سید مجتبی نوریان مدیر ارتباطات و امور رسانه بنیاد فرهنگی روایت
گزارشی از بازتاب مسابقه بین المللی کاریکاتور داعش در رسانه‌های جهان؛
همانگونه که رهبر بصیر و فرزانه انقلاب اسلامی در بیانات مختلف خود اشاره داشته‌اند بهترین راه مقابله با فرهنگ‌های مهاجم، داشتنِ رسانه‌های قوی است.
کد خبر: ۸۵۶۲۳۹۱
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

همانگونه که رهبر بصیر و فرزانه انقلاب اسلامی در بیانات مختلف خود اشاره داشته‌اند بهترین راه مقابله با فرهنگ‌های مهاجم، داشتنِ رسانه‌های قوی است. اثری که امروزه به فرموده ایشان رسانه‌ها بر تغییرات شاکله جهان می‌گذارند بمب‌ها و موشک‌های پیشرفته نمی‌گذارند.

از دیگر سو امروزه بر کسی پوشیده نیست که در این جهان پُرتزویر و پُرغوغا، رسانه‌ها نقش بی‌بدیلی در هدایت افکار عمومی دارند.

جبهه استکبار جهانی نیز بر این اساس از رسانه به بهترین شکل استفاده کرده و می‌کند و با در اختیار قرار دادن و تجهیز مادی رسانه‌ها از آن‌ها در جهت پروپاگاندای اهداف شوم خود استفاده می‌کند.

جهان امروزگرفتار معضلی به نام گروهک تروریستی داعش است که با سوء استفاده از نام زیبای پیامبر رحمت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) چهره صلح آسای اسلام رحمانی را به انواع و اقسام مختلف جنایات ننگین و ضد بشری ملکوک کرده است و به نوعی با پاشیدن خاک به سوی خورشید، جاهیلیت مدرن را به منصه ظهور و به روز رسانیده است. گروهکی که با حمایت مختلف مادی و معنوی جبهه استکبار و تشجیع تسلیحاتی مثلث شوم عبری، عربی، غربی و پشتیبای مجامع منفعل بین المللی، سعی در اضمحلال چهره نورانی و قدسی اسلام دارد و اهداف مزدورانه خود در عرصه‌های سیاسی، مذهبی و اقتصادی در سطح معادلات جهانی را دنبال می‌کند.

اثرِ رسانه‌ها را بمب‌ها و موشک‌ها ندارند

این گروهک که با حمایت‌های کلان دولت‌های عربی و با دلارهای نفتی آنان نضج گرفته است، از رسانه و قدرت آن در شبکه‌های مختلف اجتماعی و سایت‌های مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای با وقاحت تمام به انعکاس و نشر اقدامات پلید خود می‌پردازد. اقدامات و جنایاتی که گاهی آنچنان هولناک و دَد منشانه است که کمتر انسانی حاضر به دیدن مجدد آنهاست.

گروهکی که سربریدن، سوزاندن و مثله کردن و انواع تجاوزات به حریم انسانی، جزو کارهای روزمره و عادی آن است، بدون شک از رسانه‌ها استفاده دیگری خواهد برد. رسانه‌هایی که با صرف پول‌های هنگفت تاسیس و ایجاد شده‌اند تا به نوعی هم تریبون تبلیغاتی آنان باشند و هم با ایجاد جو رسانه‌ای پرهیاهو آنان را در سر پوش گذاشتن به اعمال ننگین خود یاری نمایند.

اثرِ رسانه‌ها را بمب‌ها و موشک‌ها ندارند

شاید رقم 4 میلیارد و پانصد میلیون دلاری تنها یکی از ارقام مطرح شده درباره عملیات رسانه‌ای داعش طی کمتر از دو سال باشد که قطعا با گسترش نفوذ و اقدامات این گروهک خطرناک تروریستی رو به فزونی می‌رود و مبالغ بسیار هنگفت و سرسام آوری صرف اقدامات داعش می‌شود.

