در حالی که ۴۵ روز از خرید گندم توسط دولت در اردبیل می‌گذرد، ولی هنوز قسمتی از مطالبات گندم‌کاران استان اردبیل پرداخت نشده است.
کد خبر: ۸۵۶۱۸۳۲
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، در حالی که بیش از 45 روز از فروش گندم خود به دولت گذشته، ولی مطالباتشان توسط دولت پرداخت نشده است و این رقم پرداخت هزینه گندم توسط دولت مردان زندگی کشاورزان منطقه را با چالشی بسیار بزرگ روبه‌رو کرده است و با توجه به اینکه زندگی روستاییان به ویژه گندم‌کاران به هزینه این گندم وابسته است مشکلات عدیده‌ای برای روستاییان به وجود آمده است.

یکی از گندم‌کاران با اشاره به اینکه هم‌اکنون با بدهی بسیار زیادی روبه‌رو هستند گفت: در حالی که روی پرداخت هزینه گندم توسط دولت حساب ویژه‌ای باز کرده بودم، عدم پرداخت هزینه گندم توسط دولت زندگی مرا با چالشی بسیار بزرگ روبه‌رو کرده است.

کشاورزان گندم‌کار به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان توسط دولت مجبور به برداشت زودرس محصول سیب‌زمینی خود شده‌اند و معتقدند به دلیل پرداختن بدهی‌هایشان، محصول سیب‌زمینی خود را نرسیده برداشت می‌کنند که این امر یکی از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی است.

25درصد مطالبات گندم‌کاران استان اردبیل پرداخت شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به خرید 511 هزار تن گندم از کشاورزان گفت: متأسفانه 25 درصد مطالبات گندم که در حدود 150 میلیارد تومان است هنوز پرداخت نشده و این امر دغدغه و نگرانی زیادی در بین کشاورزان منطقه ایجاد کرده است.

عدیل سروی بیان کرد: کشاورزان اردبیلی مهارت فوق‌العاده‌ای در تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه گندم دارند و با توجه به عدم پرداخت قسمتی از مطالباتشان خواستار توجه جدی دولت برای این امر هستند تا هرچه زودتر مطالبات آن‌ها پرداخت شود.

وی با بیان اینکه گندم تولید شده در استان اردبیل به ویژه دشت مغان با کیفیت‌ترین گندم تولید شده در کشور است گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای مصرف بهینه آب در کشت گندم به معرفی رقم‌های جدید بذر گندم که مصرف آب پایینی دارند اقدام کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: کشاورزان استان اردبیل 4 درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و 114 هزار بهره‌بردار کشاورزی در استان اردبیل سالانه 3 و نیم میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می‌کنند که ارزش این محصولات 4 هزار میلیارد تومان است.

سروی با بیان اینکه محصول گندم از محصولات استراتژی استان اردبیل است گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان با استفاده از رقم‌های جدید بذر گندم و اجرای شبکه‌های آبیاری نوین در زمین‌های زراعی گندم در صدد است علاوه بر افزایش تولید گندم گام بزرگی در مقابله با بحران آب بردارد.

رکورد تولید گندم در دشت مغان شکسته شد

نماینده مردم ‌پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال کشاورزان دشت مغان بیش از 700 هزار تن گندم تولید کرده‌اند که این امر در طول تاریخ استان اردبیل بی‌سابقه بوده است.

حبیب برومندداشقاپو بیان کرد: دشت مغان با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا بهترین منطقه برای کشت و تولید گندم است و کشاورزان دشت مغان در صورت حمایت‌های همه جانبه دولت و سازمان جهاد کشاورزی می‌توانند به مهم‌ترین تولید کننده و صادر کننده این محصول در کشور تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی کشاورزان گندم‌کار منطقه عدم پرداخت مطالبات آن‌ها توسط دولت است گفت: کمیسیون جهاد کشاورزی مجلس‌ با جدیت پیگیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران توسط دولت است که امیدواریم هرچه زودتر مطالبات کشاورزان پرداخت شود.

نماینده مردم ‌پارس‌آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: زندگی و معیشت مردم دشت مغان وابسته به کشاورزی به ویژه محصول گندم است و تولید گندم در دشت مغان از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است که امیدواریم دولت برای افزایش تولید و کیفی‌سازی محصول گندم حمایت همه جانبه‌ای از کشاورزان داشته باشد.

تأکید امام جمعه اردبیل بر پرداخت مطالبات گندم‌کاران استان اردبیل توسط دولت

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه‌های نماز جمعه اردبیل بر پرداخت هرچه زودتر مطالبات گندم‌کاران توسط دولت تأکید کرد و گفت: مسئولان سازمان جهاد کشاورزی باید هرچه زودتر نسبت به پرداخت مطالبات گندم اقدام کنند.

آیت‌الله سید حسن عاملی با اشاره به اینکه در حالی که بیش از دو ماه از فروش محصول گندم کشاورزان منطقه گذشته است، افزود: هنوز قسمتی از مطالبات گندم‌کاران توسط دولت پرداخت نشده است که این امر نگرانی خاصی بین کشاورزان منطقه به وجود آورده است.

وی بیان کرد: کشاورزان، مردمانی غیور و تلاشگر هستند که گام بزرگی در توسعه کشور برمی‌دارند و باید دولت حمایت‌های همه جانبه‌ای از این کشاورزان انجام دهد تا این قشر تلاشگر بدون هیچ دغدغه‌ای تولیدات محصولات کشاورزی را در کشور افزایش دهند.

صنایع تبدیلی گندم در دشت مغان راه‌اندازی شود

استاندار اردبیل گفت: یکی از نیازهای اساسی بخش کشاورزی استان اردبیل به ویژه دشت مغان راه‌اندازی صنایع تبدیلی محصول گندم است که باید در این راستا برنامه‌ریزی اساسی اتخاذ شود.

مجید خدابخش با اشاره به اینکه سالانه بیش از 700 هزار تن محصول گندم توسط کشاورزان تولید می‌شود گفت: متأسفانه کشاورزان گندم و محصولات خود را با قیمت بسیار پایین می‌فروشند و فروش این محصولات درآمد بسیار ناچیزی برای آن‌ها دارد.

وی بیان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی به ویژه گندم با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند علاوه بر افزایش قیمت گندم گام بزرگی در افزایش نرخ اشتغال و توسعه صادرات داشته باشد که باید در این راستا برنامه‌ریزی ویژه اتخاذ شود.

استاندار اردبیل نبود صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در استان اردبیل را یک ضعف بزرگ و اساسی عنوان کرد و افزود: این امر باعث شده است که محصولات کشاورزی استان به صورت خام و با قیمت بسیار پایین به فروش برسد و تأثیری در توسعه استان نداشته باشد.

خدابخش بیان کرد: استان اردبیل ظرفیت‌های بسیاری در تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم و سیب‌زمینی دارد اما تا به حال نتوانسته‌ایم از این محصولات درآمد زیادی برای کشاورزان و استان داشته باشیم.

دولت به وعده خود درباره پرداخت مطالبات گندم‌کاران اردبیل عمل کند

نماینده مردم ‌اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس‌ گفت: متأسفانه دولت ‌تا‌کنون در مورد وعده‌ای که به کشاورزان گندم‌کار استان اردبیل برای پرداخت مطالبات گندم داده بود، عمل نکرده ‌و این امر نگرانی‌ای را بین کشاورزان منطقه به‌وجود آورده است.

مصطفی افضلی‌فرد با اشاره به اینکه کشاورزان گندم‌کار اردبیلی‌ منتظر پرداخت مطالبات‌خود هستند گفت: در این راستا نیاز است دولت هرچه زودتر دغدغه و نگرانی کشاورزان منطقه را برطرف کند تا تولید محصولات کشاورزی در استان اردبیل رونق بیشتری بگیرد.

متأسفانه در حالی که قرار بود هزینه گندم کشاورزان منطفه در ظرف 24 ساعت پرداخت شود اما هنوز در حالی که دو ماه از فروش محصولات کشاورزی استان گذشته است هیچ اقداماتی از سوی دولت صورت نگرفته است.

کشاورزان گندم‌کار اردبیلی ضمن گلایه از سازمان جهاد کشاورزی و شرکت غله و خدمات استان منتطر پرداخت مطالباتشان هستند تا شور و امید باری دیگر در بین کشاورزان استان اردبیل موج بزند تا در این راستا روند تولید محصولات گندم در استان اردبیل سیری صعودی به خود گیرد.

430 میلیارد تومان به گندم‌کاران اردبیل پرداخت شده است

استاندار اردبیل گفت: تا به امروز 430 میلیارد تومان به گندم‌کاران استان اردبیل پرداخت شده و 140 میلیارد تومان از مطالبات گندم‌کاران اردبیل باقی‌مانده است.

مجید خدابخش اظهار داشت: خوشبختانه تا به امروز تولید گندم در استان اردبیل نسبت به سال گذشته در حدود 2.5 برابر شده است که این افزایش تولید سبب ایجاد مشکلاتی در پرداخت مطالبات گندم‌کاران شده که این موضوع را با جدیت پیگری می‌کنیم.

وی گفت:‌ سال گذشته در استان اردبیل 220 هزار تن گندم برداشت شده بود که تا به امروز به 510 هزار تن افزایش یافته است که 430 میلیارد تومان از مطالبات این گندم کاران پرداخت شده و وزیر جهاد قول داده است که 140 میلیارد تومان باقی‌مانده را نیز به زودی پرداخت کنند.

استاندار اردبیل با اشاره به این‌که توجه به بخش تولید در استان اردبیل از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود:‌ خوشبختانه در هفته دولت چند طرح خوب و اشتغال‌آفرین در شهرستان نمین به افتتاح رسیده است که این پروژه ها و اهمیت کار این سرمایه‌گذاران به دلیل ایجاد اشتغال و کمک به کسب روزی حلال برای چند نفر ارزش بسیار زیادی دارد.

خدابخش تصریح کرد:‌ در تمامی این دو سال گذشته اعلام کردم که هرکسی به منظور ایجاد اشتغال در استان اردبیل سرمایه‌گذاری کند به طور کامل از این سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم چرا که اساس کار ما در استان اردبیل توجه به بخش تولید و ایجاد اشتغال است.

وی بیان کرد: شهرستان نمین از ظرفیت گردشگری بسیار مناسبی برخوردار است که با کمک جوانان منطقه و انجام کارهای زیربنایی می‌توانیم زمینه‌های توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال را در این شهرستان فراهم کنیم و راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی نیز می‌تواند برای توسعه نمین مهم باشد.

ارسال نظرات