در دیدار معاون وزیر انرژی آفریقا با معاون وزیر نفت ایران مطرح شد
آفریقای جنوبی نسبت به همکاری با ایران در زمینه ساخت پالایشگاههای جدید، از سرگیری خرید نفت خام ایران و توسعه ظرفیت پالایشی اظهار علاقه مندی کرد.
کد خبر: ۸۵۶۲۰۹۴
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از روابط عمومی وزارت نفت منصور معظمی، معاون امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت پس از دیدار و گفتگو با تمبیسیله ماژولا، معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی با بیان این که تهران و پرتوریا در زمینه های مختلف همکاریهای طولانی مدتی داشته اند و آفریقای جنوبی برای ایران اولویت بالایی دارد، گفت: این کشور آفریقایی ظرفیتهای قابل توجهی دارد، اما متاسفانه در سالهای گذشته شرایط برای استفاده از این ظرفیتها  فراهم نبوده است.

وی افزود: ایران و آفریقای جنوبی پیش تر در صنعت پتروشیمی سابقه همکاری موفقی داشته اند، از این رو امیدوارم در آینده دوباره شاهد همکاریهای دو طرف در بخشهای مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی باشیم.

همسو با سیاستگذاریهای اقتصادی برنامه سوم توسعه و با توجه به اعلام آمادگی شرکت ساسول آفریقای جنوبی در مشارکت و سرمایه گذاری پروژه الفین نهم، شرکت پلیمر آریا ساسول با مشارکت مساوی ٥٠ درصدی شرکت آفریقایی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تاسیس شد.

مجتمع پتروشیمی آریاساسول، بزرگترین واحد الفین گازی در زمینی به مساحت بیش از ٧٨ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با هدف تولید سالانه یک میلیون تن اتیلن، ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلن سبک و ٣٠٠ هزار تن پلی اتیلین متوسط و سنگین احداث شد و برای ساخت این طرح یک میلیارد و ٣٥٠ میلیون یورو توسط ایران و آفریقای جنوبی به طور مشترک سرمایه گذاری صورت گرفت.

ابراز تمایل آفریقای جنوبی به خرید دوباره نفت خام از ایران

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری تصریح کرد: آفریقای جنوبی یکی از خریداران اصلی نفت خام ایران بوده است و دو طرف تاکنون روابط مطلوبی در این زمینه داشته‌اند که در طول سالهای اخیر به دلیل فشارهای تحریم سطح این همکاریها کاهش یافت.

معظمی گفت: در این مذاکرات دو جانبه تاکید ما بر ازسرگیری خرید نفت خام از ایران و رساندن آن به سطوح پیش از تحریمها بود که ضمن اعلام آمادگی طرف مقابل قرار شد که گفتگوها در سطح کارشناسی و از طریق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران پیگیری شود.

وی همچنین در طول مذاکره با مقامهای آفریقای جنوبی از توانایی و ظرفیت بالای ایران برای حمل و نقل محموله های نفت خام خریداری شده توسط مشتریان به مقاصد مختلف، توسط شرکت ملی نفتکش ایران خبر داد.

پیش از اعمال تحریمها علیه تهران، ایران بزرگترین تامین کننده نفت خام آفریقای جنوبی بود و این کشور آفریقایی روزانه حدود ٣٨٠ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد.

به گفته معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت، آفریقای جنوبی همچنین نسبت به همکاری با ایران در زمینه ساخت پالایشگاههای جدید و توسعه ظرفیت پالایشی اظهار علاقه مندی کرد و قرار شد آنها برای همکاری در این زمینه با مدیران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفتگو کنند.

معظمی عنوان کرد: همچنین قرار شد آفریقای جنوبی درباره خرید محصولات پتروشیمی از ایران و همکاری دو طرف در زمینه ساخت واحدهای تبدیل گاز به فرآورده های نفتی (جی تی ال) در ایران با شرکت ملی صنایع پتروشیمی مذاکرات تخصصی داشته باشند.