از سویی جذب مخاطب و نیروی انسانی یکی از اهدافی بوده که به واسطه تبلیغات گسترده رسانه‌ای توسط داعش در سطح وسیع بین المللی انجام پذیرفته و هم اینک هم دنبال می‌شود.

به راستی چگونه است که این گروهک تروریستی با برنامه ریزی و پلان رسانه‌ای منسجم حتی در دورافتاده‌ترین نقاط نیز نشریات مکتوب خود را علاوه بر شبکه‌های ماهواره‌ای نفوذ داده است؟

اثرِ رسانه‌ها را بمب‌ها و موشک‌ها ندارند

چگونه است و بر اساس کدامین طرح و نقشه آماده شده قبلی است که بنابر آمار ارائه شده و بررسی شده از 2000 شبکه اجتماعی در فضای مجازی برای این گروهک تروریستی فعالیت می‌کنند و به هر نحوی نام و یاد این گروهک را در فضای مجازی طنین انداز می‌کنند؟

اگر عضوهای این شبکه‌ها را در نظر بگیریم خواهیم دید که آنان از رسانه‌های مختلف چه استفاده‌ای در اقصی نقاط عالم می‌کنند و چقدر در جذب افراد و افکار، کار رسانه‌ای و تبلیغاتی می‌کنند.

اثرِ رسانه‌ها را بمب‌ها و موشک‌ها ندارند

حال وظیفه ما چیست؟
وظیفه هنرمندان و اصحاب سانه در این میان چیست؟
آیا جبهه هنری، رسانه‌ای، فرهنگی انقلاب ما ظرفیت مقابله با چنین تهدیدی را دارد؟
آیا هنرمندان، اصحاب رسانه، شخصیت‌های فرهنگی آمادگی مقابله با چنین هجمه‌هایی را دارند؟
و آیا در صورت آمادگی، عمق تاثیر گذاری اقدامات آنان در چه حد خواهد بود؟

یک نمونه:
چندی پیش و به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس وابسته به بنیاد فرهنگی روایت و سازمان هنری رسانه‌ای اوج نخستین مسابقه بین المللی کارتن و کاریکاتور داعش در تهران برگزار شد.
1072 اثر از هنرمندان 43 کشور دنیا به دبیرخانه این مسابقه رسید که چنین حجم بالایی از آثار بیانگر این موضوع مهم بود که در صورت مهیا کردن فضا، فطرت پاک انسان‌های آزاده و وجدان بیدار بشری می‌توانند به عنوان عنصری تاثیرگذار در این عرصه به درستی نقش خود را ایفا کنند و به عنوان نیروی انسانی استراتژیک در سراسر جهان اقدامات ضد بشری و ننگین خلاف حقوق بشر را تقبیح کنند.

اثرِ رسانه‌ها را بمب‌ها و موشک‌ها ندارند

انعکاس این مسابقه در سطح رسانه‌های خارجی و بین المللی بسیار چشمگیر بود، به حدی که اکثر رسانه‌های مطرح جهان برگزاری این مسابقه را پوشش دادند و حتی انعکاس رسانه‌ای این مسابقه بین المللی به حدی بود که خشم سردمداران داعش را برانگیخت، به طوری که حتی تهدید جدی برخی از شرکت کنندگان در این مسابقه را در پی داشت، که نشان از برگزاری موفق این رخداد فرهنگی داشت.

اثرِ رسانه‌ها را بمب‌ها و موشک‌ها ندارند

شبکه‌های تلویزیونی فونیکس چین، تلویزیون السلام عراق، تلویزیون آسیا (لبنان)، تلویزیون الغدیر عراق، تلویزیون الاخباریه سوریه، تلویزیون العراقیه عراق، تلویزیون TRTترکیه، تلویزیون BBC انگلستان، تلویزیون هلال ترکیه، تلویزیون الفرات عراق، تلویزیون بلادی عراق، تلویزیون CNN آمریکا، تلویزیون i24اسرائیل، تلویزیون المنار لبنان، شبکه خبر روسیه (راشا تودی RT)، تلویزیون NEWS ABC آمریکا، خبرگزاری شین هوا چین، خبرگزاری تیما انگلستان، خبرگزاری EFE اسپانیا، خبرگزاری‌های آسوشیتد پرس فرانسه (AFP)، فرانسه، خبرگزاری AP آمریکا، خبرگزاری لنتا روسیه، روزنامه دی تسایت آلمان، روزنامه هندوستان تایمز، روزنامه لس آنجلس تایمز آمریکا، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا، نشریات کویت تایمز، روزنامه واشنگتن تایمز، روزنامه الاتحاد امارات، روزنامه ایندیپندنت انگلستان، روزنامه گلوبال تایمز چین، روزنامه مورگن آلمان، روزنامه اورشلیم پست اسرائیل، روزنامه دیلی میل ایتالیا، روزنامه دیلی استار لبنان، روزنامه الوطن لبنان، روزنامه هاآرتض اسراییل، مجله نیوز ویک آمریکا، روزنامه جروزالیم‌پست اسراییل،، پایگاه خبری المانیتور آمریکا، سایت العربی جدید، مجله تایم آمریکا، تنها بخشی از رسانه‌هایی بودند که جنبه‌هایی از مسابقه بین‌المللی کارتون و کاریکاتور داعش را پوشش دادند.

اثرِ رسانه‌ها را بمب‌ها و موشک‌ها ندارند

روزنامه ایندیپندنت انگلستان: ایران برای نشان دادن چهره واقعی دولت اسلامی، مسابقه کاریکارتور ضد داعش برگزار کرد.

سی‌ان‌ان آمریکا: ایران میزبان مسابقه کاریکاتور داعش
وایس اسراییل: کاریکاتورهای اعتراضی علیه دولت اسلامی در ایران راه‌اندازی شد
روزنامه تایمز آمریکا: بر‌ترین کاریکاتور ضد تروریستی ورزشی جهان رونمایی شد.
روسیه: مسابقات کاریکارتور در تهران برای محکومیت چهره واقعی داعش

جروزالیم‌پست اسراییل: مسابقه کاریکاتور در ایران داعش را به آمریکا و اسرائیل مرتبط کرد.
خبرگزاری AFP فرانسه: از آنجایی که «هیچ انسانی نمی‌تواند چشم خود را بر جنایت‌های» تکفیری‌های داعش ببندد، حدود چهل کاریکاتوریست در مسابقه کاریکاتور سیاسی در تهران برای نشان دادن «ماهیت واقعی» افراط گرایان، شرکت کردند.

پایگاه دی‌تسایت آنلاین آلمان نیز در مطلبی نوشت: کاریکاتوریست‌های ایران سر به سر داعش می‌گذارند.
دیلی میل ایتالیا: ایران برای مقابله با داعش از سلاح کاریکاتور استفاده کرد.

به جاست با حمایت‌ نهاد‌های ذی ربط مانند حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و ده‌ها سازمان و نهاد مرتبط با این موضوعات، از طریق رایزنی و دیپلماسی فرهنگی شرایطی فراهم شود که نه تنها در ایران بلکه در سطح بین المللی شاهد مشارکت عمومی هنرمندان آزاده جهان باشیم و عمق استراتژیک فرهنگ انقلاب خود که همواره مورد تاکید رهبری معظم و فرزانه انقلاب بوده است را در سراسر گیتی گسترش و نفوذ دهیم تا با یاری خداوند شاهد زمینه سازی حکومت عدل مهدوی (عج) و برچیده شدن بساط ظلم و ستم بر انسان معاصر باشیم.


ارسال نظرات
آخرین اخبار