. حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اهداف خصمانه و صریح دشمنان در حرفها و نوشته های آنها، قابل درک است و هیچ کس نباید فراموش کند که جبهه دشمن با سلاحِ آماده در مقابل ملت و کشور، موضع گرفته است و ما نیز باید با جبهه بندی دقیق، به اقتضای موقعیتهای مختلف، در مقابل دشمنان تصمیم گیری و اقدام کنیم. رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: البته ضرورت درک دشمنی پایان ناپذیر صهیونیستها و امریکایی ها، مختص دولتمردان نیست و آحاد مردم بخصوص عناصر دلسوز انقلاب باید این واقعیت را مورد توجه قرار دهند، اما وظیفه دولتمردان در این زمینه بیشتر است. ایشان خاطرنشان کردند: اگر غفلت شود ناگهان متوجه می شویم که دشمن در جاهایی رخنه کرده و مشغول کارهای خطرناک فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است بنابراین باید کاملاً مراقب باشیم.
3. همه مسئولان «سیاسی، اقتصادی، فرهنگی» باید توجه کنند که مطلقاً در نقشه طراحی شده دشمن قرار نگیرند
تذکر صریح و روشن دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسوولان در این دیدار این بود که مبادا مسوولان سیاسی، اقتصادی یا فرهنگی کشور به اقداماتی دست بزنند که در برنامه دشمن قرار داشته باشد و به تعبیر مشهور پازل دشمن را تکمیل کنند و در برنامه آنها قرار گیرند. چنین اقداماتی می‌تواند ناشی از غفلت و نا‌آگاهی نسبت به خطر توطئه‌های دشمن و یا سهل انگاری در درک اوضاع حساس کنونی باشد. از این جهت رهبر معظم انقلاب به صراحت مسوولان دولتی را از این که در برنامه دشمن قرار گیرند بر حذر داشتند و خاطر نشان کردند: «البته روشهای دشمنی و ضربه زدن، ممکن است نو و جدید بشود اما همه مسئولان «سیاسی، اقتصادی، فرهنگی» باید توجه کنند که مطلقاً در نقشه طراحی شده دشمن قرار نگیرند و تصمیمات آنها خواسته یا ناخواسته به اجرای بسته مورد نظر بیگانگان کمک نکند.»
4. خطر جدی نفوذ دشمن
رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند سخنرانی اخیر خویش بر خطر نفوذ دشمن و تلاش دشمن برای نفوذ در کشور تاکید کرده‌اند. ایشان مساله هسته‌ای را به عنوان یکی از راه‌های احتمالی که دشمن برای نفوذ در ایران اسلامی انتخاب کرده است ذکر کرده‌اند و همین امر لزوم دقت نظر و تلاش بیشتر مسوولان برای سد کردن نفوذ دشمن را می‌طلبد.
با توجه به این تذکرات صریح رهبر انقلاب، مسوولان هیچ توجیهی برای این که نفوذ دشمن را سد نکنند و یا متوجه مصادیق آن نشوند نخواهند داشت و باید به طور کامل نسبت به این امر خطیر حساسیت و آگاهی نشان بدهند.
5. لزوم اتخاذ مواضع انقلابی و صریح و بدون رودربایستی در مقابل دشمن
نفوذ دشمن در نظام اسلامی امری چنان خطرناک و غیر قابل اغماض است که معظم له در دیدار با مسوولان اجرایی کشور به صراحت به آنان متذکر می‌شوند که نسبت به این نفوذ پیچیده و تدریجی عکس العمل نشان دهند. یکی از راه‌های عکس العمل نشان دادن در برابر خطر نفوذ دشمن آن است که مسوولان با صراحت و بدون رودربایستی مواضع انقلابی خویش را بیان کنند تا فضای تردید و ابهام ایجاد نشود و دشمن نتواند از این فضای تردید و ابهام برای نفوذ خویش بهره ببرد. از همین جهت است که حضرت آیت الله خامنه ای هوشیاری در مقابل تلاش دشمن برای نفوذ پیچیده و تدریجی را، ضرورتی عینی برشمردند و تأکید کردند: باید در هر شرایطی در اتخاذ مواضع انقلابی صراحت داشت و صریح و بدون رودربایستی، در مقابل دشمن مواضع انقلاب و مبانی امام بزرگوار را بدون ترس و خجالت بیان کرد.
6. لزوم حفظ یکپارچگی مردم
وحدت از پایه های اصلی نظام اسلامی و از آرمان‌ها و از عوامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی و تداوم آن بوده و هست. هر امری که وحدت را خدشه دار کند و مردم را در برابر هم قرار دهد امری خطرناک و غیرقابل قبول است. مقام معظم رهبری بارها و بارها بر مساله وحدت تاکید نموده و آن را خاطر نشان ساخته‌اند. در این دیدار نیز ایشان بر ضرورت وحدت تاکید فرمودند و بیان داشتند: حفظ یکپارچگی مردم از ضروریات است، حتی در راهپیمایی 22 بهمن هم، همه مردم مثل هم و از یک جناح و گروه نیستند اما جهت همه یکی است بنابراین باید از یکپارچگی و هم جهتی موجود در جامعه، کاملاً مراقبت کرد.
7. لزوم پرهیز از حاشیه سازی و تشتت آفرینی
از جمله راه‌های ایجاد وحدت و جلوگیری از تفرقه آن است که مسوولان کشور از حاشیه سازی و تشتت آفرینی خودداری کنند. اگر مسوولان خود به حاشیه سازی روی بیاورند و با بیان مطالبی که احساسات گروه‌های مختلف را تحریک می‌کند زمینه را برای تشتت فراهم آورند،‌ از مردم چه توقعی می‌توان برای حفظ وحدت داشت. بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اهمیت وحدت به مسوولان تذکر می‌دهند که از حاشیه سازی و تشتت آفرینی خودداری کنند: برای مراقبت از یکپارچگی جامعه، باید از حاشیه سازی و تشتت آفرینی دوری کرد و هیچ حرف و سخنی که وحدت را خدشه دار کند بر زبان نیاورد.
8. حفظ شتابِ پیشرفت علمی کشور
تاکید مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان بر حفظ شتاب علمی کشور که بخشی از وظایف این زمینه متوجه دولت و وزارت خانه‌های مربوطه است،‌ نشان از آن دارد که رهبری نظام در این زمینه دغدغه جدی دارند. شتاب علمی کشور در دو سال اخیر کند شده است و هرچند رتبه علمی کشور دچار تنزل نشده است اما کند شدن شتاب خود امری نگران کننده است که رهبری معظم انقلاب در سخنرانی‌های گذشته خویش خصوصا در ماه مبارک رمضان و در دیدارهای دانشگاهیان با ایشان بر آن تاکید کردند. در این دیدار نیز رهبر انقلاب این تذکر را تکرار نمودند که شایسته است که مورد توجه مسوولان اجرایی کشور قرار گیرد. حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین اولویتهای  کنونی کشور بر حفظ شتابِ پیشرفت علمی کشور تکیه و خاطرنشان کردند: علم، زیر ساخت واقعی پیشرفت کشور است و هر قدر در این زمینه هزینه شود، سرمایه گذاری برای آینده ایران است.
ایشان افزودند: باید بگونه ای برنامه ریزی و تلاش کرد که شتاب علمی در دهه دومِ چشم انداز حفظ شود و ان شاءالله بتوانیم به جرگه ی ده کشور دارای رتبه بالای علمی دنیا وارد شویم. رهبر انقلاب تبدیل حرکت علمی به گفتمان عمومی در یک دهه اخیر را ضامن حفظ رشد علمی برشمردند و افزودند: این گفتمان نشاط آور و تحرک برانگیز باید حفظ و تقویت شود. ایشان، تکیه بر شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فناوری را ضروری و اشتغال آفرین دانستند و افزودند: بگونه ای برنامه ریزی کنید که دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی بتوانند وارد بازار کار و فعالیت شوند.
9. توصیه‌های فرهنگی: نقش اثر گذار مسوولان و سبک زندگی آنها در فرهنگ کشور، نگرانی جدی رهبری از مشکلات فرهنگی ، دو وظیفه اصلی مسوولان فرهنگی کشور: تولید محصولات فرهنگی سالم؛ جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی
یکی از نگرانی‌های اصلی رهبر معظم انقلاب که در این دیدار بیان شد نگرانی‌های فرهنگی ایشان بود. ایشان هم به مسوولان تذکر دادند که سبک زندگی آنها در فرهنگ کشور و نحوه زندگی مردم اثر دارد و هم بیان داشتند که نگرانی فرهنگی ایشان به حدی جدی است که خواب را از چشم می‌رباید و هم خاطر نشان ساختند که مسوولان اجرایی کشور در این زمینه دو وظیفه اصلی دارند. ایشان، ایمان به اهداف امام (ره)، اخلاص، روحیه خدمتگزاری، مردمی بودن و نشست و برخاست با مردم، وسیله قرار ندادن مسئولیت برای تأمین مالی آینده خود و پایبندی به مبانی انقلاب اسلامی را از خصوصیات بارز شهیدان رجایی و باهنر برشمردند و خاطرنشان کردند: مسئولان باید متوجه باشند که رفتار و زندگی و ارتباطات آنان در جامعه فرهنگ سازی می کند. حضرت آیت الله خامنه ای فرهنگ را اولویت دیگر این برهه از زمان برشمردند و خاطرنشان کردند: مشکلات اقتصادی موجب پریشانی فکر نمی شود اما مشکلات فرهنگی، گاه خواب را از انسان می رباید. رهبر انقلاب، تولید محصولات فرهنگی سالم و جلوگیری از تولیدات مضر فرهنگی را دو وظیفه اصلی مسئولان برشمردند و خاطرنشان کردند: در همه کشورهای دنیا، از محصولات فرهنگی مراقبت می شود بنابراین اگر برخی تولیدات اعم از نمایشی و مکتوب، با مبانی و اصول در تضاد هستند بدون رودربایستی جلوی آنها را بگیرید. ایشان با رد کامل رهاسازی فرهنگی تأکید کردند: عرصه فرهنگ باید براساس مبانی و شعارهای امام و انقلاب مدیریت و خوراک فرهنگی سالم برای جامعه تولید شود.

10. توصیه‌های اقتصادی به عنوان اصلی ترین اولویت کشور: باید مراقب بود در حرکت اقتصادی، فاصله طبقاتی پیش نیاید و فقرا پایمال نشوند، توجه جدی به مساله اقتصاد مقاومتی، لزوم ایجاد تشکیل یک ستاد فرماندهی قوی برای اقتصاد مقاومتی،‌ پرهیز از هر برنامه غیرمنطبق با اقتصاد مقاومتی، لزوم توجه به بخش کشاورزی، جلوگیری از واردات بی‌رویه میوه، توجه به بخش معدن، پرهیز ازخام فروشی، توجه به کمبود آب و صرفه جویی در آن
رهبر معظم انقلاب اسلامی بخش مهمی از بیانات خویش را به توصیه‌های اقتصادی اختصاص دادند و اقتصاد را اصلی‌ترین اولویت کنونی کشور و اقتصاد مقاومتی راه اصلی، اندیشیده‌شده و کاملا اجرایی برای خروج از مشکلات کنونی کشور ذکر کردند و از مسوولان خواستند که در این زمینه به نکات مهمی توجه نمایند. ایشان خاطر نشان کردند که در حرکت اقتصادی کشور به سوی پیشرفت باید مراقب بود در حرکت اقتصادی، فاصله طبقاتی پیش نیاید و فقرا پایمال نشوند. رهبر انقلاب تبدیل کار و تلاش به گفتمان عمومی، و تبدیل تنبلی و بیکارگی به امری مذموم در فرهنگ جامعه را از جمله نکات مهم در برنامه ریزیها و اقدامات دانستند و افزودند: ضمن تشویق و تبلیغ کارآفرینی و تولید ثروت در کشور، باید ایجاد «مجاری درستِ کار» در دستور کار قرار گیرد و راههای جستجوی شغل در رسانه ها به مردم نشان داده شود که برخی برنامه های تلویزیون در این زمینه، خوب است. رهبر انقلاب با اشاره به ظرفیتهای گسترده کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا افزودند: مسئله مدیریت بازرگانی و تجارت خارجی خیلی مهم است. ایشان همچنین تبادل و تجارت عادلانه و تبدیل نشدن ایران به بازار کالاهای خارجی را مورد تأکید قرار دادند. حضرت آیت الله خامنه ای، اقتصاد مقاومتی را موضوع مهمی خواندند که در هرگونه برنامه ریزی باید مورد توجه کامل دولت قرار گیرد.
علاوه بر این ایشان توصیه‌های جدی در باب لزوم توجه به بخش کشاورزی، جلوگیری از واردات بی‌رویه میوه، توجه به بخش معدن، پرهیز ازخام فروشی، توجه به کمبود آب و صرفه جویی در آن ارائه کردند و به تشریح آن پرداختند.
11. لزوم گزارش دهی صحیح مسوولان: گزارشاتی که مردم آنها را با توجه به واقعیات زندگی خود، تصدیق کنند و کاملا به اهداف مطرح شده مرتبط باشد.
در کنار همه مطالب بیان شده رهبر معظم انقلاب اسلامی از تلاشها و زحمات رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت در دو سال گذشته تشکر و قدردانی کردند و با اشاره به گزارش تعدادی از وزرا در این دیدار، افزودند: گزارشهایی که امروز بیان شد خوب و مناسب بود و باید به اطلاع مردم رسانده شود. حضرت آیت الله خامنه ای در عین حال این نکته را نیز متذکر شدند که گزارشهای مسئولان باید بگونه ای باشد که مردم آنها را با توجه به واقعیات زندگی خود، تصدیق کنند. علاوه براین ایشان در جای دیگری از سخنان خود با تذکر نسبت به گزارشات ارائه شده در باب اقتصاد مقاومتی از گزارشهای دستگاهها در این زمینه تشکر کردند اما گفتند: برخی از کارهای انجام شده مقدماتی است، برخی مربوط به اقتصاد مقاومتی نیست و برخی هم کارهای جاری دستگاههاست که جزو فعالیتهای اقتصاد مقاومتی آمده است.
این تذکر صریح رهبری به این معنی است که مسوولان باید در بحث اقتصاد مقاومتی و دیگر مباحث اقتصادی به ذکر هر گزارش و آماری اقدام ننمایند. از سوی دیگر این به معنی زیر سوال بردن آمارهای رسمی کشور نیست بلکه توصیه‌ای در باب بهبود بخشی شیوه گزارش دهی به مردم است.
امید است که دولت خدمت گزار در انجام وظایف خویش در سالهای آتی نیز موفقتر از گذشته باشد و بتواند در عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب تمام توان خویش را به کار گیرد. ان شاء الله.

******************

بازخوانی توصیه ها و مطالبات مقام معظم رهبری از دولت یازدهم

مقام معظم رهبری همواره با روی کار آمدن دولت های مختلف، چتر حمایتی خود را بر سر مسؤولان برافراشته اند و تأکید بر لزوم همکاری و اتحاد تمامی گروه های سیاسی، احزاب و مسؤولان برای پیشرفت و پیش برد کارها و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران کرده اند. اما این باعث نشده  است که ایشان خود را از تذکر دادن به مسؤولان و مطالبه گری  از طرف مردم بازدارند. در این نوشتار به بررسی برخی از مطالبات و تذکرهایی که مقام معظم رهبری از زمان تنفیذ دولت یازدهم تا کنون در دیدارهایی که با مردم، دولت، سازمان ها و نهادهای مختلف داشته اند، پرداخته ایم.


** مطا لبات در حوزه فرهنگ
1. تکمیل و اجرای طرح مهندسی فرهنگی و پیوست های فرهنگی
مقام معظم رهبری در بیانی فرمودند: یک نقشه ی مهندسی فرهنگی لازم است. ما وضع فرهنگی مطلوب کشور را تصویر کنیم و اجزاء متشکل آن را در مقابل خودمان  ترسیم کنیم، بعد ببینیم کجاها اولویت دارد، کجاها احتیاج به مراقبت بیشتر دارد؛ به آنجاهائی که در این مدت مغفول عنه باقی مانده، برسیم و مسأله را دنبال کنیم .
2. بهبود فرهنگ کار
فرهنگ کار باید در کشور یک جوری باشد که مردم کار را عبادت بدانند؛ هر یک ساعت کار را با شوق بیفزایند در مدت و مقدار کاری که انجام می دهند. باید کار کرد. با بیکاری و بی میلی به کار و تنبلی و وادادگی، کشور پیش نخواهد رفت .
3. بهبود فرهنگ مصرف
فرهنگ سازی برای مصرف کالاهای ساخت داخل، نیازمند تفکر، مطالعه، نگاه عمیق، برنامه ریزی و در نظر گرفتن ابعاد روانشناختی اجتماعی این موضوع است که صدا و سیما و دیگر دستگاه های تبلیغاتی باید در این خصوص اهتمام جدی داشته باشند.
4. تقویت فرهنگ قرآنی
بحمدالله امروز جامعه ی ما با قرآن مأنوس شده اند. البته ما به این قانع نیستیم؛ ما معتقدیم همه ی آحاد جامعه باید با قرآن ارتباط برقرار کنند.
در دوران جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام، یکی از برنامه های اصلی برای مسؤولین کشور، ترویج قرآن است .
5. افزایش سرانه مطالعه و تیراژ کتاب
ما در کشورمان، در جامعه ی خودمان، از واقعیتی که در این زمینه وجود دارد، راضی نیستیم .
6. مقابله با اباحیگری و بی بندوباری اخلاقی
برای این که ایمان مردم را به اسلام و مقدسات اسلامی کم کنند در داخل کشور، از طرق مختلف، پایه های ایمان مردم، به خصوص نسل جوان را متزلزل کنند؛ از اشاعه ی بی بندوباری و اباحیگری، تا ترویج عرفانهای کاذب - جنس بدلی  عرفان حقیقی - تا ترویج بهائیت، تا ترویج شبکه ی کلیساهای خانگی؛ این ها کارهائی است که امروز با مطالعه و تدبیر و پیش بینی دشمنان اسلام دارد انجام می گیرد؛ هدفش هم این است که دین را در جامعه ضعیف کند.

** مطالبات در حوزه سیاست داخلی
1. حفظ ثبات و آرامش سیاسی
امنیت و آرامش برای یک کشور، جزو مهم ترین خواسته ها و مفیدترین عواید یک ملت است .
2. حفظ حضور مردم در صحنه
بنده اصرارم بر حضور حدّاکثری و عمومی ملت ایران به خاطر این است که می بینم و می دانم که حضور یکپارچه ی  مردم، حضور پرشوق و امیدوارانه و قدرتمندانه ی مردم، موجب می شود که دشمن مأیوس بشود؛ وقتی  دشمن مأیوس شد، کارآیی خود را از دست خواهد داد.
3. پاسخگویی به مردم
مسؤولان بلندپایه ی کشور، قوای سه گانه، از خود رهبری تا آحاد مأموران و مدیران، همه باید پاسخگو باشند؛ پاسخگوی کار خود، پاسخگوی تصمیم خود، پاسخگوی سخنی که بر زبان آورده اند و تصمیمی که گرفته اند؛ این معنای پاسخگویی است .
4. همکاری قوا
همکاری حقیقی و صمیمی با قوای دیگر و پرهیز از چالش های ناموجّه نیز یک شاخص مهم دیگر و دارای سهم تعیین کننده در اتحاد ملّی است که دلسوزان کشور همواره بر آن پای فشرده و منافع عمومی و وجاهت چهره ی ملت ایران در چشم جهانیان را در گرو آن دانسته اند.

** مطالبات در حوزه سیاست خارجی
1. دفاع از حقوق هسته ای ملت ایران
ما می خواهیم سوخت را تولید کنیم. چندین هزار مگاوات، ما به سوخت هسته ای نیاز داریم. نیروگاه های هسته ای باید به وجود بیاید. خوراک این نیروگاه ها باید در داخل تولید بشود. اگر قرار شد برای خوراک این نیروگاه ها به خارج متوسل بشویم و محتاج باشیم، امور کشور نخواهد گذشت؛ باید داخل بتواند خودش تولید کند. بنابراین حق ماست و دنبال این را خواهیم گرفت .
2. ارتقاء بهره وری سیاسی جنبش عدم تعهد
شرایط گیتی، حساس و جهان در حال  گذار از یک پیچ تاریخیِ بسیار مهم است .
انتظار می رود که نظمی نوین در حال تولد یافتن باشد. مجموعه ی غیرمتعهدها حدود دو سوم اعضاء جامعه ی جهانی  را در خود جای داده است و می تواند در شکل دهی آینده، نقشی بزرگ ایفاء کند.
3. دیپلماسی عمومی
دیپلماسی عمومی از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران است و باید توجه بیشتری به آن شود.
شما باید از همه ی امکانات استفاده کنید. امکانات رسانه ای خیلی مهم است و یقیناً کار دیپلماسی یک پایه ی  اساسی اش رسانه است. تعامل مستحکمی بین شما و رسانه های کشور، شبکه های بین المللی ای که ما داریم، به علاوه خودِ سفیر یک رسانه است؛ خود شما می توانید مواضع جمهوری اسلامی را تبیین کنید.
4. مسأله فلسطین
امروز مسأله ی فلسطین به برکت بیداری اسلامی، بار دیگر به یک مسأله ی اصلی دنیای اسلام تبدیل شده است؛ نباید بگذارید این برجستگی و این امتیاز از بین برود و زیر توطئه ها وترفندهای دشمنان مسلمانها و دشمنان امت اسلامی  پنهان بماند. سعی آن ها این است که امروز این مسأله را به حاشیه برانند.
5. تهاجم علیه نظام سلطه در مسائل جهانی
ما در چند مسأله می توانیم موضع تهاجمی داشته باشیم. در قضیه ی حقوق بشر، موضع ما موضع تدافعی نیست؛ موضع مان تهاجمی است. بیاییم این جا عزا بگیریم که در جمهوری اسلامی حقوق بشر ضایع شده؛ چون  در مسأله ی زن هم موضع شما تدافعی نیست؛ تهاجمی است .
در زمینه ی سلاحهای کشتارجمعی، شما مدعی هستید؛ باید مهاجم باشید. در مذاکرات سطوح مختلف این مسائل را بیاورید.
6. تقویت همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی
من بارها - یعنی از زمان ریاست جمهوری - این مسأله را دائماً به وزارت خارجه گفته ام و تکرار کرده ام که ما باید در ارتباطات دوجانبه، ارتباطات منطقه ای و در مجامع جهانی، حضور فعال داشته باشیم و نباید هیچ مجمع جهانی را که در آن عضو هستیم، دست کم بگیریم. این که ما مأیوس بشویم و بگوییم فایده ای ندارد، گوش نمی کنند؛ غلط است. همه چیز فایده دارد؛ همه ی تلاشها فایده دارد.
7. حمایت از ملتهای بپاخاسته
در قضایای منطقه، موضع نظام جمهوری اسلامی روشن است. موضع ما، دفاع از ملتها و حقوق ملتهاست. ما با ملتهای  مسلمان و ملتهای مظلوم در هر نقطه ی عالم موافقیم؛ با زورگویان و مستکبران و دیکتاتورها و خبیثها و سلطه گران و غارتگران در هر نقطه ی دنیا مخالفیم؛ این موضع ملت ایران و موضع نظام اسلامی است.
8. تقویت وحدت اسلامی
هر حرکت اختلافی، به هر شکلی، در میان ملتهای مسلمان، یا در درون یک کشور میان افراد آن کشور، بازی کردن در زمینی است که دشمن آن زمین را تعیین کرده است؛ کمک به دشمن است. مسأله ی وحدت را همه باید جدی بگیرند؛ در درجه ی اول نخبگان، اگر دشمنان بتوانند آتش اختلافات فرقه ای را در یک جائی برافروزند، فرونشاندن آن جزو دشوارترین کارهاست.

** مطالبات در حوزه اجتماعی
1. اصلاح نظام اداری
ما واقعاً در زمینه ی مسائل اداری و نظام اداری دچار مشکلات و آسیبهای دیرپا و مزمن هستیم. این سیاستها مطرح شده، در مجمع تشخیص مورد بررسی قرار گرفته و ابلاغ شده، به نظر من سیاستهای بسیار خوبی است، باید برای این ها برنامه ی اجرایی گذاشت و عملیاتی کرد که ازجمله ی چیزهای بسیار مهم است که متأسّفانه مانده، تأخیر هم شده است و به جریان نیفتاده  است.
2. اصلاح سیاست های جمعیتی
مسأله ی تحدید نسل برای کشور ما خطر است؛ من به شما عرض بکنم با این روند کنونی، کشور در آینده دچار مشکل فراوان خواهد شد؛ کشور دچار پیری عمومی خواهد شد. این تحدید نسل، چیز بدی است .
ما باید در سیاست تحدید نسل تجدیدنظر کنیم. این ها چیزهای خطرناکی است؛ این ها را بایستی مسؤولین کشور به جد نگاه کنند و دنبال کنند.
3. پیشرفت در ورزش خصوصاً ورزش همگانی
ورزش همگانی یکی از ضروریات زندگی است؛ مثل غذا خوردن است، مثل تنفس کردن است؛ باید به آن توجه کرد ما احتیاج داریم که تمام آحاد کشور ورزش کنند؛ این واقعاً نیاز کشور است .
4. تقویت نهاد خانواده
مسأله ی زن و خانواده برای کشور، جزو مسائل درجه ی یک است... مسأله ی خانواده، مسأله ی بسیار مهمی است؛ پایه ی اصلی در جامعه است .
جامعه ی اسلامی، بدون بهره مندی کشور از نهاد خانواده ی سالم، سرزنده و بانشاط، اصلاً امکان ندارد پیشرفت کند.
5. صیانت از جنگل ها و منابع طبیعی
من گلایه ای که باید بکنم از مجموع مسؤولینِ مسأله ی درخت و درختکاری و جنگل و این چیزها، این است که ما اینجا دانه دانه درخت می کاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهائی که نباید قطع شود، بی جهت قطع می شود؛ این خیلی اشکال بزرگی است که وجود دارد. علاوه بر این که آبادی ها و سبزی های اطراف شهرهای بزرگ به غلط و به غصب در اختیار افرادی قرار گرفت که می خواستند از زمین سوء استفاده کنند و هنوز هم دارند می کنند.
6. اشتغال زایی و کارآفرینی
مسأله ی بالا رفتن قیمتها و مسأله ی اشتغال و بیکاری، جزو دغدغه های اصلی است. طرحهائی که از چند سال پیش به این طرف برای اشتغال پیش بینی شده، آنچنان که انسان انتظار داشت، نشد. اگرچه حالا کارهائی انجام گرفت و خوب بود، بد نیست؛ لیکن ما را مستغنی نمی کند از این که نسبت به مسأله ی اشتغال یک اهتمام ویژه ای داشته باشیم .

** مطالبات در حوزه اقتصاد
1. اجرایی کردن سیاستهای اصل 44
اقتصاد مقاومتی شرائطی دارد، ارکانی دارد؛ یکی از بخشهایش همین تکیه ی به مردم است؛ همین سیاستهای اصل 44 با تأکید و اهتمام و دقت و وسواسِ هرچه بیشتر باید دنبال شود؛ این جزو کارهای اساسی شماست. در بعضی از موارد، من از خود مسؤولین کشور می شنوم که بخش خصوصی به خاطر کم توانی اش جلو نمی آید. خب، باید فکری بکنید برای  این که به بخش خصوصی توانبخشی بشود.
2. تقویت اقتصاد دانش بنیان
این بخش شرکتهای دانش بنیان و فعالیتهای اقتصادی دانش بنیان خیلی جاده ی باز و امیدبخشی است.
اگر چنان چه علم در بخشهای مختلف جدی گرفته شد، آن وقت این شرکتهای دانش بنیان که بر مبنای علم کار می کنند، تولید می کنند و ثروت آفرینی می کنند، خواهند توانست به تدریج اقتصاد کشور را به شکوفائی واقعی برسانند اگر ما ان شاءالله بتوانیم بنیانگذاری کارهای اقتصادی بر پایه ی دانش را پیش ببریم.
3. کنترل تورم
آنچه که به نظر من مهم است، این است که برای قشرهای ضعیف، مشکلات اقتصادی ای وجود دارد؛ این را باید برطرف کنید. حالا بخشی از این مشکلات، ناشی از تورم است. ما در کشور کمبود کالا نداریم؛ خوشبختانه کالاهای  گوناگونِ مورد نیاز مردم در کشور فراوان یافت می شود؛ لیکن مسأله ی گرانی و کاهش قدرت خرید وجود دارد؛ این را باید علاج کنید؛ این به  عهده ی بخشهای مختلف اقتصادی است؛ یعنی هم بخشهای ستادیِ اقتصادی، هم بخشهای عملیاتیِ اقتصادی - مثل وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، بخشهای دیگر - که باید به طور جد ان شاءالله این را دنبال کنند.
