گزارشی تفصیلی از برگزاری هفتمین مجمع عالی بسیج شهرستان شاهرود

هفتمین مجمع عالی بسیج شهرستان شاهرود با حضور اعضا شوراهای همفکری و کارگروه های تخصصی اقشار بیست گانه بسیج در سالن همایش های کانون بسیج جوانان شاهرود برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۶۴۲۱۰
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج ا شاهرود، هفتمین مجمع عالی بسیج شهرستان شاهرود با حضور اعضا شوراهای همفکری و کارگروه های تخصصی اقشار بیست گانه بسیج در سالن همایش های کانون بسیج جوانان شاهرود برگزار شد.

در این مجمع طرح کاهش طلاق توسط کارگروه بانوان و خانواده ارائه شد که با رای گیری با 110 رای موافق،15رای مخالف و 25 رای ممتنع به تصویب رسید و برای اجرا ابلاغ شد.

تصویب طرح «آموزش همراه با مشاوره»

رئیس کارگروه بانوان و خانواده مجمع بسیج شهرستان در تشریح این طرح در جمع اعضا با اشاره به برگزاری جلسات متعدد و بهره گیری از مشاورین در این زمینه اظهار کرد: با توجه به اهمیت سبک زندگی اسلامی و خانواده از نگاه رهبر انقلاب این طرح بررسی و در کارگروه تصویب شد.

فریبا ابوحمزه افزود: راهکار این طرح آموزش همراه با مشاوره و اجرای کارگاه برای همه سنین در قالب کلاس های مشاوره حقوقی،بهداشتی و مذهبی و خانواده در سه روز در ادارات، سازمان ها و اقشار بسیج است.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح در هر قشر 300 نفر آموزش می بینند و از کانون مشاوره سپاه و بسیج جامعه پزشکی و بسیج حقوقدانان استفاده و هزینه طرح به عهده قشر برگزار کننده دوره است.

ابوحمزه تصریح کرد: در شش ماهه اولیه کار بازخورد این کلاس ها جمع آوری و همه اقشار موظف به ارائه گزارش روند اجرایی به دبیرخانه طرح می باشند و این طرح تا سال 1395 ادامه خواهد یافت.

رئیس کارگروه بانوان و خانواده با بیان اینکه برای هر نفر هزار تومان هزینه برآورد شده بیان کرد: پیامدهای این طرح در کاهش آمار طلاق و اعتیاد و افزایش سطح آگاهی و رضایتمندی خانواده ها و کاهش جرایم با همکاری کامل همه دستگاه ها و اقشار بسیج خواهد بود.

تصویب طرح اجرای کارگاه آموزش حقوقی، بهداشتی، مشاوره ای و روانی

مسئول راهبردی سپاه ناحیه شاهرود نیز در ادامه تکمیل این طرح گفت: با توجه به قواره طرح این برنامه از سال 93 با تصویب کارگروه طلاق تصویب شد و تا سال 1394 بررسی شد و اکنون در مجمع برای تصویب ارائه شده است.

حسین گرزین افزود: با توجه به آمار بالای طلاق در شهرستان و درگیری تمام جامعه با این معضل و چالش عظیمی که در آینده خواهد داشت این طرح مصوب شد تا شاهد کاهش این موضوع در جامعه باشیم.

وی با تاکید بر مشکل عدم آموزش و آگاهی خانواده در خصوص طلاق و آسیب های آن عنوان کرد: در این طرح اجرای آموزش همراه با مشاوره و اجرای کارگاه برای تمامی سنین برنامه ریزی شده که در سه بخش آموزش حقوقی،بهداشتی و مشاوره ای و روانی می باشد.

نقد و بررسی دیدگاه های موافقان و مخالفان

مقدس از بانوان عضو بسیج ادارات و طزره ای از بانوان عضو بسیج طلاب و روحانیون از موافقان طرح با تأکید بر آیات و روایات اسلامی در خصوص خانواده و آموزش تصریح کردند: درمان سریع این موضوع آموزش در لایه های مختلف جامعه و به اشکال مختلف است و راه حل دراز مدت با اولویت به آموزش قبل از ازدواج از سنین 14 تا 39 سال و راه حل میان مدت کنترل و پیشگیری برای متاهلین و راه حل کوتاه مدت همین طرح آموزش برای آگاهی از طلاق و آسیب های آن و آشنایی خانواده هاست.

موافقین با اشاره به طرح ملی رحمت و دو شاخه بشارت و عترت افزودند: در این طرح که در کل کشور اجرا شد کلاس های آموزش خانواده و مفاهیم قرآن برای زنان خانه دار اجرا شد که در شهرستان شاهرود 50 مربی و بالغ بر 7هزار متربی حضور یافته و بسیار از این طرح استقبال نمودند و در پایان کلاس ها گواهینامه دریافت می کردند که البته طرح با جابه جایی دولت ها متوقف شد.

آموزش پیش از ازدواج در دبیرستان ها و دانشگاه ها جدی گرفته شود

محمدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به در نظر نگرفتن برخی موضوعات در این طرح گفت: با بررسی های انجام شده 55درصد طلاق ها به دلیل اعتیاد است و عوامل مختلف دیگر اقتصادی مدیریتی مذهبی در این ارتباط دخیل هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما اسلامی و دستگاه های مختلف ترویج کننده ارزش های اسلامی در شهرستان هستند متاسفانه 33 درصد ازدواج ها منجر به طلاق است و این موضوع ساده ای نیست.

محمدی با تاکید بر گروه هدف در جامعه گفت: باید تمرکز ما به پیش از ازدواج باشد و آموزش متمرکز در دبیرستان ها و دانشگاه ها باشد چرا که اثرش بیشتر است و با توجه به پیش بینی 300 نفر برای هر قشر در آخر 3درصد جامعه در شهرستان آموزش می بینند که جمعیت اندکی است و اثر کمی خاهد داشت.

لزوم بازشناسایی حوزه فرهنگ و اجتماع

رئیس دانشگاه پیام نور شاهرود دیگر منتقد طرح در سخنانی با تأکید بر شناسایی عوامل طلاق در جامعه و عوامل بروز و ظهور آن در شهرستان عنوان کرد: شناخت عوامل در برنامه ریزی مهم است و دانستن یا ندانستن اطلاعات حقوقی و بهداشتی در اینجا زیاد مهم نیست و با توجه به پژوهش های علمی بخشی که مغفول مانده و رهبری نیز تاکید دارند آموزش سبک زندگی اسلامی ایرانی در حوزه خانواده و زنان است.

شاهینی افزود: باید وظایف متقابل زن و مرد در خانواده را شناخت؛ متأسفانه با توجه به تحقیقات بخش عمده مشکلات در مباحث جنسی و مشکلات جنسی زن و مرد است که نمی توانند همدیگر را تامین کنند و مسائل اجتماعی و روانی بهانه ای برای ایجاد طلاق است.

وی با تأکید بر اینکه طلاق یک پدیده اجتماعی و فرهنگی است بیان کرد: باید حوزه فرهنگ و اجتماع را بشناسیم و روی آموزش های فرهنگی و اجتماعی متمرکز شویم.

شاهینی تأکید کرد: باید الزام قانونی گذاشت که زوجین قبل از ازدواج از نظر روانی و روانشناختی و فرهنگی تست شوند و اگر ایرادی بود آموزش ببینند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار