از ساخت‌و‌ساز غیرمجاز ویلاهای رنگارنگ تا گزینه روی میز کشاورزان

افزایش روز‌به‌روز ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مازندران باعث نگرانی کشاورزان بومی شده است که این امر نشان از غفلت مسئولان به حوزه کشاورزی و تولید محصولات داخلی است.
کد خبر: ۸۵۶۳۲۸۷
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، از شهرستان ساری، مازندران با داشتن طبیعت سرسبز در کشور، استانی منحصر به فرد و گردشگرپذیر است که این ویژگی سبب گسترش ساخت‌و ساز در حوزه ویلاسازی شد که این بخش طبیعت را نیز دست‌خوش تغییر می‌کند.

نداشتن صرفه اقتصادی و وضعیت نامطلوب کشاورزی در مازندران کشاورزان را به فکر فروش زمین‌هایشان می‌اندازد، تفکری مبنی بر اینکه شاید از این طریق شرایط زندگی بهتری را برای خود و خانواده‌اش فراهم کند.

* برخورد شدید با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره  با بیان اینکه از تاریخ اول آبان‌ماه سال 85 قانون اصلاحی حفظ کاربری اراضی تصویب شده بود، اظهار کرد: تا پایان 92، حدود یک‌هزار و 100 فقره حکم قلع و قمع بنای غیرمجاز در مازندران اجرا شده است.

دلاور حیدرپور اضافه کرد: در سال 93 نیز 2 هزار و 820 فقره حکم قلع و قمع بنای غیرمجاز در مازندران اجرا شد که این موضوع به این معناست در سال گذشته از مجموع 10 سال قبل نزدیک به دو برابر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد 2 هزار و 450 فقره درباره تبصره 2 ماده 10 این قانون بوده است، افزود: در چهار ماهه نخست امسال نیز 750 فقره حکم قلع و قمع بنای غیرمجاز در استان اجرا شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه با ویلاسازی غیرمجاز به شدت برخورد می‌شود، گفت: بر اساس قانون هرگونه ساخت‌وساز غیرمجاز قلع و قمع می‌شود.

حیدرپور تصریح کرد: همچنین بر اساس ماده 8 این قانون، دستگاه‌های خدمات‌رسان حق ارائه خدمات به بناهای غیرمجاز را ندارند که این موضوع نیز بخشنامه شده و جزو سیاست‌های کلی استان است که اگر مواردی غیر از این شود، برابر قانون با دستگاه متخلف برخورد می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: توصیه ما این است که افراد بدون گرفتن مجوز اقدام به ساخت‌وساز غیرمجاز نکنند تا گرفتار تخریب و قلع‌وقمع شوند و قبل از هرگونه ساخت‌وساز نسبت به گرفتن مجوز اقدام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از مالکان زمین‌های کشاورزی خواست قبل از هرگونه تغییر کاربری زمین‌های باغی و کشاورزی خود برای گرفتن مجوزهای قانونی و مشاوره به مدیریت یا مراکز جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند.

حیدرپور در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه در مناطق دشت خدمات و تسهیلاتی برای احداث باغ اختصاص نمی‌یابد؛ باغداران از این تسهیلات در اراضی شیب‌دار استفاده کنند که جزو سیاست‌های حمایتی در راستای توسعه باغ‌ است.

* مخالف ساخت‌وسازهای غیرمجاز هستیم

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون تغییر کاربری، قانون محکمی است، اظهار کرد: انتظار داریم مسئولان ذی‌ربط نسبت به این موضوع اهتمام کنند.

حسین نیازآذری با اشاره به اینکه با توجه به شرایط مازندران باید از تمامی ظرفیت‌ها برای توسعه مازندران استفاده شود، افزود: در بحث تغییر کاربری بی‌رویه و ساخت غیرمجاز ویلاها به شدت با این موضوع مخالف هستیم و همه مسئولان به‌صورت جدی با این موضوع برخورد می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در بحث اقتصاد کشاورزی انتظار ما این است که دولت یارانه لازم را در راستای هدفمندی بخش تولید به ویژه بخش کشاورزی اختصاص دهد تا کشاورزان ترغیب شوند به تولید بپردازند و فروش زمین گزینه تغییر زندگی آنها نشود.

بنا به این گزارش،  همه بر این موضوع اذعان دارند که باید جلوی ساخت‌وساز غیرمجاز گرفته شود در نتیجه به صراحت می‌توان گفت، گسترش این ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز و ویلاهای رنگارنگ نشان از غفلت مسئولان است.

لازم است، دنبال راه‌حلی جدی برای جلوگیری از این معضل تدوین شود تا شاهد روزی نشویم که طبیعت سرسبز مازندران پشت ویلاهای آسمان‌خراش محو شوند.

ارسال نظرات