معظمی در جریان مذاکره با معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی با اشاره به این که جی تی ال یکی از جمله حوزه های مورد علاقه صنعت نفت ایران به شمار می رود، گفت: با توجه به شناختی که درباره تواناییهای شرکتهای آفریقای جنوبی در این حوزه دارم، دو طرف می توانند در این زمینه به صورت مشترک با یکدیگر همکاری کنند.

وی با بیان این که آفریقای جنوبی برای ایران در قاره آفریقا کشوری مهم و تاثیرگذار به شمار می آید، گفت: ما تلاش می کنیم موانع همکاری میان دو طرف از میان برداشته شود.

تشویق شرکتهای آفریقای جنوبی به حضور دوباره در ایران

تمبیسیله ماژولا، معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی، در طول مذاکره با مقامهای وزارت نفت ایران نیز با اشاره به روابط دیرینه تهران و پرتوریا، نسبت به دستیابی به نتایج عملی برای همکاری در زمینه‌های مختلف پس از مذاکرات با بخشهای مختلف صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران اظهار امیدواری کرد.

وی گفت: ما می توانیم با تعریف شرایط تازه ایران پس از توافق جامع هسته ای وین برای شرکتهای انرژی آفریقای جنوبی، آنها را به حضور در ایران و همکاری با شرکتهای ایرانی تشویق کنیم.

ماژولا با تاکید بر نظر مثبت دولت آفریقای جنوبی برای فصل جدید همکاریها میان شرکتهای انرژی این کشور با شرکتهای ایرانی گفت: انتقال دانش فنی و فناوری جی تی ال و سرمایه گذاری مشترک با شرکتهای ایرانی یکی از حوزه های مورد علاقه شرکتهای آفریقای جنوبی به شمار می آید.

معاون وزیر انرژی آفریقای جنوبی همچنین با اشاره به برنامه این کشور برای متنوع ساختن منابع تامین انرژی خود، گفت: ما همچنین خواهان واردات ال ان جی از ایران هستیم.

فرصت مشارکت ایران و آفریقای جنوبی در صنایع پالایشی

در ادامه مذاکرات تسیلیسو ماکوابلا، معاون مدیرکل بخش مقررات نفت و فرآورده های نفتی وزارت انرژی آفریقای جنوبی نیز با اشاره به برنامه ملی توسعه آفریقای جنوبی برای افزایش ظرفیت پالایشی نفت خام این کشور از رقم کنونی روزانه 300 هزار بشکه به 700 هزار بشکه در سالهای آینده گفت: ایران و آفریقای جنوبی می توانند در آینده در زمینه توسعه ظرفیت پالایشی و ساخت پالایشگاههای جدید با یکدیگر همکاری کنند.

 بیژن زنگنه، وزیر نفت اردیبهشت ماه امسال در دیدار و گفتگو با تینا جومت - پترسون، وزیر انرژی آفریقای جنوبی درباره سطح روابط دو کشور پس از لغو تحریمها با توجه به این که آفریقای جنوبی پیش از سال ٢٠١٢ جزو مشتریان سنتی نفت ایران بوده است، گفته بود: روابط نفتی ایران با آفریقای جنوبی گسترش می یابد.

در همین حال وزیر انرژی آفریقای جنوبی در گفتگو با خبرنگار شانا از خرید نفت ایران در آینده نزدیک خبر داده و گفته بود: آفریقای جنوبی در پی امضای یک تفاهمنامه گسترده با تهران در زمینه انرژی است.

وی هدف از سفر به تهران را گسترش همکاری تهران و پرتوریا در زمینه انرژی عنوان کرده و گفته بود: آفریقای جنوبی به دنبال یک چارچوب همکاری مشترک با ایران در زمینه نفت خام، ال ان جی، ال پی جی، گاز و پتروشیمی است تا بخش خصوصی این کشور بتواند در بخشهای مختلف صنعت نفت ایران سرمایه گذاری کند.

آفریقای جنوبی تلاش می کند همانند بسیاری از کشورهای غربی پس از توافق جامع هسته ای وین و پیش از لغو تحریمهای ایران، زمینه های همکاری را با این کشور بررسی کند.

ارسال نظرات