مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل/
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از آغاز عملیات پاکسازی جنگل های طبیعی و بهره برداری از صنوبرهای دست کاشت حاشیه رودخانه ارس خبر داد.
کد خبر: ۸۵۶۱۹۱۲
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، شهامت هدایت، گفت: این طرح با هدف جایگزینی و جوان سازی درختان، پاکسازی درختان خشک شده و جلوگیری از تخریب و وقوع آتش سوزی در عرصه های جنگلی ارس اجرا می شود.

وی اظهار کرد: اداره منابع طبیعی به لحاظ استعداد منطقه و وجود آب سالها پیش در بخشی از سواحل ارس اقدام به کشت درخت صنوبر کرده بود که پس از مدت زمانی برخی از این درختان به دلیل شیوع بیماری و آفات و برخی نیز بر اساس سن بهره برداری خشک شده و به زمین افتاده است.

وی گفت: طرح پاکسازی و بهره برداری از این درختان بر اساس مصوبه شورای تامین پارس آباد و پس از مراحل اداری و تصویب آن در کمیته فنی ، عملیاتی شده است.

هدایت افزود: در این طرح قرار است فقط صنوبرهای به سن بهره برداری رسیده، خشکیده، آفت دیده، افتاده و تخریب شده برداشت شود.

به گفته وی ، در طرح پاکسازی قطع درختان یکسره نخواهد بود و گونه های بومی پس از جمع آوری درختان با قطر بالای 20 سانت واکاری و جایگزین خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل جنگل های حاشیه ارس را یکی از منحصر بفردترین جنگل ها از لحاظ ذخایر ژنتیکی با توجه به وجود گونه های با ارزش صنوبر 'سپیدار' و 'سفیدپلیت' دانست و افزود: وسعت جنگل های طبیعی پارس آباد یک هزار و 54 هکتار است که در آن علاوه بر درخت صنوبر و درختچه های مختلف گونه های مختلفی از جمله گز ، بید و سنجد به چشم می خورد.

وی مجموع عرصه های جنگلی شهرستان پارس آباد را یک هزار و 400 هکتار ذکر و بیان کرد: حدود 346 هکتار این جنگل ها دست کاشت و بقیه خودرو است.

او با اشاره به این که بر اساس قانون حفافظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور، حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از اراضی جنگلی و مرتعی و بیشه های طبیعی از وظایف ادارات منابع طبیعی است از مردم خواست در اجرای هرچه دقیق تر و بهتر مفاد این قانون و حراست و صیانت از اراضی ملی، منابع طبیعی را یاری کنند.

ارسال نظرات