خبرهای داغ:
7

بیکاران کرمانشاه و وعده های توخالی!

علیرغم اینکه کرمانشاه در بحث بیکاری جایگاه سوم را در اختیار دارد، با این وجود هنوز وعده مسئولان اقتصادی و اجرایی این استان برای ایجاد اشتغال محقق نشده است این درحالیست که بیکاری و شغلهای ناپایدار مهم‌ترین دلیل بروز آسیبهای اجتماعی از جمله طلاق محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۸۵۶۴۲۳۸
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، چند سالی است که استان کرمانشاه در برخی از آمارهای منفی رتبه‌های نخستین کشور را در اختیار دارد.

رتبه‌های تک رقمی در بحث طلاق، خودکشی، بیکاری و… این سال‌ها استان کرمانشاه را همراهی کرده‌اند و تاسف بار‌تر اینکه، جابجایی کرمانشاه در این آمار به صورت نوسانی بوده است، تا جایی که در برخی از آمار‌ها، در زمان‌های معینی جایگاه این استان در بحث بیکاری کرمانشاه یک پله دیگر سقوط می‌کند.

مرکز آمار ایران اعلام کرد که رتبه کرمانشاه در تابستان ۹۲، دوم کشور بوده است که این خبری هشدار دهنده برای مسئولان اقتصادی این استان است. استانی که علیرغم تمام پتانسیل‌هایش، همچنان در پایین‌ترین جایگاه اشتغال، اقتصاد و فرهنگ، در حال دست و پا زدن است.

رتبه‌هایی که امروز در حوزه اقتصادی از استان کرمانشاه منتشر می‌شود به هیچ وجه شایسته این استان با وجود این پتاسیل‌های ویژه اقتصادی نیست.

طبق آمار، استان کرمانشاه از نظر سرمایه گذاری صنعتی رتبه ۱۷، در بحث اشتغال صنعتی رتبه ۲۰ و در تعداد واحدهای صنعتی، رتبه ۲۵ کشور را در اختیار دارد که به نظر می‌رسد این آمار‌ها سالیان سال است که جابجا نشده‌اند، ولی آن طرف‌تر، استان‌های همجواری که روزگاری زیرمجموعه کرمانشاه محسوب می‌شدند، جهشی خوب در اقتصاد داشته‌اند.

از طرف دیگر، تعداد تمام واحدهای صنعتی در استان کرمانشاه تنها ۸۶۰ مرکز می‌باشد که در آخرین آمار منتشر شده، نیروهای شاغل در آن‌ها ۲۷ هزار نفر است که با توجه به رقم نیروی کار در این خطه، این عدد، بسیار ناچیز است.

اشتغال به دغدغه اصلی جوانان این خطه تبدیل شده است. موضوعی که به علت نبودش در این استان، باعث خروج بسیاری از نیروهای کار از کرمانشاه به شهرهای صنعتی کشور شده است.

امروزه پناه بردن به حاشیه شهرهای بزرگ و صنعتی، امری طبیعی و معمولی برای مردمان شهرهای محروم از صنعت و ثروت همانند کرمانشاه شده است.

رضا رحیمی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این باره می‌گوید: برنامه‌ای که در بحث اشتغال در استان کرمانشاه تدوین کرده‌ایم، می‌تواند در طول ۴ سال برای بیش از ۴۸ هزار متقاضی، ایجاد شغل کند.

با این حال، عمل به این تعهد خود نیازمند اعتبار و سرمایه‌ای کلان و کشوری است، یعنی‌‌ همان «پاشنه آشیل» کرمانشاه.

متاسفانه برخی از بدآموزی‌ها و بدفهمی‌ها موجب شده است که سرمایه گذاران نه تنها به کرمانشاه نیایند، بلکه امروزه شاهد خروج بسیاری از سرمایه‌های انسانی و مالی از این استان به نقاط مرکزی کشوری باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در این باره تاکید کرد: برای ایجاد ۴۸ هزار شغل در کرمانشاه در طول ۴ سال به اعتباری بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد ریال نیازمندیم.

به نظر می‌آید با مشکلات موجود در بحث اقتصاد ملی و به تبع آن اقتصاد کرمانشاه، تامین این رقم، کاری بس دشوار و نزدیک به محالات می‌باشد.

مسئولان اقتصادی استان کرمانشاه این میزان اعتبار را برای راه اندازی بیش از هزار و ۱۶۵ واحد صنعتی تعریف کردند که ایجاد زیرساختهای این تعداد کارگاه و کارخانه و نیز تهیه مکان آن‌ها با رعایت اصول اقتصادی و نیز بازار تقاضا، خود موضوع دیگری است که با توجه به تعطیلی صنایع کرمانشاه در سالهای اخیر، نیازمند بسیج تمام فعالان اقتصادی استان و حتی کشور است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اعلام کرد که تا ۳ سال دیگر استان کرمانشاه در زمره ۱۰ استان بر‌تر صنعتی کشور قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد برای رسیدن به اینجایگاه هم به زمان طولانی تری نیاز است و هم به سرمایه بیشتری.

البته در صورت رسیدن به اینجایگاه، بیش از ۴۹ هزار نفر در بخش صنعت مشغول به کار می‌شوند و جمعا ۷۶ هزار نفر شاغل در این بخش خواهیم داشت که تحقق این امر می‌تواند بسیاری از مشکلات این استان را حل کند.

«نعمت الله منوچهری»، رییس مجمع نمایندگان استان در واکنش به خبر آمار بیکاری کرمانشاه، گفت: متاسفانه در این رده بندی کرمانشاه جایگاه سوم را در میان استان‌های بیکار کشور به خود اختصاص داده است.

منوچهری اظهار داشت: بیکاری ۱۴. ۶ درصدی مردم استان کرمانشاه در سال ۹۲ مسئله خوشایندی نیست و مطمئنا تبعات منفی بسیاری این حجم بالای بیکاری برای جامعه شهری و حتی روستایی کرمانشاه به همراه خواهد داشت.

این نماینده مجلس می‌گوید: نرخ بیکاری در کرمانشاه ۴. ۲ درصد از میانگین کشوری بیشتر است و این مسئله باید هرچه سریع‌تر ریشه یابی شود که علت این حجم بالای بیکاری در استان چیست و چرا نزدیک به ۱۵ درصد مردم این دیار باید بیکار باشند.

منوچهری تاکید کرد: بیکاری ریشه و مادر تمام بدبختی‌ها و مفاسد است، بیشتر جرائم نشات گرفته از آمار بالای بیکاری در جامعه است. همین بیکاری است که امروز می‌بینم در کرمانشاه برخی از شخاص‌های اجتماعی، رشد منفی داشته‌اند.

رییس مجمع نمایندگان مجلس به آمار بالای طلاق در کرمانشاه اشاره داشت و تاکید کرد: یکی از عوامل اصلی طلاق، عموما به خاطر این است که مرد خانواده از کار بیکار می‌شود و همین عاملی می‌شود تا ناسازگاری در خانواده ایجاد و در ‌‌نهایت آمار طلاق رشد داشته باشد.

منوچهری بی‌توجهی دولت به روستا‌ها را عوامل دیگر افزایش بیکاری در شهر‌ها عنوان کرد و گفت: از دولت می‌خواهیم که تا تدبیر لازم برای استانی که مرکزیت غرب کشور را برعهده دارد، اندیشدیده و زمینه‌ای فراهم کنند تا وضعیت اشتغال در استان بهبود یابد.

به نظر می‌رسد که مسئولان استان کرمانشاه اعتقاد دارند که مشکل کرمانشاه به اعتباری که اعلام کرده‌اند، حل می‌شود، ولی با این وجود باید از این موضع نیز غافل نشویم که حس رقابت با دیگر استان‌ها، در بین مردم و مدیران کرمانشاه از بین رفته است و نیاز به حیاتی دوباره دارد.


ارسال نظرات