یکی از باغ داران اشکذری که به‌صورت سنّتی و معمولی به محصولات باغش رسیدگی و به برداشت محصول بهتر انار نیز فکر می‌کند؛ ازجمله اقدامات برای بهره‌وری بیشتر را یافتن راهی برای جلوگیری از پوسیدگی انار می‌داند.
کد خبر: ۸۵۶۳۹۸۰
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۲

 به گزارش خبرگزاری بسیج از اشکذر، پوسیدگی یکی از آفت‌های انار که از محصولات عمده باغی اشکذر است که عامل انتقال این فساد به انار نوعی پروانه است.

سید حسین رحمانیان یکی از باغ داران اشکذری که به‌صورت سنّتی و معمولی به محصولات باغش رسیدگی و به برداشت محصول بهتر انار نیز فکر می‌کند؛ ازجمله اقدامات برای بهره‌وری بیشتر را یافتن راهی برای جلوگیری از پوسیدگی انار می‌داند.

این کشاورز اشکذری در مصاحبه با ماهنامه اشکذر تصریح کرد: عاملی که موجب پوسیدگی انار می‌شود، انارهای سردرختی یا انارهایی که از سال قبل باقی‌مانده است که این عامل همان کرمی است که در انار مانده و در سال جدید با آغاز فصل بهار کرم از داخل انار به تاج انار می‌آید و با تشکیل پیله به پروانه تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این پروانه بر روی تاج گل انارهای سال جدید تخم‌ریزی می‌کند افزود: این تخم‌ها طی حدود ۲ هفته تبدیل به کرم گلو می‌شود و این کرم گلو از راه تاج وارد انار می‌شود. از دانه انار تغذیه می‌کند و پس از مدتی به تاج انار برمی‌گردد؛ و با تشکیل پیله به پروانه تبدیل می‌شود و تا پایان زمان چیدن انار این چرخه ۸-۷ مرتبه تکرار می‌شود.

آفت انار

رحمانیان بابیان این‌که برای مبارزه با این آفت روشی را ابداع کرده است، گفت: یک پروانه‌ی ماده را در محفظه‌ای کوچک قرار می‌دهم، دو طرف این محفظه را با تور می‌پوشانم تا پروانه نتواند خارج شود و بعد این محفظه را روی یک ظرف می‌چسبانم و دور و اطراف آن را به چسب مایع آغشته می‌نمایم.

این کشاورز اشکذری ادامه داد: پروانه‌های نر که به‌احتمال‌زیاد از بویی که از پروانه ماده متصاعد می‌شود از محل او آگاه می‌شوند و به سمت او می‌آیند. سپس روی چسب‌ها گرفتار می‌شوند و از بین می‌روند.

وی افزود: این روش که چند سال است به آن عمل می‌کنم تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بوده و از پوسیدگی انار باغ کاسته شده است.
رحمانیان در پایان بیان کرد: بهترین کار این است که تمام سردرختی‌ها چیده شود و با انارهای غیرقابل استفاده‌ای که معمول در باغ، باقی می‌ماند همه را جمع کرده و سوزانده شود و یا در زیرخاک دفن کنند تا زمینه زادوولد و تکثیر کرمی که موجب پوسیدگی نار می‌شود از بین برود.

ارسال نظرات