معاون طرح و برنامه بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس:
جریان روزمره زندگی مردم توام با ایثار است و این مسئله ای مهم است که باید به آن هدف و سمت سو داد.
کد خبر: ۸۵۶۳۳۵۴
|
۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳

به گزارش خبرنگار حماسه و پایداری خبرگزاری بسیج، دومین جلسه از سلسله نشست های شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با عنوان سبک زندگی به رنگ شهدا با حضور جمعی از خبرنگاران در محل این شورا برگزار شد.

احمد یارمحمدی معاون طرح و برنامه بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس در این مراسم با تبیین ضرورت شفاف سازی، شناخت و شناساندن ارزش ها و مفاهیم دفاع مقدس اظهار داشت: در جنگ جهانی اول به استناد آمار جهانی حدود 8 تا 10 میلیون نفر از جمعیت ایران که بیش از نیمی از این جمعیت می شوند از بین رفته اند و قربانی مطامع استعمار گران شده اند.

وی ادامه داد: سالانه 20 تا 30 هزار نفر درتصادفات شهری و جاده ای از دست می روند و این در حالی است که در دفاع مقدس و اوایل انقلاب و با احتساب شهدای ترور  کمتر از 300 هزار نفر است و این داده های آماری مهمی است که باید توسط اصحاب رسانه به جامعه ارائه شود و شفاف سازی گردد تا بهانه از دست آنان که جنگ را زیر سئوال می برند گرفته شود.

معاون طرح و برنامه بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس با اشاره به اینکه احسن الحالی که در دعای ابتدای سال نو میخوانیم مختص شهدا است و از ایشان قابل ارائه و نشر در اجتماع است گفت: باید بر اساس منویات رهبری، برای آنان که جنگ این حادثه عظیم و سرسار از معرفت را نادیده می گیرند وارد میدان شد، آن را شناخت و با دقت نظر، هنرمندی و کیفیت مناسب شناساند.

وی افزود:حق کوچک و ابتدایی فرزندان این سرزمین این است که این حادثه عظیم را درک کنند، از آن بهره مند گردند و بدانند در روزگاری نه چندان دور برای این نسل و شاید دور برای نسل های بعدی، در این کشور چه خبر است؟ چرا ما تاریخ کشورمان را نمیدانیم و اجازه می دهیم عده ای از روی قصد و قرض یا با دشنه و عشوه و رشوه بنویسند و فرزندان این سرزمین را گمراه کنند. چرا ما تاریخ نمیخوانیم و آن را به جامعه نمی گوییم؟


یارمحمدی با اشاره به اینکه فرهنگ ایثار و دفاع مقدس مقطعی و مربوط به دورانی خاص نیست و در تمام ارکان و مراحل زندگی ما وارد شده است گفت: باید از تمام آموزه های آن بهره مند شویم و این مرهون خوب شناختن و خوب شناساندن است که وظیفه و رسالت مهم اصحاب خبر است که باید در کنار تلاش مسئولین و متولیان امر در جامعه نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه ایثار و شهادت و روحیه جهادگری نیاز به تحلیل دارد نه تجلیل گفت: دفاع مقدس منحصر به عده ای خاص نیست که تجلیل برانگیز باشد و در تمام زندگی مردم ورود داشته است. نخبگان باید وارد این مرحله شده  وبا علم به اینکه فرآیند فرهنگ سازی کپسولی نیست و نیازمند زمان  است رغبت و علاقه لازم را در جامعه ایجاد کنند. ایجاد رغبت و علاقه نیز مرهون زمان است و آدرس  وراهنما می خواهد. موقعیتی کنونی ایران در جهان که همواره حرفی برای گفتن در تمام نشست های بین المللی دراد ناشی از همین گذار زمان و ارائه راهبری مناسب است.

معاون طرح و برنامه بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس با اشاره به اینکه گرمای تنور داغ فرهنگ ایثار در تمام جامعه قابلیت ملموس سازی دارد گفت: جریان روزمره زندگی مردم توام با ایثار است و این مسئله ای مهم است که باید به آن هدف و سمت سو داد.

وی افزود: باید رنگ شهدا، رنگ ثابت زندگی مردم باشد یعنی نماز خواندن، راه رفتن، حرف زدن، تصمیم گیری ها، نوشتن ها و قلم فرسایی ها، خور خواب  و همه ارکان و بدیهیات زندگی بوی ایثار و شهادت بدهد و گمان نشود که این امر مختص قشر مذهبی یا مثلا هزینه دادگان برای دفاع مقدس است خیر، این مهم در همه مردم قابلیت جاری سازی دارد که نمونه بارز این قابیلت را میتوان در توصیه علما، سبک زندگی شهدا مانند عباس بابایی و اهمیت ایشان به نماز اول وقت، انرژی مثبت و در آغوش کشیدن یکدیگر بطور روزانه در جبهه ها به عنوان مبانی مودت تطهیر دیدگاه ها و دیدن ها و نگاه کردن ها  و پرهیز از قلم های فاسد و فاجر دید.

یارمحمدی در پایان با ارائه نمونه های موردی از تاثیر شهدا بر روند زندگی مردم گفت: نمونه بارز تاثیر شهدا در روند زندگی مردم را میتوان در مسلمان شدن، متدین تر شدن و حتی شادتر شدن ایشان بعد از آشنایی با شهدا و اردوهای راهیان نور عنوان کرد. نمونه تاثیر شهدا بر قلم را هم میتوان در قلم نگارنده نوجوان زندگی سرداران خمینی آنگاه که زندگی سردار شهید فتح اللهی را مینگارد دید بنابراین اینها دور از دسترس و رویا نیست و نیاز به انتشار و تبیین دارد که باید مستدل، منطقی، هنرمندانه و هدفمند باشد.

ارسال نظرات