واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه جولای که مذاکرات هسته ای نهایی شد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۳ درصد کاهش یافت.
کد خبر: ۸۵۶۲۶۵۱
|
۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه جولای پس از توافق هسته ای بین تهران و گروه 1+5 اندکی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.
بر اساس آمارهای دولتی و تانکری، واردات نفت 4 کشور آسیایی (چین، هند، ژاپن و کره جنوبی) از ایران در ماه گذشته میلادی اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز بود که 1.3 درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود.
تهران علاقمند است سهم خود از بازار نفت را که به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا از دست داده باز پس بگیرد.
تحریم ها به گونه ای طراحی شده بودند تا صادرات نفت ایران را در حدود یک میلیون بشکه در روز حفظ کنند، در حالی که میزان صادرات نفت ایران در سال 2011، 2.5 میلیون بشکه در روز بود.
بر اساس توافق هسته ای که در 14 جولای بین ایران و قدرت های جهانی در وین منعقد شد، تهران باید محدودیت های طولانی مدتی در برنامه هسته ای خود اعمال کند و در مقابل تحریم های آمریکا و سازمان ملل و اتحادیه اروپا علیه این کشور لغو خواهد شد.
اسکات لوکاس، استاد سیاست بین الملل دانشگاه بیرمنگام گفت، قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواسط ماه دسامبر تبعیت ایران از توافق را اعلام کند و لغو تحریم ها آغاز شود.
وی افزود، لغو عملی تحریم ها بستگی به سرعتی دارد که ایران به تعهد خود در حذف سانتریفیوژها اقدام می کند.
مشتریان آسیایی در هفت ماهه نخست سال 2015، تقریبا 1.1 میلیون بشکه در روز از ایران نفت خریدند که حدود 8 درصد کمتر از یک سال قبل بود.
آمارهای وزارت تجارت ژاپن در روز جمعه نشان داد، میزان خرید نفت این کشور از ایران در ماه جولای نسبت به یک سال قبل، بیش از 20 درصد افزایش یافت و به 158 هزار و 608 بشکه در روز رسید.

ارسال نظرات