یک کارشناس بازارهای بین المللی با بررسی وضعیت اقتصاد جهانی از قصد چینی ها برای جای گیری در جایگاه برترین اقتصاد دنیا تا قبل از پایان سال 2023 میلادی خبر داد و گفت: چین قصد دارد با ابزارهای مختلف از پراکندگی حجم پول های منتشر شده در دوران گذشته جلوگیری و با مدلی جدید از بزرگترین اقتصاد جهان پیشی گیرد.
کد خبر: ۸۵۶۲۱۵۹
|
۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، کیوان جعفری طهرانی ضمن بررسی اوضاع اقتصاد جهانی و تاثیر آن بر بازارهای سرمایه دنیا عنوان کرد: تصور اغلب کارشناسان بر این نکته احاطه دارد که کم شدن اهنگ رشد اقتصادی کشور چین باعث افت تقاضا در بازارهای بین المللی و به تبع آن تاثیر منفی بر شاخص های بورس دنیا شده است.

رشد اقتصادی چین در حالی برای سال میلادی قبل تا 7.4 درصد پیش بینی شده بود که در سال 2015 این میزان به 7 درصد رسید و به نظر می رسد برای سال آینده میلادی نیز این میزان به حدود 6.7 درصد کاهش یابد.

این کارشناس بر این باور است که روند فعلی اقتصاد چین از زمان روی کار آمدن رییس جمهور چین در 2.5 سال گذشته همواره با تزریق کمتر محرک‌های اقتصادی مواجه بوده و این در حالی است که تحلیل اقتصاد جهانی به دلایلی فراتر از اقتصاد اژدهای زرد بر می گردد.

وی افزود: کشور چین روزانه 12 میلیون بشکه نفت خام وارد می‌کند و این در حالی است که در بودجه سال 2014 این کشور نرخ هر بشکه نفت خام مبلغ 100 دلار برآورد شده است (یعنی 438 میلیارد دلار برای واردات نفت خام در نظر گرفته است). نکته جالب اینجا است که بودجه دولت کشور چین برخلاف برخی کشور ها عملی است و نه تئوری. به عبارتی چینی ها بودجه خود را در شرایطی هر ساله پیش بینی می کنند که از قبل منابع آن ذخیره شده است. بر همین اساس طی 6 ماهه گذشته قیمت جهانی نفت با افت به محدوده 50 دلاری ،بودجه مازادی را برای چینی ها ایجاد کرد که رقم آن بی نظیر است.

جعفری طهرانی با بیان اینکه دولت چین تصمیم گرفته مازاد بودجه خود را بیش از آنکه برای امور اقتصادی در نظر بگیرد، در تقویت امور نظامی صرف کند ، عنوان کرد: در همین راستا 5 شنبه این هفته چینی ها میزبان بزرگترین نمایشگاه تسلیحات نظامی در کنار رژه بزرگ ارتش چین به مناسبت سالگرد جنگ جهانی دوم خواهند بود. مراسمی که از یک هفته قبل تمامی ادارات و کاخانه های دولتی و صنعتی با تعطیلی اجباری مواجه شده و حتی کارکنان کارخانه فولاد سازی دولت در نزدیکی شهر پکن به تعطیلات اجباری رفته اند.

وی با اشاراه باه اینکه کاهش قیمت های جهانی نفت و کالاهای اساسی باعث منفی شدن رشد اقتصادی اغلب کشور ها شده است، افزود: چین بر خلاف سایر کشور ها با مازاد هنگفت بودجه برآوردی خود روبرو است و با توجه به تفکر به شدت کمونیستی جین شیپینگ رییس جمهور کنونی کشور چین بیش از آنکه به دنبال توسعه سیاست های تکنو کرات باشد، به دنبال تقویت قوای نظامی از محل منابع مازاد بودجه ای است.

این کارشناس بر این باور است که طی یکسال گذشته ارزش پول ملی کشور چین تا حدود 8 درصد با افت مواجه بوده و این در حالی است که از این میزان افت تنها 3 درصد مربوط به 2 هفته اخیر بوده است. در عین حال این کشور برای توسعه صادرات خود اقدام به کاهش ارزش پول ملی خود کرد. این موضوع بلافاصله بر روی شاخص های بورس این کشور سایر بورس های جهانی اثر گذاشت.

وی ادامه داد: عمده این رخدادها از تفکر روسای قدیم و جدید چین ناشی می شود. رییس جمهور پیشین چین در حالی به سیاست های سرمایه داری و کاپیتالیستی اعتقاد داشت که با روی کار امدن رییس جمهور فعلی سیسات های کمونیستی در دستور کار جدی دولت چین قرار گرفت. سیاست هایی همچون محدود شدن مالکیت ملک و مسکن برای هر شخص که کاهش ساخت و ساز و افت عطش خریداران را در پی داشت از آن جمله است. این سیاست های مدون باعث شد، تا سرمایه گذاران چینی با نقد نگاه داشتن نقدینگی خود به دنبال سرمایه گذاری در خارج از کشور باشند.

