خبرهای داغ:
معاون امور عمرانی استاندار فارس گفت: شیرین کردن و انتقال آب برای بخش صنعت و شرب فارس از طریق انعقاد قراردادهای بی.او.تی در دستور کار است.
کد خبر: ۸۵۶۲۹۰۸
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج فارس  خلیل رضاییان اظهار داشت: شیرین کردن و انتقال حوزه به حوزه آب برای بخش صنعت و شرب فارس از طریق انعقاد قراردادهای ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (بی او تی) با بخش خصوصی در دستور کار است.

این مسئول یادآور شد: در راستای تنوع‌بخشی به اعتبارات، استفاده از اوراق مشارکت، بیع متقابل، قرارداد ساخت، بهره‌برداری و واگذاری در دستور کار است و در سال جاری یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های مختلف به‌ویژه در بخش آب از این منابع تأمین می‌شود.

وی افزود: بی.او. تی به دولت امکان می‌دهد که بتواند منابع مالی، مدیریت و توانایی‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی را به سمت پروژه‌های زیربنایی سوق دهد.

رضاییان ادامه داد: در قالب بودجه 94 مطالعه و احیای دریاچه‌های فارس دیده‌ شده و علاوه بر آن انتقال حوزه به حوزه آب در دستور کار است.

معاون عمرانی استاندار فارس اضافه کرد: شیرین کردن آن دریا و استفاده از این آب در بخش کشاورزی مقرون‌ به‌ صرفه نیست اما در بخش صنعت و شرب می‌توان از آن استفاده کرد ضمن اینکه انجام این کار هزینه‌بر با اعتبارات دولتی ممکن نیست اما این اقدام با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امکان‌پذیر خواهد بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت آب منطقه‌ای برای انتقال آب حوزه خلیج‌فارس، فراخوان سرمایه‌گذاری داده و در مرحله اول شیرین کردن و انتقال آب در حوزه لامرد و مهر و سپس برای بخش وسیعی از مناطق جنوبی و شرقی استان در دستور کار است.

معاون استاندار فارس بیان کرد: این موضوع البته بسیار زمان‌بر است و باید سرمایه‌گذارانی وارد میدان شوند تا دولت و بخش صنعت آب تولید شده توسط آنان را خرید تضمینی کنند و در همین راستا برای شرب و صنعت آباده و اقلید نیز به‌صورت فاینانس تولید آب انجام خواهد شد.

رضاییان تصریح کرد: برای حل مشکلات آب فارس همچنین دو سد امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و چند طرح بزرگ آب‌رسانی شهری و روستایی در دستور کار است و از جمله در قالب 47 مجتمع آب‌رسانی روستایی، 369 روستای فارس آب‌رسانی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از 92 درصد آب استحصال‌ شده در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: در مبحث آب کشاورزی باید الگوی کشت به سمت گیاهان کم آب‌بر و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری برود به‌شرط آن‌ که سطح زیر کشت افزایش نیابد.

معاون عمرانی استاندار فارس افزود: اقدام مهم دیگر نیز ترویج گلخانه است که در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد و اگر هر فردی بیش از 10 هکتار زمین و آب داشته باشد می‌تواند شهرک گلخانه‌ای راه‌اندازی کند و برای کمتر از 10 هکتار نیز ناحیه گلخانه‌ای قابل‌ راه‌اندازی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها