ماجرای سردار شهیدی که بعد از ۲۷ سال گمنامی به کشور بازگشت + تصاویر

سردار شهید منصور سودی فرمانده اطلاعات و عملیات تیپ انصارالمهدی(ع) بود که در سال ۱۳۴۲ و در روستای امند زنجان متولد شد و در ۱۶ مردادماه سال ۱۳۶۶ و در عملیات نصر هفت و در ارتفاعات "بلفت" به شهادت رسید و پیکرش پس از ۲۷ سال دوری از وطن به کشور بازگشت.
کد خبر: ۸۵۶۳۸۲۶
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  پیکر پاک شهید منصور سودی از رزمندگان دلاور زنجان پس از 27 سال دوری از وطن به میهن اسلامی بازگشت. پیکر پاک شهید سودی که در کشور عراق پیدا، از مرز باشماق وارد کشور شده و پس از طی مراحل قانونی برای تشییع به زنجان انتقال داده می‌شود.

سردار باقرزاده فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در حاشیه بازگشت پیکرهای مطهر 17 شهید تازه تفحص شده از مرز باشماق به کشور با اشاره به هویت یکی از شهدایی که به استان کردستان وارد شده این خبر را اعلام کرد که پیکر یکی از شهدای تفحص شده مربوط به سردار شهید «منصور سودی» فرمانده اطلاعات گردان انصارالمهدی عاشورا بوده که در زنجان تشییع خواهد شد. پیکر این شهدای تفحص شده برای شناسایی به تهران منتقل می‌شوند که بعد از شناسایی در ماه محرم به خاک سپرده خواهند شد.

شهید منصور سودی فرمانده اطلاعات و عملیات تیپ انصارالمهدی(ع) زنجان بود که در سال 1342 و در روستای امند زنجان متولد شد و در 16 مردادماه سال 1366 و در عملیات نصر هفت و در ارتفاعات "بلفت" به شهادت رسید. عملیات نصر 7 در تاریخ 14 مرداد 1366 با رمز "یا فاطمه الزهرا (س)" در منطقه عمومی سلیمانیه عراق به اجرا درآمد. این عملیات که به تصرف ارتفاع مهم دوپازا و انسداد معبر ضد انقلاب درغرب کشور همراه بود، شامل منطقه‌ای به وسعت 30 کیلومتر مربع می‌شد. تهاجم وسیع نیروهای خودی سبب شد که علی رغم هوشیاری نسبی دشمن کلیه اهداف عملیات در مرحله نخست به دست بیاید.

سردارشهید منصور سودی دهم خردادماه 1342 در یکی از روستاهای مشرف به شهرستان زنجان به نام (امند) به دنیا آمد و دوران مدرسه تا دبیرستان را در شهر زنجان سپری کرد. او از جمله فدائیان و جان برکفان مسلک پاک و مقدس حضرت امام خمینی(ره) بود که با شروع اعتراضات مردمی در سال 1356 مشتاقانه به خیل جوانان و نوجوانان مبارز شهر زنجان پیوسته و بی‌ادعا و مخلص تمام عمر، جان و مال خود را وقف اسلام واهداف والای انقلاب کرد، شهید منصور سودی بعد از پیروزی انقلاب دربهمن ماه 1357 صحنه را خالی نکرد و مردانه در تمامی میادین سیاسی و فرهنگی شهرمشغول حفاظت و پاسداری از آرمان‌های حضرت امام شد.


با یورش وحشیانه نیروهای بعثی و آغاز جنگ تحمیلی از سوی عراق در مهرماه 1359، شهید سودی بی‌درنگ تحصیل در دبیرستان را رها کرد وسراسیمه به مصاف دشمنان متجاوز شتافت، رفته رفته چنان شیفته و دلباخته پاکی و صداقت رزمندگان میدان نبرد شد که از سال 1361  به صورت مستمر در جبهه حضور داشت و عمر و جوانی خود را وقف جنگ و دفاع کرد.
شهید سودی درمیدان‌های نبرد بسیار نترس و جسور بود که اعمال و حرکات شجاعانه‌اش بلافاصله مورد توجه فرماندگان جبهه قرار گرفته و برای خدمت در یگان‌های اطلاعات وعملیات انتخاب شد. در طول هشت سال دفاع وعملیات‌های مختلف خدمات ارزشمند و فداکاری‌های مثال زدنی از خود به یادگار گذاشت.