جعفری طهرانی با اشاره به محبوبیت بالای رییس جمهور فعلی چین در میان مردم این کشور و احتمال تمدید ریاست جمهوری وی برای مدت 5 ساله دوم ، گفت: بورس چین در زمان هجینگ تائو رییس جمهور به شدت تکنوکرات این کشور به دلیل انکه مردم حاضر به بردن سرمایه های خود به دیگر بازارها نبودند با رشد فزاینده ای روبرو شد .

دوره ای که با پدید آمدن عارضه ای به نام سرکایه گذاران در سایه مواجه شد که مشابه موسسه های اعتباری تسهیلات با بهره سنگین ارایه می دادند. با روی کار آمدن رییس جمهور جدید که تفکر افراطی کمونیستی بر آنها حاکم بود بخشی از سرمایه گذاران اقدام به خروج سرمایه و برخی دیگر به سرمایه گذاری روی آوردند. حالا دولت چین می خماهد پول هایی که بی حساب و کتاب در دوران قبل ایجاد شده و در اقتصاد رسوب کرده را به نوعی با خود تحریمی و سیاست های ریاضتی محدود کرده و کنترل کند.

وی ادامه داد: ادامه این وضعیت هر چند به ایجاد خساراتی برای برخی اقتصاد ها شده و حتی شائبه به عقب راندن اقتصاد چین از دستیابی به جایگاه قدرت اول اقتصاد جهان را مطرح کرده اما در حقیقت دولت چین قصد دارد با جذب پول های سرگردان در اقتصاد و کانالیزه کردن آنها به این جایگاه تا قبل از پایان سال 2022 میلادی دست یابد.

اقتصاد چین مثل ماشینی که در جاده تند رو در حرکت است می خواهد در مسیر خود به آرامی با کوبیدن به اقتصاد های رقیب از جمله امریکا و ژاپن ضمن منحرف کردن آنها ازمسیر از رقبای خود بی دغدغه سبقت بگیرد.

این کارشناس بازار های بین المللی معتقد است: تقویت دلار به زیان ایالات متحده امریکا است و چینی ها ماشین اقتصاد خود را سپر به سپر ماشین امریکایی ها راه می برند که در صورت ضربه های شدید باید جایگاه امریکا را به عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا فراموش کرد.

تقویت ارزش دلار نسبت به سایر ارزهای بین المللی بزرگترین خیانتی است که چینی ها در قبال شریک خود انجام می دهند . با وجود بالا بودن نقد شوندگی اما چینی ها با هدف کاهش ارزش سرمایه رقبای خود اقدام به کاهش ارزش یوان واحد پول ملی خود  کرده است.

وی بر این باور است اقدام دولت چین هم اکنون هوشمندانه بوده و با وجود احتمال به عقب راندن جایگاه اقتصادی این کشور در دنیا اما دولت فعلی چین تلاش می کند تا افتخار کسب جایگاه نخست قدرت اقتصادی دنیا را بین سال های 2021 تا 2022 بدست آورد.

جعفری طهرانی افزود: دولت چین از بابت کاهش نرخ نفت در بودجه خود از مازاد حدود  200 تریلیون دلاری برخوردار است. این در حالی است که دولت چین قصد دارد برنامه محرک اقتصادی خود را به ارزش 98 میلیون دلار به بانک های توسعه ای تزریق کند که در برابر این مازاد بودجه هیچ رقمی نیست. در بودجه سال آینده کشور چین نیز قیمت هر بشکه نفت خام بالاتر از 50 دلار پیش بینی شده تا با کسری بودجه مواجه نباشد.

وی در برابر این پرسش که تزریق نفت ایران به بازارهای جهانی پس از عملیاتی شدن توافق برجام چه تاثیری بر بازار های جهانی خواهد داشت؛ پاسخ داد: ایران در زمان تحریم ها در حالی روزانه اندکی بیش از یک میلیون بشکه نفت خام صادر می شد که پس از رفع تحریم ها این رقم به 3 میلیون بشکه خواهد رسید. این عدد در برابر حجم فروش اعضای اوپک چندان اثری بر بازار های جهانی نداشته اما می تواند به راه افتادن جنگ روانی در بازار های جهانی منتهی شود.

این کارشناس با پیش بینی وضعیت بازار های جهانی تا پایان سال میلادی جاری ، گفت: اقدام چینی ها به هر ترتیب بر بازار های جهانی اثر گذار خواهد بود.

چینی ها معتقدند برای پیشرفت باید یا سرعت خود را افزایش دهند و با سرعت حرکت رقبای خود را کاهش دهند . در حال حاضر به نظر می رسد چینی ها با هوشمندی به دنبال کاهش سرعت رقبای خود در مسیر رشد و توسعه است. این رویه بر بورس ها و بازار های جهانی و کالایی نیز اثر گذار خواهد بود و باعث می شود فعالان و سرمایه گذاران برای مدتی در سرگردانی و انتظار به سر برند. در عین حال محموله های معاملاتی بطور تک به تک و به اصطلاح SPOT با نوسان قیمتی شدیدتری تا پایان سال میلادی جاری مواجه باشند.

ارسال نظرات