4. اجرای مراحل بعدی طرح تحول اقتصادی
بخشهای دیگرِ طرح تحول اقتصادی که درباره ی نظامهای پولی و بازرگانی و گمرکی و امثال این ها بود، نباید مغفولٌ عنه قرار بگیرد؛ آن ها هم بایستی حتماً دنبال شود. طرح تحول اقتصادی، کار مهم و بزرگی بود. ما توصیه می کنیم؛ ازجمله ی  چیزهائی که از بین راه برنگردید، همین طرح تحول اقتصادی است؛ آن را واقعاً دنبال کنید.
5. کاهش وابستگی به نفت
ما باید اقتصاد خودمان را از نفت جدا کنیم؛ دولتهای ما در برنامه های اساسیِ خودشان این را بگنجانند.
6. تقویت تولید داخلی
در عرصه ی اقتصاد، به تولید ملی باید توجه شود؛ همچنان که در شعار سال گذشته بود. البته کارهائی هم انجام گرفت؛ منتها ترویج تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ی ایرانی، یک مسأله ی بلندمدت است .
مسؤولین به ما می گویند که بعضی کارخانه ها دچار مشکلند، اختلال دارند، در بعضی جاها تعطیلی صنایع وجود دارد - گزارشهای گوناگونی به ما می رسد، خود شما هم گزارش می دهید؛ یعنی من گزارشهای دیگر هم دارم، اما اتکا من به گزارشهای دیگران نیست؛ گزارشهای خود شما هم هست که به  دست ما می رسد - خب، باید این را علاج کرد. بالاخره حمایت از تولید ملی، آن بخش درونزای اقتصاد ماست و به این بایستی تکیه کرد.
7. تقویت خودکفایی و استقلال اقتصادی
در اقتصاد، اصول امام تکیه ی به اقتصاد ملی است؛ تکیه ی به خودکفائی است... هم چنین هضم نشدن در اقتصاد جهانی؛ استقلال در اقتصاد ملی؛ این ها اصول امام در زمینه ی اقتصاد است؛ این ها چیزهائی است که در فرمایشات امام واضح است خودکفایی یعنی اگر کشوری به کسی یا کشوری، در چیزی احتیاج دارد، طوری روابطش را تنظیم کند که اگر خواست آن را به دست آورد، دچار مشکل نشود؛ او هم چیزی داشته باشد که مورد نیاز آن کشور است .
8. مبارزه با مفاسد اقتصادی
منصب حکومتی، جایگاه قدرت و منابع مالی است؛ وسوسه ها در اینجا انسان را راحت نمی گذارد. حالا شما به خودتان نگاه نکنید که متدّینید و سطح بالا هستید و مقاومت می کنید در مقابل این وسوسه ها؛ در درجات پائین ممکن است در مقابل این وسوسه ها نتوانند مقاومت بکنند. شما باید مراقب باشید، شما باید چشم بصیرِ بینای خودتان را بر سرتاسر این دستگاهی که زیر اشراف شما است و تحت مدیریّت شما است، آنچنان بگسترانید که نگذارید در یک گوشه ای ناسلامتیِ اقتصادی به وجود بیاید و این وسوسه ها کارگر بشود. حتّی قبل از آن که دستگاههای نظارتی وارد بشوند.

** جمع بندی
مهم ترین مطالبات مقام معظم رهبری از مسؤولان به ویژه از قوه مجریه در مجموع، بر اساس دفعات تکرار به شرح زیر است: 1 - عدم اعتماد به نظام سلطه و مقابله با آن ها (40 مرتبه)؛ 2- توجه به پیشرفت علمی کشور (25 مرتبه)؛ 3- توجه به آرمان های انقلاب و ایجاد تمدن نوین اسلامی (24 مرتبه)؛ 4- استفاده از ظرفیت داخلی  و حفظ منافع (23 مرتبه)؛ 5- استحکام بخشی درونی و تولید ملی (21 مرتبه).
در یک نگاه کلی به این مطالبات به نظر می رسد که روح کلی و منطق حاکم بر این مطالبات، خلاصه ی خود اتکایی به جای توجه به کشورهای خارجی برای پیشرفت می باشد و لذا امید به کشورهای دیگر به دور از تدبیر خواهد بود، البته باید در نظر گرفت که مذاکرات اخیر ایران در رابطه با پرونده ی هسته ای و کار شکنی های صورت گرفته از طرف نظام سلطه، خود گواهی بر این مدعا می باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها