معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت مردمي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر عزم و اراده جدي براي مبارزه با مواد مخدر وجود نداشته باشد، كاهش 25 درصدي اعتياد كه از اهداف برنامه ششم توسعه مي‌باشد، محقق نخواهد شد.
کد خبر: ۸۵۶۳۵۸۳
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از  ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌دكتر پرويز افشار در كارگاه آموزش تخصصي پيشگيري اوليه از اعتياد كارشناسان فرهنگي و پيشگيري دبيرخانه ستاد و شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان‌هاي سراسر كشور كه در مجموعه فرهنگي شقايق برگزار شد، برنامه پنجساله ششم توسعه را يكي از مهم‌ترين برهه‌هاي تاريخي براي ستاد و دستگاه‌هاي عضو آن خواند و گفت: در چند بند از مجموع 80 بند سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم توسعه كه توسط مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) ابلاغ شده است، رقمي اعلام شده كه مي‌بايست تا پايان برنامه به آنها دست يافت كه يكي از آنها مربوط به حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

وي تصريح كرد: اعلام يك رقم مشخص براي رسيدن به هدف در بند مربوط به موضوع مواد مخدر نشان از اهميت آن و وجود مشكلات ناشي از مواد مخدر در كشور است كه اگر عزم و اراده جدي براي مبارزه با آن وجود نداشته باشد، كاهش 25 درصدي اعتياد در كشور محقق نخواهد شد.

معاون كاهش تقاضا و توسعه مشاركت‌هاي مردمي ستاد بيان داشت: براي تحقق هدفمان در برنامه ششم توسعه مي‌بايست در بحث بروز اعتياد، برنامه‌ريزي درستي در زمينه جلوگيري از ورود و خروج مواد مخدر صورت بگيرد و همچنين در خصوص شيوع اعتياد افرادي كه داراي سوء‌مصرف مواد هستند، به چرخه درمان هدايت شوند تا افراد بيشتري خدمات درماني قرار گيرند و مديريت مصرف آنان از مواد پرخطر به مواد كم خطر تغيير يابد تا به هدف نزديك‌ شويم.

افشار در ادامه پيشگيري از اعتياد را از جزو برنامه‌هاي اولويت‌دار ستاد مبارزه با مواد مخدر برشمرد و افزود: تعداد زيادي از دستگاه‌ها به صورت رسمي و غير رسمي عضو ستاد هستند، طي اين دو سال گذشته با توجه به رويكرد اجتماعي كه وزير كشور و دبيركل ستاد مطرح كرده است، غالب دستگاه‌هايي كه كم كار بودند و يا همكاري نداشتند، پاي كار آمده‌اند و در قالب تفاهم‌نامه مشترك مشغول همكاري هستند.

وي بيان داشت: كار پيشگيري به عنوان مهم‌ترين موضوع در امر مبارزه با مواد مخدر كاري از جنس دولتي نيست بلكه اين امر بايد ملكه ذهن همه آحاد جامعه باشد. بايد كاري كرد كه به فرهنگي ملي و يك الزام تبديل شود تا داراي اثرگذاري بيشتري باشد. در واقع در پيشگيري از اعتياد با بسيج همگاني همه دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي و آحاد مردم به موفقيت خواهيم رسيد.

وي با اشاره به بند 57 سياست‌هاي كلي برنامه ششم توسعه گفت: كارشناسان براي كاهش 25 درصدي اعتياد بر اين باورند كه هر سال مي‌بايست 5 درصد اعتياد در كشور كاهش يابد كه البته به نظر مي‌رسد تا آماده سازي زير ساخت ‌ها و بسيج همگاني در سال اول، درصد كمي را شاهد باشيم اما در سال‌هاي آتي به درصد بيشتري در رسيدن به هدف دست خواهيم يافت.

معاون دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: خيريه‌ها، ائمه جمعه و جماعات، افراد مذهبي، هنرمندان، ورزشكاران و... همگي جزو افراد كليدي و تاثيرگذار در جامعه هستند كه مي‌توانند شركاي اجتماعي خوبي در امر پيشگيري از اعتياد افراد جامعه باشند.

افشار با بيان اينكه 170 علت در بروز آسيب‌هاي اجتماعي موثر هستند، آسيب‌پذيري جسمي، خانوادگي، فشار همسالان، مشكلات اجتماعي، استرس، اضطراب را از جمله فاكتورهاي مساعدكننده در بروز آسيب‌ها از جمله اعتياد برشمرد و بيان داشت: اگر برنامه درستي براي مقابله با اين فاكتورها نباشد و فرد به سمت و سوي اعتياد برود، بايد وي را از دست رفته تلقي كنيم. چرا كه ميزان ماندگاري قطعي در بين بهبوديافتگان 20 تا 25 درصد است و غالب افراد بعد از سه يا شش ماه و نهايت 2 الي 5 سال به سمت اعتياد مي‌روند.

وي در پايان سخنان خود گفت: در پاره‌اي از تفاهمات به توفيقات خوبي رسيده‌ايم، بسيج ملي و منطقه‌اي ايجاد شده و هيئت‌هاي مذهبي و ائمه جمعه مشاركت خود را آغاز كرده‌اند. ما معتقديم هر چه اين مشاركت بيشتر شود، مهار و كنترل اعتياد نيز بيشتر خواهد شد.


تماس 113 هزار نفر با خط ملي مشاوره اعتياد در پنج ماهه نخست امسال
همچنين عارف وهاب‌زاده مديركل دفتر فرهنگي و پيشگيري ستاد در اين كارگاه آموزشي اظهار داشت: كمبود مداخلات زودهنگام، انكار و مقاومت مسئولان همچون آموزش و پرورش، ضعف دستگاه‌ها در تخصيص سند پيشگيري اوليه از اعتياد، حضور كمرنگ رسانه ملي در آموزش و اطلاع‌رساني، عدم بهره‌گيري از دانش فني و نوين جهاني، استفاده ضعيف از فرهنگ غني و آموزه‌هاي ملي و اسلامي، پايين بودن سطح پوشش در آموزش و پرورش، ديربازده بودم اقدامات پيشگيرانه از جمله چالش‌هاي موجود در حوزه پيشگيري از اعتياد مي‌باشند.

وي در ادامه، تحت پوشش قرار گرفتن 400 هزار نفر در برنامه‌هاي پيشگيري از اعتياد و تماس 113 هزار نفر با خط ملي مشاوره اعتياد در پنج ماهه نخست امسال، ايجاد نمايشگاه سيار براي محيط‌هاي آموزشي، آموزش مربيان و مشاوران آموزشي، گنجاندن مطالب پيشگيرانه در برخي مقاطع تحصيلي، انعقاد تفاهم‌نامه همكاري با دانشگاه فرهيختگان، پيام نور، آزاد اسلامي را بخشي از اقدامات انجام شده در حوزه پيشگيري از اعتياد برشمرد.


ستاد مبارزه با مواد مخدر از پايان‌نامه‌هاي دانشجويي با موضوع اعتياد حمايت مي‌كند
علي عباديان مديركل دفتر تحقيقات و آموزش ستاد نيز در اين كارگاه گفت: در تحقق اجتماعي كردن مبارزه با مواد مخدر،‌ مشاركت عمومي از اهميت بسزايي برخوردار است و استان‌ها نيز نهايت تلاش خود را به كار ببندند. هر استان با توجه به فرهنگ خاص خود نياز به برنامه‌‌ريزي دارد.

وي بيان كرد: متاسفانه برخي مسئولين كمترين آگاهي را در حوزه مواد مخدر و عوارض آن دارند كه نبايد از اهميت نقش آموزش غافل ماند. آموزش يعني آگاهسازي و آماده سازي افراد. فرد با آموزش‌هاي ديده شده به سمت آسيب‌ها نمي‌رود و حتي مي‌تواند از بروز آسيب‌ در افراد ديگر جلوگيري كند.

اين مقام مسئول در ستاد خطاب به كارشناسان پيشگيري گفت: صاحبنظران بزرگي در استان‌ها در حوزه‌هاي جامعه شناسي، روانشناسي و پزشكي وجود دارند كه ظرفيت بزرگي محسوب مي‌شوند. آنها را شناسايي و در اين حوزه از آنان استفاده كنيد. ستاد نيز از پايان‌نامه‌هاي دانشجويان در مقطع دكتري به مبلغ چهار ميليون تومان و در مقطع كارشناسي ارشد تا سقف دو ميليون تومان حمايت مي‌كند. چرا كه برخي از اين پايان نامه‌ها مهم هستند و مي‌توانند در تصميم‌گيري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها تاثيرگذار باشند.

ارسال نظرات