خبرهای داغ:
کارگر بر لزوم غنی‌سازی موزه نخستین موزه خط و کتابت قرآن جنوب کشور تأکید کرد و گفت: باید هر نشانی از میرزا احمد نی‌ریزی و سایر خوشنویسان این سرزمین می‌یابیم در این موزه قرار دهیم.
کد خبر: ۸۵۶۲۳۲۰
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج فارس محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور در مراسم افتتاحیه نخستین موزه خط و کتابت قرآن کریم جنوب کشور که در جوار آرامگاه میرزا احمد نی‌ریزی، کاتب بزرگ قرآن در شهرستان نی‌ریز برگزار شد، به بیان نکاتی راجع به اهمیت موزه پرداخت و گفت: برای راه‌اندازی موزه ممکن است سئوالات فراوانی پیش آید که چرا باید موزه درست کنیم و یا اینکه هزینه راه‌اندازی موزه چرا برای توسعه کشاورزی، آب، برق و غیره مصرف نمی‌شود.

وی افزود: نام موزه یک نام ایرانی نیست بلکه برگرفته از یکی از اساطیر یونان باستان است که در آن دختران زئوس موجب نجات انسان از رودخانه فراموشی می‌شوند تا بتوانند مهارت‌های گذشته خود را حفظ کنند و مردم به پاس خدمت‌‌های آنان مکان‌هایی را به نام دختران زئوس گذاشتند که همان موزه است را گذاشتند زیرا آنان باعث شدند که انسان حافظه از دست داده خود را به دست آورد.

کارگر ابراز کرد: خداوند نعمات زیادی به انسان‌ها بخشیده است که یکی از آن‌ها نعمت فراموشی است زیرا اگر این نعمت وجود نداشت، انسان هیچگاه نمی‌توانست مصائب خود را فراموش کند و همیشه در فلاکت و افسردگی زندگی می‌کرد اما از سوی دیگر این فراموشی در مواردی فاجعه‌گونه است.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور با تأکید بر اینکه آن چیزی که موجب ایجاد هویت جوامع می‌شود این است که نباید حافظه خود را نسبت به گذشته خود فراموش کند، گفت: امروز در تلاشی که در گسترش فرهنگ‌ها در دنیا در حال انجام است، باید بتوان حافظه تاریخی ملت خود را حفظ کرد.

کارگر عنوان کرد: برای حفظ گذشته این سرزمین، اگر تنها به حافظ مردم اتکا کنیم، قطعاً موفق نخواهیم شد و بسیاری از موارد فراموش خواهند شد به‌عنوان مثال مسجد جامع نی‌ریز که در قرون اولیه اسلامی ساخته شده است، بیانگر دین‌باوری مردم این شهر و همچنین وجود یک جمعیت انبوه مسلمانان و مرکزیتی در این شهر بوده است زیرا در زمان‌های قدیم هر شهری دارای مسجد جامع نبود.

وی خاطرنشان کرد: وجود شخصیتی مثل میرزا احمد نی‌ریزی در این شهر اثبات می‌کند این شهر چه ریشه فرهنگی دارد که توانسته مولودی مانند او را داشته باشد که در کل جهان اسلام شخصیت بارز خوشنویسی مطرح شود زیرا همگان به خوبی می‌دانیم که خوشنویسی از هنرهای ممدوحه‌ای است که چقدر به آن توجه شده و چقدر در هنر و تمدن اسلامی دارای اهمیت است.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور با تأکید بر اینکه وجود این موزه قطعاً کمک می‌کند که احمد نی‌ریزی جاودانه شود، گفت: به وسیله راه‌اندازی این موزه بخشی از حافظه تاریخی این شهر برای همیشه به جاودانگی می‌پیوندد و موجب غرور سربلندی و هویت این شهر خواهد بود.

وی همچنین بر لزوم غنی‌سازی این موزه تأکید کرد و گفت: باید هر نشانی از میرزا احمد نی‌ریزی و سایر خوشنویسان این سرزمین می‌یابیم در این موزه قرار دهیم ضمن اینکه پیشنهاد می‌شود یک موزه تاریخی یا موزه تخصصی خود نی‌ریز نیز در این شهرستان افتتاح شود.
کارگر اظهار کرد: همچنین درخواست می‌شود که نماد مقبره میرزا احمد نی‌ریزی نیز بازسازی شود و خط مهم‌ترین عامل تزئینی این نماد باشد که در این زمینه می‌توان از معماری که توأم با خط باشد استفاده کرد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها