تلاش براي كنار گذاشتن وزير ورزش بي‌نتيجه ماند
طرح استيضاح وزير ورزش به سرانجام نمي‌رسد. با توجه به مدت زمان باقي مانده از عمر مجلس نهم بعيد است كه نمايندگان مخالف موفق به استيضاح محمود گودرزي شوند.
کد خبر: ۸۵۶۱۹۳۹
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰

پرش گودرزي از مانع استيضاح!به گزارش خبرگزاري بسيج، طرح استيضاح وزير ورزش به سرانجام نمي‌رسد. با توجه به مدت زمان باقي مانده از عمر مجلس نهم بعيد است كه نمايندگان مخالف موفق به استيضاح محمود گودرزي شوند. در شرايطي كه تعدادي از نمايندگان مردم انتقاد زيادي به عملكرد سكاندار وزارت ورزش دارند به نظر نمي‌رسد در چند ماه آينده طرح ارائه شده اعلام وصول و گودرزي مجبور به گرفتن رأي اعتمادي دوباره شود.

نكته جالب در اين ماجرا اينكه با وجود واكنش‌هاي هميشگي دولت به استيضاح وزيران گويا اين بار وضعيت براي وزير ورزش كمي متفاوت است. بي‌تفاوت بودن دولتمردان نسبت به جمع شدن امضا عليه محمود گودرزي حاكي از آن است كه برخي‌ها بدشان نمي‌آيد توپ در زمين مجلس بيفتد و از طريق استيضاح گزينه جديدي براي احراز پست وزارت ورزش معرفي شود. شنيده مي‌شود دولت نيز دل‌خوشي از وزير فعلي ورزش ندارد.

امضاهايي كه پس گرفته شد

نمايندگان در همين چند ماه باقي مانده از عمر مجلس نهم مي‌كوشند برخي وزرا را به جلسه استيضاح بكشند. اين در حالي است كه دكتر گودرزي در 22 ماهي كه از وزير شدنش مي‌گذرد، توانسته منتقدان پروپاقرصي را براي خود دست و پا كند. تا جايي كه 45 نفر از نمايندگان پاي نامه استيضاحش را امضا كردند. منتها همانطور كه انتظار مي‌رفت برخي‌ها از تصميم خود پشيمان شده‌اند و امضاهايشان را نيز پس گرفته‌اند. اين مسئله يكي از موضوعاتي است كه مجلس را از تب و تاب استيضاح انداخته است.

صف طولاني براي استيضاح

بحث استيضاح دكتر گودرزي در شرايطي مطرح شد كه بهارستان همچنان با موضوعات بسيار مهم‌تري دست و پنجه نرم مي‌كند. از جمله اين موارد مي‌توان به صف وزيراني اشاره كرد كه به شدت كانديداي استيضاح شدن هستند. با در نظر گرفتن دغدغه‌هاي روز كشور نمايندگان درصدند كه سه نفر از وزراي دكتر روحاني را براي گرفتن رأي اعتماد به خانه ملت بكشانند. در اين ميان بيژن زنگنه بيش از سايرين آماج انتقادها قرار گرفته و نمايندگان زيادي خواستار استيضاح او هستند. علاوه بر اين علي‌اصغر فاني، وزير آموزش و پرورش و عباس آخوندي وزير مسكن و شهرسازي نيز مخالفان ويژه خود را دارند كه تا به امروز هرچه زده‌اند به در بسته خورده و استيضاح را تنها راه‌حل باقي مانده مي‌دانند.

زمان اندك

تنها چند ماه ديگر به پايان كار مجلس نهم شوراي اسلامي باقي نمانده و انتخابات مجلس دهم نيز اسفندماه امسال برگزار مي‌شود. با توجه به اين مسئله مي‌توان گفت كه نمايندگان فعلي عملاً زماني براي به كرسي نشاندن انتقادهاي خود و استيضاح وزيران مغضوب ندارند. حال آنكه همه ساله خانه ملت در ماه‌هاي آخر سال بيشتر زمان خود را صرف بررسي لايحه بوجه سال آينده و تصويب آن مي‌كند. با اين تفاسير با شروع بررسي بودجه 95 مجلس بعضاً مجبور به برگزاري جلسات فوق‌العاده هم خواهد شد و بعيد است كه ديگر كسي به استيضاح فكر كند. حتي «محمدحسين فرهنگي»، عضو هيئت‌رئيسه مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان ضمن تأييد اين موضوع اظهار داشت: «تقريباً مطمئنم كه به اين زودي‌ها استيضاح جديدي در صحن مجلس مطرح نخواهد شد. پيش‌بيني بنده اين است كه در مدت زمان باقي مانده از دوره نهم مجلس استيضاحي رخ نخواهد داد و در صورت برگزاري بعيد مي‌دانم استيضاحي رأي بياورد، مگر آن كه اتفاق خاصي به وقوع بپيوندد

دلايل اصلي مخالفان گودرزي

نزديك به دو سال از عمر وزارت محمود گودرزي مي‌گذرد و در اين مدت عملكرد اين وزير در وزارتخانه ورزش و جوانان به گونه‌اي بوده كه سؤالات بي‌پاسخ زيادي در ذهن نمايندگان ايجاد شده است. عملكرد ضعيف در اداره ورزش كشور، علت عدم واگذاري سرخابي‌هاي پايتخت به بخش خصوصي، به پايان نرسيدن طرح‌هاي نيمه‌تمام، عدم توجه به ورزش شهرستان‌ها و نقاط محروم، عدم برنامه‌ريزي براي معاونت جوانان، مرخصي طولاني‌مدت كارلوس كرش، دخالت در عزل و نصب‌هاي رؤساي فدراسيون‌هاي ورزشي، عدم نظارت بر فوتبال و نداشتن برنامه در توسعه ورزش همگاني از جمله دلايلي است كه نمايندگان را به استيضاح مجاب كرده است.

بلاتكليفي فدراسيون‌ها

با وجود آنكه ورزش ايران سال آينده المپيك ريو را در پيش دارد اما برخي از فدراسيون‌هاي ورزشي با مشكل بلاتكليفي دست و پنجه نرم مي‌كنند. در حال حاضر هفت فدراسيون با سرپرست اداره مي‌شوند و هنوز در انتظار برگزاري انتخابات هستند. علاوه بر اين اهالي جودو كه چندي پيش با استعفاي رئيس فدراسيون مواجه شدند هم منتظر روشن شدن آينده اين رشته پرحاشيه هستند.

وزير محبوب فدراسيون فوتبال

رئيس فدراسيون فوتبال براي راضي نگه داشتن وزير ورزش مجبور به انجام تغيير و تحولاتي اجباري شد تا آنجا كه كفاشيان برخي از مديرانش را به‌رغم ميل باطني كنار گذاشت. ولي حال كه بحث استيضاح گودرزي سرزبان‌ها افتاده اهالي فدراسيون بدشان نمي‌آيد طرح مذكور هرچه زودتر به سرانجام برسد. اين در حالي است كه گفته مي‌شود در ساختمان سئول نام يك گزينه نيز براي جانشيني احتمالي دكتر گودرزي مطرح شده، گزينه‌اي كه به شدت مورد علاقه و حمايت برخي از مديران فعلي فدراسيون فوتبال است و در صورت تحقق اين رؤيا دست آنها در اداره فوتبال باز‌تر خواهد شد.


ارسال نظرات