مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد بر لزوم مطالعه کتب دینی و تحلیل‌های انجام شده نسبت به واقعه عاشورا توسط شاعران آیینی تاکید کرد.
کد خبر: ۸۵۶۴۱۵۲
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: حجت الاسلام سید محمد شریف حسینی کوهستانی، عصر دیروز در نشست هم اندیشی شعرای آیینی استان یزد اظهار داشت: خوشبختانه محرم سال قبل برنامه های عزاداری استان یزد مورد لطف مقام معظم رهبری قرار گرفت و مداح، شاعر و هیئت استان یزد مورد لطف و عنایت مقام معظم رهبری واقع شد که امیدواریم امسال نیز رضایت خداوند و اهل بیت (ع) و مقام معظم رهبری تامین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اشعار آیینی و تاثیرگذاری آن در مراسم های نوحه خوانی افزود: تنها مسئله‌ای که شعر آیینی را از انواع شعر جدا می کند، موضوع و شعر آن است و به دو مقوله کلی منقبت و مرثیه نیز محدود می شود.

حسینی کوهستانی با بیان اینکه هیچ حادثه، واقعه و قیامی جامعیت عاشورا را ندارد، اظهار داشت: در واقعه عاشورا، چهار عنصر حماسه، پیام، عرفان و سوگ دخیل است.

تحلیل زندگی اهل بیت (ع) در شعرسرایی اثرگذاری بالایی دارد

وی تصریح کرد: در این راستا هر شاعری باید در سرودن شعر خود این چهار عنصر را مدنظر داشته باشد تا بتواند شعری جامع و تهی از نقص و ضعف بسراید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد بر لزوم تحلیل زندگی ائمه معصومین تاکید کرد و گفت: تحلیل زندگی آن بزرگواران به طور قطع تاثیر بسزایی در زندگی ما خواهد داشت.

وی افزود: باید واقعه کربلا به صورت جامع و درست تبیین شود زیرا آن چیزی که مورد نیاز جامعه امروز است، تبیین درست واقعه کربلا است.

حسینی کوهستانی اضافه کرد: یکی دیگر از بخش های مهم در اشعار و قیام امام حسین (ع) تبیین زندگانی و بحث قیام ایشان است که باید آنها را برای جامعه تبیین کنیم تا بتوانیم به خوبی اهل حق و اهل کفر را زمان حاضر نیز بشناسیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد گفت: امروز اگر شاهدیم که استان یزد در ماه محرم در برگزاری مراسم‌ها سرآمد است، به دلیل وجود شاعران آیینی متعهد و اشعار با مضامین بسیار مناسب است.

نقش تاثیرگذار شعرای آیینی در مراسم های مذهبی

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد نیز در این نشست اظهار داشت: شعرای آیینی نقش اساسی در مراسم های مذهبی دارند به نحوی است که استان یزد در زمینه نوحه و سینه زنی و مداحی از سبک ویژه ای برخوردار شده  که این سبک در کشور سرآمد است.

حجت الاسلام علی کارگر با بیان اینکه شعرای آیینی رکن اساسی یک هیئت عزاداری به شمار می روند، عنوان کرد: هیئت عزاداری با اشعار شاعران آیینی و نوای گرم مداحان رونق پیدا می کند بنابراین هر چه اشعار پر مغزتر و پرمعناتر باشد، مجالس رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی افزود: اشعار شما باید دارای مضامین عالی و در شان اهل بیت (ع) و بیانگر واقعیت‌های تاریخ، سنت و سیره اهل بیت (ع) باشد.

یزد اصالت خود را در برگزاری مراسم های نوحه خوانی حفظ کرده است

امام جمعه یزد نیز در این نشست با بیان اینکه خوشبختانه یزد اصالت اشعار خود را در مدح و منقبت اهل بیت(ع) حفظ کرده است، اظهار داشت: اشعار یزد از گردونه واقعیت ها دور نشده و امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

آیت الله محمدرضا ناصری عنوان کرد: پایه و اساس کار باید شناخت اهل بیت(ع) باشد و زمانی که برای خدا و اهل بیت(ع) کار شود، نتیجه کار قابل قبول خواهد بود.

 

ارسال نظرات