یک مقام مسئول، سطح زیر کشت تولیدات گلخانه‌ای کشور را ۸ هزار و ۸۱۸ هکتار عنوان کرد و گفت: عملکرد تولید در فضای گلخانه نسبت به فضای باز حدودا ۱۰ برابر است و به همان نسبت هم مصرف آب کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۸۵۶۳۶۱۹
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، رئیس گروه توسعه کشت‌های گلخانه‌ای وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه براساس آخرین آمار منتشر شده تا پایان سال ۹۲، ۸ هزار و ۸۱۸ هکتار گلخانه در کشور فعالیت می‌کنند، اظهارداشت: بیشترین سطح این گلخانه‌ها  مربوط به محصولات سبزی و صیفی است.

وی، سطح زیرکشت خیارگلخانه‌ای در کشور را ۵ هزار و ۴۰۶ هکتار عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای ۴۴۵ هکتار، فلفل ۲۱۳ هکتار، بادمجان ۸۵ هکتار و سایر سبزیجات گلخانه‌ای ۱۹۷ هکتار است.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در مجموع ۶ هزار و ۳۴۶ هکتار از سطح زیر کشت گلخانه‌ها مربوط به محصولات سبزی و صیفی است، گفت: ۲ هزار و ۱۸۸ هکتار مربوط به کشت گل و گیاهان زینتی و مابقی هم مربوط به توت فرنگی، گیاهان دارویی و سایر محصولات گلخانه‌ای است.

سالم‌پور با بیان این‌که پیش‌بینی شده در برنامه پنجم توسعه سالیانه ۷ درصد به سطح گلخانه‌های کشور افزوده شود، اضافه کرد: با توجه به رویکرد وزارت جهادکشاورزی در حمایت از توسعه کشت گلخانه‌ای به دلیل مزیت‌های این نوع کشت و به ویژه صرفه‌جویی در مصرف آب، پیش‌بینی‌های اولیه ما این است که طی برنامه ششم ۱۸ هزار و ۷۰ هکتار  به سطح گلخانه‌های کشور افزوده شود.

وی، عملکرد تولید در فضای گلخانه نسبت به فضای باز را حدودا ۱۰ برابر عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال، با مصرف حدود ۱۴ هزار مترمکعب می‌توان در فضای باز می‌توان ۲۰ تن خیار تولید کرد اما استفاده از همین میزان آب در فضای گلخانه منجر به تولید ۲۰۰ تن خیار می‌شود، یعنی عملکرد ما ۱۰ برابر شده و مصرف آب به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند.

ارسال نظرات