آقانظری در گفتگو با بسیج:

مشارکت اقتصادی خوب با آمریکا تقریبا محال است

کد خبر: ۸۵۶۳۲۱۱
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

حجت الاسلام حسن آقانظری کارشناس اقتصاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در خصوص مشارکت اقتصادی ایران و آمریکا اظهار داشت: در زمینه رابطه اقتصادی با غرب و آمریکا باید اول به داخل و داشته های خود نگاه کرد.

وی ادامه داد: ما سالیان دراز است که در حال صادرات نفت خام هستیم و درواقع سرمایه های ملت را به قیمتی ناچیز از دست داده ایم و امروز نیز در شرایطی که ادعا می کنند توافق بهاری روشن برای اقتصاد کشور است همین رویه خام فروشی نفت وجود دارد.

این کارشناس اقتصاد اسلامی مارکت اقتصادی با غرب و کشورهای اروپایی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: زمانی ما در این مشارکت طوری عمل می کنیم که منجربه ورود تکنولوژی به کشور می شود؛ تکنولوژی که برای ما این فرصت را فراهم می سازد تا از نفت خام بیش از 50 قلم کالای ضروری و کاربردی تولید کنیم. در صورتی که حاصل مشارکت اقتصادی اینچنین باشد باید گفت که رابطه اقتصادی خوبی صورت گرفته است که البته باید گفت که در مواجهه با آمریکا تقریبا برقرار کردن این رابطه غیرممکن است.

وی در تشریح نوع دوم مشارکت اقتصادی با کشورهای اروپایی، بیان کرد: در این نوع رابطه کشور مقابل ماشین آلات لازم برای تولید محصولات را به ایران می دهد و محصولاتی که آن ها طراحی کرده اند را با استفاده از این ماشین آلات می سازیم و این در صورتی است که اگر ماشین الات ساخت خراب شده و ایراد فنی داشته باشند ما قادر به تعمیر آن ها نیستیم و برای تهیه قطعات یدکی باید دست به دامان همان کشورها شویم و این یعنی بازگشت به زمان حکومت پهلوی که هیچ چیز از خود نداشتیم.

آقانظری در خاتمه با بیان اینکه اگر به سمت اینگونه مشارکت های اقتصادی برویم مشکلات اقتصادمان چندبرابر شده و آسیب های بسیاری خواهیم دید، افزود: بنابراین رابطه ای برای ما و مردم ما منفعت خواهد داشت که اولا وابستگی به کشورهای مختلف را ایجاد نکند و دوما ورود تکتنولوژی های روز دنیا به کشور را به دنبال داشته باشد.

ارسال نظرات