یک فعال بازار کار با بیان اینکه دستفروشان به دلیل عدم حمایت اجتماعی بیکار تلقی می شوند گفت:با وجود اینکه نرخ بیکاری کمتر از ۱۳ درصد اعلام شده اما با واقعیت جامعه همخوانی ندارد.
کد خبر: ۸۵۶۲۹۶۶
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید حاج اسماعیلی درباره علت رواج دستفروشی در بازار کار ایران گفت:فشار مضاعف بر روی بازار کار،بازار غیررسمی و واسطه گری در ایران را رونق می دهد.

 وی با بیان اینکه اشکالات سیستم توزیع یکی از دلایل  دستفروشی در ایران است اظهار داشت: دستفروشان کالاها و اجناس را با قیمت مناسب‌تر نسبت به بازار رسمی عرضه می‌کنند و همین مسئله باعث گرایش مردم به سمت آنها می شود.

این کارشناس بازار کار به بی برنامگی دولت در حل معضلات بازار کار اشاره کرد و گفت:بخشی از جویندگان کار کشور ناگریز به سمت دستفروشی می‌روند چرا که در فضای رسمی کشور کار مناسبی پیدا نکرده اند.

 به اعتقاد حاج اسماعیلی به دلیل نبود حمایت های اجتماعی مانند بیمه، دستفروشان با وجود داشتن درآمدهای بالا جز افراد بیکار و فاقد شغل تلقی می‌شوند. اما اکنون که شاهد وجود دستفروشان هستیم دولت باید با ایجاد بازارچه هایی تحت نظارت، دستفروشی را برای هدایت فعالیت های غیر رسمی اقتصاد به سمت بازار کار رسمی سر و سامان دهد.

وی با بیان اینکه رواج دستفروشی به معنی نابودی بنگاه های تولیدی است گفت: منظورمان این است که زمانی که فضای اقتصادی کشور به سمت دلالی و واسطه گری، استفاده از رانت پیش برود، دستفروشی رواج می یابد. در حال حاضر که امکان استخدام جوانان در محیط دولتی نیست، دولت باید شرایطی را برای توسعه بخش خصوصی و تعاونی فراهم سازی تا در این دو بخش جوانان بتوانند شغل ایجاد کنند.

حاج اسماعیلی با بیان اینکه اگر توافقات هسته‌ای به درستی پیش رود و تحریم‌ها طبق پیش‌بینی‌هایی که دولت هدف‌گذاری کرده، برداشته شود، ممکن است رشد اقتصادی تا 5 درصد هم افزایش پیدا کند گفت:احتمال اینکه وضعیت اقتصادی از حال حاضر بدتر شود نیز وجود دارد چرا که دولت بدهکاری زیادی دارد و بنگاه ‌ها وضعیت خوبی ندارند.

این کارشناس بازار کار با بیان اینکه اگر تا پایان سال 500تا 600 هزار شغل ایجاد شود روند مثبت تلقی می شود بیان کرد:با وجود اینکه نرخ بیکاری کمتر از 13 درصد اعلام شده اما با واقعیت جامعه همخوانی ندارد.

ارسال نظرات