مدیر عامل فرابورس ایران با انتقاد از نرخ بالای سود بانکی که سرمایه‌ها را به جای تولید و بازار سرمایه در بانک جمع می‌کند ، گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به عنوان متغیر برون زا هنوز تعیین نشده است.
کد خبر: ۸۵۶۱۷۷۷
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران، با بیان اینکه فرهنگ استفاده از ابزارهای متنوع بازار سرمایه باید تقویت شود ، تأکید کرد: بخشی از تحولات بازار سرمایه در دو سال اخیر تحت تأثیر سیاستهای پولی دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم و کنترل حجم نقدینگی قرار گرفته و افت قیمت کالاهای صادراتی در بازار جهانی هم این روند را پایدار کرده است.

امیر هامونی افزود: با توجه به اینکه بانکهای کشور نرخ های بالایی به سود سپرده ها می دهند این روند ادامه دارد.

وی گفت: صندوق توسعه بازار سرمایه از اردیبهشت پارسال به این هدف شکل گرفت که بازاریابی کند و تأثیر عوامل غیر سیستماتیک بر شاخصهای بورس را کاهش دهد که تا حد قابل توجهی موفق بود.

وی افزود: شفافیت بازار سرمایه افزایش یافته است و اطلاعات شرکتها و ناشران اوراق بهادار به صورت لحظه ای در دسترس فعالان بازار سرمایه قرار می گیرد.

هامونی اظهار داشت: نرخ خوراک پتروشیمی ها نیز هنوز تعیین نشده است که متغیری برونزا محسوب می شود.

وی افزود: افت قیمت نفت هم کاهش یافته است که تأثیر منفی دارد.

وی افزود: باید فرهنگ استفاده از ابزارهای جدید مانند ابزار معاملات آتی و مشتقه بیشتر شود اما از طرح بیمه سهام به خوبی استقبال نشد.

هامونی گفت: همچنین خیلی از ابزار پوشش ریسک استقبال نمی شود و ارکان بازار سرمایه هم برای افزایش نظارت و تأمین بستر قانونی و مقرراتی و همچنین امکانات نرم افزاری تلاش می کند.

یک استاد دانشگاه تاکید کرد: با توجه به اینکه قیمت بخشی از سهام به کف قیمت و حتی پایین تر از ارزش ذاتی آنها رسیده است، گفت: هم اکنون بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در این سهام است و کسانی که در بازار سرمایه حضور می یابند می توانند به سود خوبی هم برسند.

مصطفی صفاری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: 80 درصد تحولات شاخص های بورس تحت عوامل سیستماتیک و سیاستهای کلان اقتصادی است و وقتی نرخ سود سپرده های بانکی دو رقمی 22 درصد و بیشتر است و نرخ سود تسهیلات بانکی هم به حدود 28 درصد بالغ می شود صنایع نمی توانند ظرفیت سودآوری خود را متناسب با آن افزایش دهند و تحت تأثیر سیاستهای پولی قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: در کشورهایی که دولتها به سرعت در مقابل افت شدید شاخصهای بورس واکنش نشان می دهند و وارد عمل می شوند از جمله در چین و آمریکا به این دلیل است که اقتصاد آنها بانک محور نیست و به همین خاطر با کاهش نرخ بهره بانکی ظرفیت و توان بازار سرمایه را از لحاظ سودآوری تقویت می کنند.

صفاری گفت: مردم معمولاً پس اندازهای خود را در بانکها یا در بازار سرمایه سرمایه گذاری می کنند و با توجه به اینکه نرخ سود بدون ریسک سپرده ها در بانکها بالاست بیشتر تمایل دارند که به سمت بانکها بروند.

وی افزود: در کشور ما اقتصاد، بانک محور است در حالیکه در سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی تأکید شده است که سهم بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاههای اقتصادی افزایش یابد که هنوز تحقق نیافته است.

صفاری گفت: سیاستهای دولت برای کاهش نرخ تورم و سیاستها انقباضی باعث کاهش تقاضای مؤثر در اقتصاد ملی شده است که نمی تواند تولید را تشویق کند و اگر تولید رونق پیدا نکند سودآوری بنگاههای اقتصادی هم کاهش می یابد که آثار خود را در افت شاخصهای بورس نشان می دهد.

وی با بیان اینکه تمرکز سیاستهای کلان بر محور بازار پول است افزود: اگر تلاشهای دولت برای رونق اقتصادی به خوبی اجرایی شود می تواند سودآوری بورس را افزایش دهد.

این استاد دانشگاه همچنین فقدان بازارگردانها و بازارسازها را از مشکلات بازار سرمایه دانست و گفت: صندوق حمایت از سرمایه گذاری هم نتوانسته است این خلأ را پر کند و امیدواریم مجموع سیاستهای اقتصادی کشور به نفع رونق بورس و تولید باشد، اما در حال حاضر به دلیل اینکه سهامداران واکنش اندکی از ارکان بازار سرمایه در برابر افت شاخصها می بینند نوعی دلسردی مشاهده می شود.

فرهنگ استفاده از ابزارهای متنوع بازار سرمایه باید تقویت شود.

ارسال نظرات