شهیدسودی با تشکیل تیپ انصارالمهدی(ع) استان زنجان در سال 1366 به عنوان فرمانده اطلاعات و عملیات تیپ منصوب شد و در اولین ماموریت در منطقه کوهستانی «سلیمانیه» عراق، با شجاعت و جسارت فراوان موفق به شناسایی ارتفاعات و محورهای عملیاتی شد و عملیات شکوهمند(نصر 7) در تاریخ 14 مردادماه 1366 با رمز مبارک «یا فاطمه الزهرا (س)» را در منطقه آغاز کرد. علی رغم هوشیاری نسبی دشمن؛ در اولین ساعات حمله خطوط اول نیروهای عراقی،‌ ارتفاعات مهمی همچون «دوپازا» به تصرف نیروهای رزمنده زنجانی درآمد و بچه ها با شور وهیجان مشغول تثبیت خطوط پدافندی شدند.

مناطق و ارتفاعات تصرف شده یکی از مهم ترین معبرهای ورودی ایادی گروهک‌های ضد انقلاب به داخل کشور و منطقه کردستان  بود، برای همین هم نیروهای بعثی اصلا تمایلی نداشتند این معبر بسته شود و برای همین هم از بامداد روز عملیات با تمام توان اقدام به تک کردند. با چندین تیپ و لشکر پیاده و نیروهای گارد ریاست جمهوری و صدها تانک به مواضع رزمندگان ما یورش آوردند و چنان آتش سنگین و سهمناکی به روی منطقه ریخته شد که به گفته شاهدان عینی جهنمی برپا گشت. در این میان تعداد کثیری از رزمندگان ناجوانمردانه و مظلومانه شهید و زخمی شدند، اما با این وجود بچه‌های باغیرت و شجاع زنجانی میدان را خالی نکردند و با دلیری و صلابت به نبرد و پیکار ادامه دادند به همین خاطر توان نیروهای بعثی در مقابل  رزمندگان ما کم آورد و در نهایت ذلت ناچار به فرار و عقب نشینی شدند.

روز دوم عملیات دشمن شکست خورد، به همین  نیروها و ادوات بیشتری وارد منطقه کرد تا شکست خود را جبران کند؛ از ابتدای صبح بارانی ویرانگر و سیل‌آسا از انواع گلوله‌های توپ، تانک و خمپاره؛ بمب و راکت وارد عمل می‌شوند و با تک‌های پی در پی فشار سنگینی را بر خطوط دفاعی وارد می‌کنند، در این میان خبر می‌رسد که عراقی‌ها به ارتفاعات مهم "بلفت" نزدیک شدند و خط دفاعی بچه‌ها در حال  سقوط است. شهید سودی هم که از اهمیت این ارتفاعات به خوبی آگاهی داشت، با چند نفر دیگر از رزمندگان به کمک نیروهای خودی رفت و بعداز نبردی سنگین با تعداد زیادی از تانک‌ها و نیروهای پیاده و گارد عراقی، همگی مظلومانه به شهادت می‌رسند و پیکرهایشان در میان صخره ها و شیارهای ارتفاعات"بلفت" به یادگار می‌ماند.

سردار شهید منصور سودی همانطوری که آرزویش بود و در وصیت نامه‌اش هم قید کرده بود، پیکر مطهرش مفقود شد و با اینکه تمام منطقه عملیاتی چندین بار تفحص و پیکر مطهر همرزمانش پیدا شد، اما نشانی از پیکرش به دست نیامد. شهید سردار منصور سودی در زمان شهادت یک دختر یک و نیم ساله داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار