معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت از تهیه فهرست شرکت‌های توانمند خارجی برای مذاکره و همکاری صنعتی خبر داد و گفت: این فهرست به وزیر صنعت ارائه شده که می‌تواند در مذاکره با شرکت‌های خارجی در بخش‌های مختلف صنعت مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۸۵۶۱۶۷۳
|
۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد ابویی مهریزی در یک نشست خبری اظهار داشت: دولت برای شرایط پساتحریم برنامه‌ریزی کرده و در این مورد برنامه هایی برای چگونگی مذاکره با طرف‌های خارجی و پذیرش آنها تدوین شده است.

وی تصریح کرد: بر این اساس، برنامه‌های وزارت صنعت برای حضور شرکت‌های خارجی در ایران مشخص شده که سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی و ارائه ماشین آلات، کمک به مدیریت تولید و ایجاد بازار از جمله مسائل موردنظر در این برنامه است.

ابویی درمورد سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود نیز گفت: دولت برنامه‌ریزی مشخصی دارد و به دنبال این است که در عین حالی که به حالت پایداری در اقتصاد می رسیم، بین عرضه و تقاضا نیز توازن ایجاد شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، باید بین سیاست‌ها و حمایت‌های دولت از بخش عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود که گاهی مجبور می‌شویم اولویت بندی انجام دهیم.

وی تأکید کرد: به همین دلیل سیاست‌ها ممکن است در دو سال اول با دو سال دوم یکسان نباشد، به‌ طوری‌ که طی سال‌های اخیر پایش وضع عرضه بیش‌تر از تقاضا بوده که البته این مسئله به تقاضا نیز کمک کرده است.

به گفته معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، دولت به دنبال این است که تناسب بهتری میان پایش عرضه و تقاضا در کشور ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به افزایش موجودی کالا در برخی کارخانه‌های صنعتی، گفت: یکی از نتایج مذاکرات هسته‌ای، تأثیر آن بر بازار داخل بوده، به‌ طوری‌که روشن نبودن بعضی از مسیرها، تأثیراتی را بر مصرف‌کنندگان گذاشته است و برخی خریداران برای تأمین نیاز خود دست نگه داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به تدوین برنامه راهبردی وزارت صنعت و ارسال آن از سوی وزیر صنعت به رئیس جمهور، گفت: پس از تصویب این برنامه در دولت، به‌ عنوان یک بند قانونی در برنامه ششم قابل ذکر خواهد بود.

وی همچنین با تشریح جزئیات برنامه راهبردی وزارت صنعت در افق 1404، گفت: بر اساس این برنامه، وضعیت کشور از نظر شاخص‌های اقتصاد بین‌الملل هم‌تراز با کشورهای نوظهور صنعتی خواهد بود و علاوه بر این، زمینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی فراهم خواهد شد.

ابویی اظهار داشت: طبق برنامه وزارت صنعت، سهم ایران در تجارت جهانی تا سال 1404 به رقم مناسبی خواهد رسید و بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ صنعتی و تجاری ایران در بین برترین‌های دنیا قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه تا سال 1404 ارزش صادرات غیرنفتی کشور به 180 میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: این رقم در سال گذشته 63 میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال 96 به 103 میلیارد دلار و در سال 99 به 130 میلیارد دلار برسد.

وی ادامه داد: همچنین طبق برنامه‌ راهبردی وزارت صنعت، ارزش صادرات صنعتی و معدنی کشور تا سال 1404 به 121 میلیارد دلار خواهد رسید که این رقم در سال گذشته 32 میلیارد دلار بوده است.

ابویی با بیان اینکه سرانه صادرات غیرنفتی کشور تا سال 1404 به 1850 دلار خواهد رسید، گفت: در این مدت نسبت صادرات به واردات 110 درصد خواهد بود و سرانه صادرات صنعتی و معدنی به 1250 دلار خواهد رسید.

وی ادامه داد: تا سال 1404 سهم ارزش افزوده صنعتی ایران در جهان به 0.5 درصد خواهد رسید و سهم ارزش افزوده بخش صنعت،‌ معدن و تجارت از GDP به 35 درصد می‌رسد که سهم ارزش افزوده صنعت از GDP معادل 18.5 درصد، معدن 2 درصد و تجارت 14.5 درصد خواهد بود.

به گفته وی، تا سال 1404 نرخ رشد ارزش افزوده در بخش صنعت، معدن و تجارت 12 درصد خواهد بود و ایران به عضویت سازمان تجارت جهانی درخواهد آمد.

معاون برنامه ریزی وزیر صنعت افزود: طبق هدف‌گذاری انجام شده در برنامه راهبردی صنعت تا سال 1404 میزان صادرات کالا به 145 میلیارد دلار خواهد رسید که سهم بخش صنعت معادل 115 میلیارد دلار، بخش معدن 6 میلیارد دلار، کشاورزی و دامپروری 12 میلیارد دلار، میعانات گازی 8 میلیارد دلار و فرش و صنایع دستی 4 میلیارد دلار خواهد بود و برای خدمات نیز صادرات 35 میلیارد دلاری پیش‌بینی شده است.

وی همچنین با اشاره به هدف‌گذاری انجام‌ شده برای تولید 3 میلیون دستگاه سواری و وانت تا سال 1404 در کشور، گفت: میزان تولید خودروهای تجاری نیز در این مدت 120 هزار دستگاه پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه میزان فروش سالانه صنعت خودرو تا سال 1404 باید به 50 میلیارد دلار برسد، گفت: در این مدت سهم ارزش افزوده صنعت خودرو از GDP معادل 4 درصد خواهد بود و جایگاه ایران در جهان در صنعت خودرو به رقم 11 خواهد رسید.

معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت تصریح کرد: تا سال 1404 ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن به 72 میلیون تن خواهد رسید و ظرفیت تولید گندله نیز 85 میلیون تن خواهد بود.

وی ادامه داد: رتبه صنعت فولاد ایران در جهان تا سال 1404 به رقم 7 خواهد رسید.

ارسال نظرات