همایش شوراهای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان در سنندج برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۶۲۰۴۱
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، عبدالمحمد زاهدی عصر دیروز در همایش شوراهای امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان که در سالن اجتماعات مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از عبادات ما که در دیانت ما دستور داده شده است، بحث خودسازی است که آمادگی روحی و روانی و فکری انسان را فراهم می‌کند.

قائم‌‌مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان اضافه کرد: همین عبادات شخصی و فردی وقتی به درستی انجام بگیرند، آثار اجتماعی فراوان و موثری دارند.

به گفته زاهدی، اگر انسان‌های مومن و مسلمان جامعه ما به موضوع نماز توجه جدی داشته باشند و اقامه نماز نه به عنوان وظیفه‌ای اجباری و رفع تکلیف، بلکه نوعی برقراری ارتباط زبانی و حرکتی با خداوند را تلقی کنند، آثار آن در جامعه هویدا می‌شود.

وی تصریح کرد: در بین عبادات ما، عبادات دیگری وجود دارند که اثر مستقیم دارند و موضوع امر به معروف و نهی از منکر از این دسته عبادات است و در اهمیت آن همین بس است که در اکثر آیاتی که به اقامه نماز اشاره شده، موضوع امر به معروف و نهی از منکر هم مورد تاکید قرار گرفته است.

استاندار کردستان، آوردن امر به معروف و نهی از منکر بعد از نماز به عنوان ستون دین، اهمیت جایگاه این دو فریضه الهی را می‌رساند و قوام جامعه نیز به اجرای امر به معروف و نهی از منکر واگذار شده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: نکته مهم در بحث امر به معروف که باید به آن توجه کرد، این است که در هر جای قرآن به این فریضتین اشاره شده است، ابتدا امر به معروف آمده است و بعد به نهی از منکر اشاره شده است.

زاهدی اضافه کرد: وظیفه اصلی ستادها و شوراهای امر به معروف، احیای معروفات و کارهای فرهنگی است و کار فرهنگی نیز منوط به اشاعه و یا معرفی معروفات است.

استاندار کردستان تاکید کرد: دستیابی به اهداف این کارها در گرو عامل بودن به عمل، آمران به معروف و ناهیان از منکر است چرا که تا زمانی که خود آمران به معروف و ناهیان از منکر خود عامل به عمل نباشند، کار آن تاثیرگذار نخواهد بود، هرچند مخاطب آنها نداند که این فرد خود عامل نیست.

زاهدی در ادامه گفت: همه ما به عنوان آمر به معروف و ناهی از منکر هستیم بخصوص افرادی چون مسئولان که موقعیت خاصی دارند، پس اول باید خود را اصلاح کنیم و بعد برای اصلاح جامعه قدم برداریم و گرنه کار ما آب در هاون کوبیدن خواهد بود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی بزرگ‌ترین منکر را منکری می‌داند که پایه‌های نظام را سست کند و این به ما برمی‌گردد که باید این منکرات را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه بررسی اینکه چه مسائلی پایه‌‌‌‌‌‌های نظام را سست می‌کند زیاد سخت نیست، افزود: باید منکرات را شناسایی و اولویت‌‌بندی کنیم و اولویت مبارزه نیز باید مقابله با منکرات بزرگ باشد.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: برخی از منکرات اعتماد مردم را به نظام از بین می‌برند که باید برای جلوگیری از سلب اعتماد مردم بیشتر مواظبت کرد.

زاهدی با بیان اینکه مردم عملکرد مسئولان را می‌بینند و براساس آن قضاوت می‌کنند، گفت: اینکه عملکرد هر کدام از ما به عنوان مسئولان نظام و خادمان مردم در جامعه تاثیر مثبتی ایجاد کند از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در ادامه با بیان اینکه احیا و اجرای امر به معروف و نهی از منکر در دنیای امروز سخت‌تر از گذشته است، افزود: گناهانی که در گذشته انجام می‌شد بسیار ساده و ابتدایی و در بسیاری از موارد از سر ناآگاهی صورت می‌گرفت.

این مسئول در ادامه افزود: امروز با توجه به اطلاع‌رسانی و بسترهای که زمینه آگاهی‌بخشی مردم را در جامعه فراهم کرده‌اند، کسی نمی‌تواند بگوید که این عمل منکر را به دلیل ناآگاهی انجام داده‌ است.

استاندار کردستان با بیان اینکه به واسطه گسترش تکنولوژی، امروز در یک دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و خانه‌ها بدون دیوار و شهرها بدون حصار هستند، افزود: امروزه تمام دنیا با فرهنگ‌ها و باورهای مختلف در خانه مردم هستند و همین امر بستر را برای آسیب‌های اجتماعی و منکرات فراهم کرده است.

زاهدی تولید فرهنگی برای مقابله با هجمه‌های فرهنگی دشمنان را امری حیاتی دانست و گفت: برای مقابله با این هجمه‌ها دستگاه‌ها و هنرمندان باید تولیدات فرهنگی و محتوایی دارای جاذبه را برای جامعه فراهم سازند.

در پایان به گفته وی، صبر و بردباری در انجام کارها و تولیدات فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است، چرا که این نوع تولیدات در زمان کوتاه نتایج و بازخورد نداشته و برای تاثیر‌گذاری نیاز به گذر زمان دارد.

ارسال نظرات