اقدام پوتین برای حذف دلار از مبادلات کشورهای مستقل مشترک المنافع

رئیس جمهور روسیه طرحی را آماده کرده است که هدف آن حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری مابین کشورهای مستقل مشترک المنافع است.
کد خبر: ۸۵۶۳۸۱۴
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از راشا تودی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه طرحی را آماده کرده که هدف آن حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری مابین کشورهای مستقل مشترک المنافع است.
این طرح به معنای ایجاد یک بازار مالی واحد بین کشورهای روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و دیگر کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق است.
در بیانیه ای که کرملین منتشر کرده آمده است: «این طرح به گسترش استفاده از ارزهای ملی در تجارت خارجی و خدمات مالی کشورها کمک خواهد کرد و پیش شرط هایی را برای افزایش نقدینگی در بازارهای ارزی داخل کشورها ایجاد می نماید.»
این طرح همچنین به تسهیل تجارت در منطقه و دستیابی به ثبات در سطح کلان اقتصادی این کشورها کمک خواهد کرد.
کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیایی، در قالب این اتحادیه همچنین در خصوص امکان تبدیل ارز رایج در مبادلات اقتصادی خود از دلار و یورو به ارزهای داخلی شان تبادل نظر کرده اند. بر اساس توافقی که بین روسیه، بلاروس، ارمنستان و قزاقستان صورت گرفته، انتقال اجباری پرداخت ها به ارزهای داخلی (روبل روسیه، روبل بلاروس، درام ارمنستان و تنگ قزاقستان) باید در فاصله سال های 2025 تا 2030 انجام گیرد.
در حال حاضر، حدود 50 درصد مبادلات تجاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیایی به دلار و یورو انجام می شود و این مسئله موجب افزایش وابستگی این اتحادیه به کشورهای منتشر کننده این ارزها می شود.
در خارج از کشورهای مستقل مشترک المنافع و اتحادیه اقتصادی ارواسیایی نیز روسیه و چین تلاش دارند استفاده از دلار در مبادلاتشان را کاهش دهند.
در ماه اوت، بانک مرکزی چین، در شهر سوئیفنهه استان هلیونگ جیانک، روبل روسیه را به گردش پولی خود اضافه کرد و یک برنامه پایلوت دو ارزی (روبل و یوان) را به اجرا گذاشت. در این برنامه روبل جایگزین دلار آمریکا شده است.
در سال 2014، بانک مرکزی روسیه و بانک خلق چین یک موافقتنامه سه ساله سواپ ارزی به ارزش 150 میلیارد یوان (حدود 23.5 میلیارد دلار) امضا کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار