رئیس سازمان دامپزشکی کشور از نیاز به ۱۲۳ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با تب مالت در کشور خبر داد و گفت:سامانه پایش ورود و خروج دام در مرزها راه‌انداری می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۱۶۷۰
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور امروز در نشستی که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا علی‌رغم رفع شدن مشکل آنفلوانزای پرندگان هنوز مرغ تولید ایران از مرز عراق و تخم مرغ و مرغ تولید ایران به افغانستان صادر نمی‌شود، گفت: شرط لازم برای صادرات برخورداری از مقررات بهداشتی و محصول سالم است، اما این موضوع به تنهایی کافی نیست.

وی با بیان اینکه به لحاظ بهداشتی محموله‌های مرغ و تخم مرغ ایرانی هیچ مشکلی ندارند، افزود: کشورهای دیگر حق دارند که خودشان در مورد واردات تصمیم بگیرند و هیچ مشکلی به لحاظ سلامتی محصولات صادراتی نداریم.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه با اشاره به مباحث مطرح راجع به تب مالت اظهار داشت: برای مبارزه همه جانبه با این بیماری نیازمند امکانات در عرصه نیروی انسانی و اعتبارت لازم و متعددی هستیم.

وی افزود: بر این اساس برنامه‌ راهبردی مبارزه با این بیماری تهیه و در یک کتاب تقدیم دولت شد. نمایندگان مجلس در این رابطه از وزیر خواستار رسیدگی به این بیماری بودند شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی برای رسیدن به اهداف مطلوب در راستای حل مشکل تب مالت نیازمند به 123 میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان اینکه موثرترین و آسان‌ترین راه مبارزه با این بیماری واکسیناسیون فراگیر است، اظهار داشت: در  5 ماهه سال 1394 نسبت پنج ماهه سال 1393 ، 36 درصد در زمینه واکسیناسیون دام افزایش عملکرد ثبت شده است.

خلج تصریح کرد: در 5 ماهه ابتدای سال 1393 ، 18 میلیون و 900 هزار واکسیناسیون علیه تب مالت و در 5 ماهه ابتدای سال 94 بالغ بر 25 میلیون و 650 هزار نوبت واکسیناسیون علیه این بیماری انجام شده است.

وی گفت: سامانه یکپارچه الکترونیکی با همکاری سازمان دامپزشکی و دستگاه‌های انتظامی به منظور پایش و کنترل تردد وسایل نقلیه حامل هر نوع دام، طیور، آبزیان و فرآورده‌های خام دامی و نهاده‌ها در مبادی ورودی و خروجی کشور امسال راه‌اندازی می‌شود.

در ادامه رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به حجم واکسیناسیون در سال 93 و 94 گفت: در مقایسه 5 ماهه اول سال 93 و 5 ماهه اول سال 94 حدود یک الی 2 درصد افزایش حججم عملکرد در واکسیناسیون داشته‌ایم.

وی افزود: سال 93 تعداد 124 میلیون و 400 هزار پوشش واکسیناسیون و سال 94 تعداد 124 میلیون و 600 هزار پوشش واکسیناسیون علیه بیماری‌های مختلف دامی انجام شده است.

خلج با اشاره به واکسیناسیون درمورد بیماری‌هایی که سرعت انتشار بیشتر و قدرت خسارت‌رسانی اقتصادی بیشتری دارند گفت: در 5 ماهه ابتدای سال 1393 از همان زیرمجموعه 124 میلیونی، 92 میلیون و 700 هزار واکسیناسیون بر علیه بیماری‌های مختلف که سرعت انتشار بالایی داشته‌اند و در 5 ماهه 1394 تعداد 102 میلیون و 500 هزار واکسیناسیون بر علیه این بیماری‌ها انجام شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی تصریح کرد: بنابراین در مجموع در مقایسه این دو بازه زمانی در سال 94، 105 درصد افزایش واکسیناسیون در بیماری‌های مهم انجام شده است.

*کاهش 28 درصدی موارد بیماری در 5 ماهه اول سال 94 نسبت به مدت مشابه سال 93

خلج با بیان اینکه نتایج خوبی از واکسیناسیون‌ها به دست آمده است تصریح کرد: اگر کل بیماری‌های دامی را روی هم جمع کنیم در مجموع 28 درصد در 5 ماهه 94 نسبت به 5 ماهه 93 کاهش موارد بیماری داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی بسیار مهم که در صورت بروز، ورشکستگی اقتصادی برای دامداران به دنبال دارد تصریح کرد: در 5 ماهه نخست سال 94 نسبت به 5 ماهه نخست سال 93، 68 درصد کاهش موارد بیماری داشته‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه با اشاره به بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک گفت: 55 درصد در 5 ماهه ابتدای امسال نسبت به 5 ماهه سال 93 کاهش بیماری داشته‌ایم.

خلج تصریح کرد: همچنین درمورد بیماری هاری در 5 ماهه ابتدای امسال نسبت به 5 ماهه سال گذشته 10 درصد افزایش عملکرد  داشته‌ایم به طوری که در 5 ماهه سال 93، 147 هزار و 700 نوبت واکسیناسیون و در 5 ماهه ابتدای سال 94، 162 هزار نوبت واکسیناسیون علیه این بیماری انجام شده است.

وی با اشاره به محدودیت درآمد دولت ناشی از کاهش درآمدهای نفتی اظهار داشت: تلاش ما در عرصه مدیریت کلان این بوده که با انسجام در سازمان دامپزشکی و همچنین وزارت جهاد اقدامات موثری را حتی در شرایطی که محدودیت‌های مالی وجود دارد انجام دهیم.

وی با بیان اینکه مصرف خمیر مرغ در همه کشورهای پیشرفته و کدکس اتحادیه اروپا مورد تأیید است، گفت: مصرف این ماده اولیه در صنایع تولیدکننده و فراورده‌های گوشتی مشکلی ندارد و به لحاظ علمی سازمان دامپزشکی کشور همواره نظر خود را در رابطه با خمیر مرغ تولید شده از طریق مرغ‌های پایان دوره که تحت نظر سازمان دامپزشکی است، اعلام کرده است.

خلج با اشاره به صادرات محصولات پروتئینی تصریح کرد: سال گذشته بیش از 31 هزار مجوز بهداشتی صادرات محصولات فرآورده‌های پروتئینی به وسیله سازمان دامپزشکی صادر شده و همچنین حدود 7500 مجوز واردات نیز داده شده است.

* 20 تن میگو به روسیه صادر شد

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به صادرات اولین محموله 20 تنی میگو به روسیه، گفت: همچنین 640 هزار مجوز بهداشتی برای صادرات دام زنده سبک در 5 ماهه ابتدایی سال 94 صادر شده و پروتکل بهداشتی بین ایران و روسیه در مراحل نهایی قرار دارد.

* صادرات انواع محصولات پروتئینی به چین در مرحله مذاکره نهایی است

وی  کشور اظهار داشت: برای صادرات انواع محصولات پروتئینی به چین در مرحله مذاکره نهایی هستیم و در این ارتباط اولین پرسشنامه ارسال شده از سوی چین تکمیل و برای آنها ارسال شده و دومین پرسشنامه هم در حال تکمیل و ارسال است تا بتوانیم شرایطی را برای صادرات مستقیم محصولات و فرآورده‌های طیور به این کشور فراهم کنیم.

خلج همچنین با اظهار امیدواری برای فراهم آوردن بستر صادرات به پاکستان و آذربایجان گفت: با این دو کشور برای صادرات در مرحله نهایی مذاکره هستیم.

وی با بیان اینکه مصرف خمیر مرغ در همه کشورهای پیشرفته و کدکس اتحادیه اروپا مورد تأیید است، گفت: مصرف این ماده اولیه در صنایع تولیدکننده و فراورده‌های گوشتی مشکلی ندارد و به لحاظ علمی سازمان دامپزشکی کشور همواره نظر خود را در رابطه با خمیر مرغ تولید شده از طریق مرغ‌های پایان دوره که تحت نظر سازمان دامپزشکی است، اعلام کرده است.

خلج با اشاره به صادرات محصولات پروتئینی تصریح کرد: سال گذشته بیش از 31 هزار مجوز بهداشتی صادرات محصولات فرآورده‌های پروتئینی به وسیله سازمان دامپزشکی صادر شده و همچنین حدود 7500 مجوز واردات نیز داده شده است.

*مرغداران طلب قانونی ندارند

رئیس سازمان دامپزشکی در مورد بدهی سال 90 مرغداران بابت غرامت ناشی از آنفلوانزای پرندگان با بیان اینکه مرغداران طلب قانونی ندارند، گفت: مرغدار موظف به بیمه کردن واحد مرغداری خود است،همچنین نباید بیشتر از مدت انقضا مرغ خود را نگه دارند، بنابراین به افرادی که رعایت موارد مذکور را نکرده باشند قانونا غرامتی تعلق نمی‌گیرد.

خلج در ادامه این نشست در رابطه با غرامت پرداختی بابت بیماری‌های لمپی‌اسکن و آنفلوانزای پرندگان گفت: سال گذشته 6 میلیارد و 800 میلیون تومان غرامت بابت این دو بیماری در نظر گرفته شده که این مقدار حدود 4 تا 5 میلیارد تومان در اختیار دامداران قرار گرفت و مابقی نیز صرف هزینه‌های مختلفی از جمله ضدعفونی، قرنطینه و سموم شد.

وی با بیان اینکه با واکسیناسیون می‌توان مانع این دو بیماری شد، افزود: بنابراین اگر امسال مواردی از این بیماری مشاهده شود غرامتی به آن تعلق نمی‌گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه بیماری ویروسی VHS از سال 63 وارد کشور شده است، گفت: این بیماری سال 92 در کشور شیوع یافت.

خلج با بیان اینکه در سال 92، تعداد مزارع پرورش ماهی آلوده به این ویروس 322 مورد بوده است،گفت: تعداد مزارع آلوده در سال 93 به 156 مورد کاهش یافته و به این ترتیب 62 درصد مزارع آلوده کاهش یافته است.

وی افزود: تعداد مزارع آلوده به این بیماری در 5 ماهه سال 94، 23 مورد گزارش شده که این تعداد به مدت مشابه سال 93، 63 درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان دامپزشکی در مورد اقدامات انجام شده در رابطه با مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری گفت: 68 هزار نوبت بازدید از مراکز مختلف پرورش، کشتار و ... انجام شده و همچنین 101 هزار و 400 نمونه برداری و 154 هزار آزمایش و 208 هزار خودرو مرتبط با طیور زنده و فرآورده‌های آن شستشو و ضدعفونی شده است.

خلج تصریح کرد: برنامه دوم پایش ما در تابستان امسال به زودی شروع می‌شود تا خیالمان راحت شود که در فصل سرما مشکلی در رابطه با شیوع مجدد آنفلوانزای حاد پرندگان نداریم.

وی با اشاره به اینکه مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی در مورد تولید واکسن تب برفکی اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: محموله تولیدی این مؤسسه در فارم تأثیر خوبی داشته و امیدواریم مطالعات دامپزشکی نتایج آن را تایید کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه واکسن‌های مختلف تولید داخلی و خارجی در حال رقابت و مردم مختار هستند هر کدام را که بخواهند تهیه کنند، گفت: موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی یک مؤسسه تحقیقی منحصر به فرد است ولی این بدان مفهوم نیست که مؤسسه به دنبال واکسن‌های نسل جدید و کیفی‌تر نباشد.

خلج بیان داشت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی در کنار مؤسسه تحقیقات و واکسن و سرم سازی رازی این سیاست را دارد که هر گاه شرکت‌های دانش بنیان بتوانند واکسن و مواد بیلوژیک کیفی و مؤثر به اندازه کفایت تأمین کنند در آن بخش باید مؤسسه تولیدات خود را کاهش دهد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه سازمان برای انجام وظایف خود با کمبود نیروی انسانی مواجه است، گفت: اگرچه برخی از امور به بخش خصوصی واگذار می‌شود اما یک سری وظایف حاکمیتی است که نمی‌توان آن را واگذار کرد و در راستای انجام آن وظایف با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که سال گذشته انجام شد بالاخره مجوز جذب 1200 نفر در سازمان دامپزشکی توسط دولت صادر شد اما در مرحله تأمین بودجه آن در مرحله اول قرار شد براساس آزمون و مصاحبه‌ای که از متقاضیان از طریق سازمان سنجش گرفته شده در نهایت  400 نفر به نیروی انسانی این سازمان اضافه شود.

ارسال نظرات