خبرهای داغ:
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت پژوهشگران این مرکز نگران توقف‌ کارهای تحقیقاتی و فناوری پس از توافق هسته‌ای هستند.
کد خبر: ۸۵۶۱۵۵۵
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹
بسیج: به گزارش خبر آن‌لاین حمیدرضا کاتوزیان جزو اولین تغییرات مدیریتی بیژن نامدارزنگنه پس از کسب رای اعتماد از مجلس به عنوان وزیر نفت بود. وی که دارای دکتری مهندسی مکانیک و بیومکانیک است، دو دوره مجالس هفتم و هشتم نماینده تهران در مجلس بود و در مجلس هشتم رئیس کمیسیون انرژی انتخاب شد. شاید بتوان گفت در همین دوران هم دیدگاه‌هایش به بیژن زنگنه نزدیک شد تا زنگنه او را در اولین تغییرات مدیریتی وزارت نفت در جایگاه مهم پژوهش در صنعت نفت برگزیند.

کاتوزیان در مصاحبه با خبر آن‌لاین و در پاسخ این سؤال که پس از اعلام توافق در مذاکرات هسته‌ای، گروه‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری به ایران آمدند، چقدر علاقه داشتند در بخش پژوهش فعال شوند؟ گفت: البته هنوز بحث‌ها کلی است و نیاز است گام‌های دیگری برداشته شود تا به بخش پژوهش برسند. فکر می‌کنم ورود هیئت‌های خارجی، نه فقط در صنعت نفت بلکه در سایر بخش‌های پژوهشی کشور سازمان‌هایی مثل پژوهشگاه را دچار نگرانی‌هایی کرده است.

وی می‌افزاید: دوستان داخل پژوهشگاه با من صحبت کردند که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها چه اتفاقی می‌افتد. آیا ورود خارجی‌ها به این معناست که کارهای تحقیقاتی و فناوری ما متوقف شده و به آنها واگذار می‌شود؟ یا اینکه خارجی‌ها قرار است در تسریع امور بهره‌برداری نقش داشته باشند و به فناوری ورود نمی‌کنند. در گذشته شرکت‌های خارجی همکار صنعت نفت در تسریع فرآیند تولید کمک می‌کردند که این همکاری به لحاظ اقتصادی و تولید کوتاه مدت برای ایران منفعت داشت. اما اینکه خودمان صاحب فناوری و صاحب تکنولوژی نشویم، کشور را با یک چالش سنگین مواجه خواهد کرد. کسانی که قصد همکاری با ایران در حوزه صنعت نفت و گاز دارند شاید بخواهند این فناوری‌ها را با خود بیاورند و اگر چنین شود، وضعیت بخش‌های پژوهشی‌ با چالش مواجه می‌شود. امروز چرخه اقتصادی دنیا بر پایه دانش و تکنولوژی استوار است و کسانی که صاحب دانش و تکنولوژی هستند، برنده این چرخه اقتصادی هستند. این یک زنجیره به هم متصل است و نمی‌شود حلقه‌ها از هم دور باشند. شکی نیست که یکی از این حلقه‌ها تکنولوژی است، نگرانی ما هم از همین جهت است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها