خبرهای داغ:
رئیس مجلس خبرگان رهبری:

نظارت شوراى نگهبان استصوابى است نه تماشايى/مجلس حق ورود و بررسی برجام را دارد

چون برجام یک تعهد است باید روند قانونی خود را در مجلس شورای اسلامی طی کند و این برنامه سیاست خارجی ما را تغییر نمی دهد.
کد خبر: ۸۵۶۲۸۹۸
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان در آغاز هجدهمین اجلاس مجلس خبرگان با دکر آیه ای از قرآن مجید در خصوص حاکمیت گفت: قضاوت شاخه ای از ولایت و حکومت است؛ همه موجودات هستی، به طور الزام تعیین شده آفرینش حرکت می کنند که این ربوبیت حق تعالی است.

وی ادامه داد: انسان نیز موجودی است مانند سایر موجودات، اما فقط انسان است در بین همه موجودات که در بخشی از اعمال خود قدرت انتخاب دارد، این اختیار یک امتیاز برای انسان است و دو نتیجه در پی دارد، یک قدرت تشخیص و خرد در آن گنجانده شده است ، دوم حق انسان از تولد تا مرگ نیست بلکه تا ابد است، انسانی که تا ابد و با قدرت تشخیص و مختار است، نمی تواند تا پایان کار را ببیند در نتیجه وحی به کمک انسان آمده است، که می شود خرد بیرونی.

رئیس مجلس خبرگان با بیان اینکه انسان مختار در انتخاب نیز آزاد است و حق تشخیص سرنوشت خود را دارد، گفت: هیچکس حق حاکمیت بر انسان را ندارد جز خداوند، ملاک حق حاکمیت خدارند بر انسان علم خداوند است.

آیت‌الله یزدی اظهار داشت: خداوند نسبت به آفریده خود حق حاکنیت دارد و تکوین وجود ملاک حاکمیت است و در تشریع ملاک علم خداوند است، پیامبر از طرف خداوند حق حاکمیت را دارد و پس از او به امامان بعد از خود محول شد، در زمان غیبت حق حاکمیت از سوی اولیا به فقها موکول شده است.

وی ادامه داد: حضور مردم بیشترین امکان استیفای حق و قدرت است.

رئیس مجلس خبرگان افزود: وقتی یکی از فقها حاکمیت را بر عهده گرفت، سایر فقها در امر حکومت دخالت نمی کنند، اما مشورت می کنند، مشورت ابزاری برای کمک به ارداه تصمیم گیرنده است، فقیه جامع شرایط حال، منصوب از سوی خداوند و پیامبر و ائمه است.

آیت‌الله یزدی یادآور شد: در جریان انقلاب، امام دستور داد زنان هم بدون اذن شوهر به خیایان بیایند، اینگونه دستورات، دستورات حکومتی بود.

وی ادامه داد: فقها در زمان حکومت یک فقیه می توانند مشورت دهند، تصمیم شورایی نمی تواند حکومت را از خطر یک درگیری نجات دهد.

رئیس مجلس خبرگان گفت: ولی فقیه ما، فقیه جامع شرایط، زمان شناس، با مدیریت و تسلط بر امور است.

آیت‌الله یزدی افزود: فقها در زمان بسط ید نمی توانند در مسائل حکومتی دخالت کنند، تصمیم شورایی غیر از نظر شورایی است.

وی در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که آیا واقعا اروپایی ها در حال مبارزه با داعش هستند؟، گفت: اختلاف افکنی بین مسلمین و پراکنده کردن مسلمین نقشه غرب است.

رئیس مجلس خبرگان گفت: دولت بداند با رفت و آمد هیات های مختلف نباید فراموش کرد اولویت باید اقتصاد مقاومتی باشد، باید تولید در داخل تقویت شود، صنعت در کشور به کار گرفته شود و به تولید توجه شود، واردات کمتر شود.

آیت‌الله یزدی تاکید کرد: کمک کنیم تا کیفیت و کمیت تولیدات داخلی بالا برود.

وی افزود: فراموش نکنیم دولتمردان باید بیشتر به اقتصاد مقاومتی توجه کرد.

رئیس مجلس خبرگان در خصوص مسائل پیرامونی کشور اظهار داشت: متأسفانه با آنچه در مورد کشورهای همسایه می شنویم روح همه آزرده می شود؛ در مورد سوریه خود مردم آن می توانند انتخاب کنند و می توانند خودشان تصمیم گیری کنند، در پشت پرده این اتفاقات خاورمیانه آمریکا و اسرائیل بوده و هدف اصلی آنها نگهداری و بقای اسرائیل است.

آیت‌الله یزدی در مورد انتخابات گفت: در انتخابات شورای نگهبان نظارت استصوابی دارد نه نظارتی، و وزارت کشور مجری انتخابات است، در همه مراحل از نام نویسی تا اعلام نتیجه شورای نگهبان نظارت دارد.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: به دستگاه هایی که قرار است از چین یا کره وارد شوند اعتماد نداریم.

رئیس مجلس خبرگان گفت: انتخابات مجلس و خبرگان در یک برنامه اجرا می شود، پس باید به جزئیات توجه شود.

آیت‌الله یزدی افزود: ما خودمان طرفدار انتخابات الکترونیکی هستیم اما باید اعتماد جلب شود، امیدواریم انتخابات خوبی برگزار شود.

رئیس مجلس خبرگان گفت: تا وقتی اعتماد شورای نگهبان جلب نشود نمی توان گفت دولت تصمیم دارد در کلان شهرها انتخابات الکترونیکی برگزار کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: باید به آمریکا بگوییم اگر به کشور ما به عنوان منیع درآمد خود نگاه می کند ، این امید را باید به گور ببرد.

رئیس مجلس خبرگان ادامه داد: فتنه هایی که در حال حاضر در سوریه و لبنان در حال وقوع است نقشه آمریکاست.

آیت‌الله یزدی تاکید کرد: مسائل هسته ای ربطی به روابط دوجانبه و سه جانبه ندارد.

وی گفت: شهدای ما چه در دولت، چه محراب و ... خون آنهاست که انقلاب اسلامی را زنده نگه داشته اشت.

آیت الله یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برجام مساله روز کشور گفت: اول باید گفت که ما در جریان گذراندن یکی از مقاطع حساس تاریخی کشور به سرمی‌بریم و باید توجه داشته باشیم که آیندگان به آنچه در این مقطع حساس از کشور می‌گذرد واکنش نشان داده و نسبت به رفتارهای ما قضاوت می‌کنند.

وی مسیر طی شده در برجام را قانونی خواند و گفت: این قضیه چون در مجلس به سرمی‌برد باید توجه داشت که تعهد دارد، چرا که تیم مذاکره کننده ده ها تعهد داده‌اند.

آیت الله یزدی با اشاره به اینکه در تاریخ مذاکرات هسته‌ای نمونه ای نداشته ایم که تیم مذاکره کننده چنین رویه طولانی را پشت سر گذاشته و به بحث و مذاکره بپردازند از زحمات تیم مذاکراه کننده کشورمان تقدیر کرد.

رئیس مجلس خبرگان افزود: اما این شبه که امضائی پایه برجام وجود ندارد و برهمین اساس مجلس نباید به آن ورود کند از نظر ما و قانون اساسی مجلس حق دارد و الان در حال بررسی این امر می باشد پس در پایان هرچه مجلس گفت ما به آن متعهد هستیم.

وی برجام را برنامه اقدامی دو سویه برپایه تعهدات بین دو طرف مذاکره خواند و در این رابطه تصریح کرد همانطور که رهبری نیز صراحتا گفتند باید مراقب باشیم که این روند (برجام) برنامه سیاست خارجی ما را تحت اثر قرار ندهد.

آیت‌الله یزدی متذکر شد: جنایات آمریکا قابل شمارش نیست چرا که برخوردهای ضد و نقیضی از آن شاهد بودیم فتنه های روز از جمله فتنه های ایجاد شده در یمن، لبنان و عراق برگرفته از رفتار و عمل آمریکاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار