مخترع جوان آملی:

مسئولان درحمایت به شرکت های دانش بنیان عمل نمی کنند

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهوری به حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌ها تأکید دارند ولی مسئولان در عمل برخلاف آن عمل می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۶۱۴۴۳
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵




به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، امروزه جایگاه علم و دانش در کشور از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است و نهادهای دولتی و دستگاه‌های اجرایی شعار حمایت از دانشمندان و اندیشمندان داخلی را بر لب دارند تا رشد و ترقی جامعه ایجاد شود.

امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت از نخبگان و اختراعات می‌خواهند راه را برای تجاری‌سازی ایده‌ها و تبدیل علم به ثروت هموار کنند و در سفر سورنا ستاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان به این موضوع تأکید شد.

مهدی نظری مخترع جوان آملی یکی از نخبگان مازندرانی است که برای ثبت اختراع تلاش‌های زیادی را متحمل شد و هم‌اکنون در راه تجاری‌سازی ایده‌ خود با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کند.

مخترع جوان آملی گفت: با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری به حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌ها تأکید دارد، ولی مسئولان در عمل برخلاف آن عمل می‌کنند.

حرف و گلایه‌‌های زیادی را مطرح کرد که در ادامه آن را می‌خوانید:

در چه زمینه‌ای دست به ثبت اختراع پرداختید؟

طرح فرآیند ساخت مواد شست‌وشو‌دهنده انژکتور و کاربرات خودروهای دوگانه‌سوز «جرم‌گیر باک» در تاریخ پنجم اردیبهشتماه 1389 با شماره 64372 به ثبت رسید، البته این طرح در قالب مایعی است که یک لیتر از آن زمانی که چراغ بنزین خودرو روشن شد، داخل باک ریخته می‌شود و پس از آن دیگر سوخت‌گیری نمی‌شود تا این مایع با بنزین باقی‌مانده مخلوط شده و ناخالصی‌های بنزین را تصفیه کند.

این اختراع در زمینه مکمل سوخت خودروهای بنزینی بوده، در سال 1390 در کارگروه شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر علمی و عملکرد به تأیید سازمان ملی نخبگان رسید و با تأیید کاهش آلایندگی زیست‌محیطی، زیر نظر شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به رقابت با بنزین یورو 4 در پژوهشکده شرکت خودروسازی سایپا پرداخت و پس از ارزیابی‌های لازم نظر مثبت کارشناسان را جلب کرد.

چه عاملی باعث شد تا دست به اختراع و ثبت آن بزنید؟

علم مکانیک را به‌صورت تجربی و بدون حضور استاد فرا گرفتم و با توجه به استعداد و پشت‌کار لازم بر اساس مشاهده و آنالیز طرحی به‌نام قرص اکتان بنزین که در بازار موجود بوده است، به فکر اختراع افتادم زیرا قرص اکتان هزینه بالایی برای رانندگان دارد و مواد اولیه آن هم گران‌قیمت و کم‌یاب است.

پس از مشورت با یکی از مهندسان شیمی و آنالیزهای لازم مواد اولیه اکتان بنزین، دست به اختراع مایعی زدم که با فرآیند شیمیایی کاهش آلایندگی را به‌همراه دارد و علاوه بر آن توان و قدرت موتور خودرو را ارتقا می‌بخشد.

مزایای مواد جرم‌گیر باک خودروی دوگانه‌سوز چیست؟

گاز CO یکی از گازهای خطرناک و مخرب لایه اوزون است، جرم‌گیر باک خودرو دست به کاهش شدید این گاز می‌زند و علاوه بر آن میزان دیگر گازهای آلاینده خطرناک را هنگام فعالیت خودرو کاهش می‌دهد.

این مایع کاهش تخریب لایه اوزون را شامل شده و توان و قدرت موتور را افزایش می‌دهد، به همین دلیل نظر بسیاری از مراجع تأییدکننده را به خود جلب کرد.

* تأیید تولید و حمایت از طرح جرم‌گیر باک خودرو

چه‌سختی‌هایی را در راه تأیید طرح جرم‌گیر باک خودرو متحمل شدید؟

در سال 1389 با تلاش زیادی از اختراع خود دفاع کرده و آن را به ثبت رساندم و در سال 1390 هم با پیگیری‌های لازم طرح را به عضویت شرکت‌های دانش‌بنیان درآوردم ولی متأسفانه هم‌اکنون بعد از مدت‌ها پیگیری مسئولان برای رد طرح از شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش زیادی دارند و رئیس بنیاد نخبگان مازندران هم همکاری لازم را با من نداشت.

با مراجعه حضوری به وزارت نفت، اختراعم به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ارجاع شد و این سازمان با تأیید طرح اعلام کرده که می‌تواند در دو جهت تولید و حمایت همکاری کند.

با تلاش‌های زیاد این طرح در دست تولید قرار گرفت و شرکت بهینه‌سازی این مایع را با بنزین یورو 4 تست کرده و پس از تست‌های مختلف جواب مثبت خود را اعلام کرد.

همچنین این شرکت با همکاری یکی از شرکت‌های خودروسازی کشور مایع جرم‌گیر باک را بر روی خودروها آزمایش کرد که این روند نشان داد با مصرف محصول در هر دنده کیلومتر توان خودرو افزایش می‌یابد و در مقابل گازهای زیست‌محیطی و آلایندگی کاهش دارد.

هم‌اکنون شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هم پای قول‌هایی که داده نایستاد و با این وجود جهت حمایت در شرکت‌های دانش‌بنیان نامه‌نگاری زیادی با دفتر رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور داشتم.

سازمان استاندارد چه نظری در مورد طرح جرم‌گیر باک خودرو دارد؟

سازمان استاندارد صنعتی کشور هم اعلام کرد که همه افزودنی و مکمل سوخت خودرو که در جایگاه‌های بنزین ارائه می‌شود، غیر استاندارد بوده و استانداردهای لازم را از این نهاد کسب نکردند ولی محصول جرم‌گیر باک خودرو نخستین اختراعی است که موردی برای ورود به بازار ندارد و استانداردهای لازم را در اختیار دارد.

همچنین ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در نامه‌ای به رئیس بنیاد نخبگان استان با معرفی این اختراع، اعلام کرد که این طرح در تاریخ 16 آذر 1390 در کارگروه طرح‌های دانش‌بنیان مازندران مطرح شده و از نظر علمی مورد تأیید و برای تست و ارزیابی به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ارجاع شد، این طرح توسط آزمایشگاه مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا مورد ارزیابی و تست قرار گرفته که با توجه به نتایج مثبت و تحت پوشش بودن آن در بنیاد ملی نخبگان حمایت‌های لازم انجام شود.

چه نهادهای نظارتی بر روی مواد جرم‌گیر باک خودرو نظر دادند؟

علی‌اصغر رجبی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم نیز در نامه‌ای به مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران اعلام کرد که اختراع مواد شست‌وشو‌دهنده انژکتور و کاربرات ماشین‌های دوگانه‌سوز و اثربخشی آن بر روی خودروهای در حال تردد مورد آزمایش بر روی یک دستگاه خودرو در آزمایشگاه مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا قرار گرفت که در پایان به‌میزان 13 درصد در کاهش آلایندگی NOX، هفت درصد در میزان CO و افزایش 10 درصدی گاز THC دارد.

این مرکز همچنین اعلام کرد با توجه به اینکه ارگان متولی و ناظر بر تولید سوخت و مکمل‌های آن وزارت نفت است، ضرورت دارد مکمل‌ تولیدی در پژوهشگاه صنعت نفت و سایر نهادهای مرتبط مورد بررسی قرار گرفته و در مورد امکان بهره‌گیری از آن اعلام نظر شود.

* بی‌توجهی مسئولان به شرکت‌های دانش‌بنیان

در زمینه تجاری‌سازی اختراع خود چه گام‌هایی برداشتید؟

برای تجاری‌سازی محصول اقدامات زیادی انجام دادم ولی دولت باوجود شعارهای متعدد در زمینه شرکت دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌ها اقدامی انجام نداد.

معتقدم هیچ نهاد و سازمان دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت نمی‌دهند و براساس دستورالعمل و ضوابط خود عمل می‌کنند.

با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهوری به حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌ها تأکید دارند ولی مسئولان در عمل برخلاف آن عمل می‌کنند.

از سال 1389 تاکنون برای محصول و پیشرفت آن هزینه‌های زیادی انجام دادم و عدم توجه دستگاه‌های دولتی باعث شد تا حتی انگیزه و امیدی برای اختراعات و طرح‌های دیگر خود نداشته باشم البته مسئولان باید بدانند مکمل جرم‌گیر و شوینده باک خودرو کمترین هزینه را برای دولت در امر تجاری‌سازی دارد و می‌توان از آن بالاترین سود را به‌دست آورد.

در نامه‌ای به سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گزارش کاملی در مورد اختراع خود، عدم توجه به آن و سرگردانی در مسیر اداری تجاری‌سازی ارائه دادم، ولی تاکنون پاسخی نگرفتم.

در پایان حرفی اگر دارید، بفرمائید؟

امیدواریم مسئولان کشوری و استانی به حرف‌هایی که می‌زنند عمل کنند، به جوانان و ایده‌های خالص‌شان بیشتر بها دهند و تمام تلاش‌شان رفع معضل بیکاری، ایجاد فضای کسب و کار و فعالیت در جهت رضایت خداوند و خلق خدا باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها