خبرهای داغ:

بلومبرگ: تحریم‌های جدید علیه ایران در دستور کار کنگره است

خبرگزاری بلومبرگ از احتمال طرح تحریم‌های جدید علیه ایران پس از توافق هسته‌ای خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۱۵۵۴
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
به گزارش بسیج، بلومبرگ نوشت برخی اعضای کنگره آمریکا، پیشاپیش بررسی توافق هسته‌ای، در حال برنامه‌ریزی برای چند طرح جدید برای تحریم‌های جدید علیه ایران هستند.

براساس این گزارش، طرح جدید تحریم‌های «اد رویس» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز پاییز  به جریان خواهد افتاد. این طرح شبیه قانونی است که سناتورها «مارک کرک» و «رابرات منندز» در طول مذاکرات هسته‌ای ارائه کردند. طبق گفته چند تن از مشاوران سنا، کرک در حال حاضر سرگرم همکاری با «مارکو روبیو» به منظور گذراندن قانونی جدید و منندز نیز سرگرم کار با «لیندزی گراهام» است.

بلومبرگ افزود: ایرانی‌ها نگران طرح‌های جدید تحریم‌ها هستند. نماینده ایران در سازمان ملل ماه گذشته در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد، در صورتی که تحریم‌های جدید شبیه تحریم‌های اعمال شده قبلی باشد، ایران ممکن است در تعهدات خود بازنگری کند.

به نوشته بلومبرگ، کارشناسان هسته‌ای معتقدند، حتی اگر این طرح‌ها به حد را‌ی‌گیری نرسد، با این حال تاثیرگذارند. مارک دوبوویتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و از منتقدان توافقنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: گفت‌وگو درباره قانون جدید تحریم‌ها حامل پیام‌ برای بانک‌ها و شرکت‌های سراسر جهان است.

به گفته وی، این طرح‌های جدید اساسا در پی ایجاد خطراتی برای تعامل تجاری و مالی زودهنگام با ایران است. این طرح‌ها می‌تواند به رئیس‌جمهوری بعدی برای ابطال این توافقنامه انعطاف بیشتری بدهد.

یادآور می‌شود طبق برجام تنها 13 درصد از مجموعه تحریم‌ها لغو یا تعلیق می‌شوند و با این حساب، طبیعی است که در همین وضعیت فعلی- حتی با فرض عدم تصویب تحریم‌های جدید- نیز شرکت‌های خارجی ریسک تجارت با ایران را به جان نخرند و این در حالی است که در صورت اجرای برجام  در همان چندماه اول، بخش مهمی از توانمندی‌های هسته‌ای از کشور خارج شده یا از مدار فعالیت خارج می‌شود که خروج 98 درصد اورانیوم غنی شده از کشور، بتن‌ریزی در قلب راکتور اراک و تغییر کاربری آن، از کار انداختن دو سوم سانتریفیوژها و خارج کردن 14 هزار سانتریفیوژ (از مجموع 19 هزار سانتریفیوژ) از حالت آبشاری، توقف غنی‌سازی در فردو و... از آن جمله است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها