خبرهای داغ:
محرومیت 70 درصدی روستائیان کرمانشاه از نعمت گاز؛ 8
براساس اعلام شرکت گاز، ضریب نفوذ گاز در روستاهای استان کرمانشاه ۳۱ درصد است و به عبارت دیگر بیش از ۶۹ درصد روستائیان این استان از نعمت گاز برخوردار نیستند، این در حالی است که تناسب این آمار با میانگین کشوری همخوانی ندارد و سطح برخورداری مردم استان کرمانشاه نسبت به سایر نقاط کشور، پائین است.
کد خبر: ۸۵۶۴۲۳۹
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، تامین سوخت زمستانی برای مردم و حتی صنایع در فصول سرد یکی از دغدغه های مهم مردم و به ویژه روستائیان است و استان کرمانشاه به علت شرایط و بافت جغرافیایی خاص و کوهستانی، در بحث تامین سوخت به سراسر استان، همواره درگیر مشکلات بسیاری بوده و هست.

پراکندگی شهرها و روستاها در سطح استان، صعب العبور بودن بیشتر روستاها و شهرستان های کرمانشاه، کار سوخت رسانی به آنها را به امری بسیار سخت تبدیل کرد است و وعده های دولت های مختلف نیز در این راستا هیچ گاه محقق نشده است. این درحالی است که این استان از کریدورها و شاهراه های ارتباطی و گازرسانی کشور است که گازرسانی به شمال غربی، مرکز، غرب و بخش های مهمی از کشور از بستر این استان انجام می شود.

۱۴ شهرستان، ۲۹ بخش، ۲۸ شهر، ۸۵ دهستان و ۲۵۹۴ روستا در استان کرمانشاه، وظیفه تامین سوخت در ایام سرد را برای مسئولان به امری دشوار مبدل کرده و با وجود اینکه آغاز لوله گذاری شبکه گاز طبیعی در کشور این استان به دلیل موقعیت و جغرافیای طبیعی و محیطی آن ، زودتر از زمان خود به این نعمت خدادادی دسترسی پیدا کرد اما در ادامه همتی چندان قوی برای گازرسانی روستایی پشت کار قرار نگرفت.

طرح گازرسانی به شهر کرمانشاه بسیار خوب پیشرفت کرد، اما گازرسانی به شهرستان های تابعه و به ویژه روستاهای بالای 100 خانوار استان، مشکلات عدیده ای پیش روی این طرح عظیم قرار داد که تبعات آن هنوز هم ادامه دارد.

پراکندگی شهرستان ها و روستا از یک سو و از صعب العبور و کوهستانی بودن این مناطق برای انجام عملیات گازرسانی از سوی دیگر نیازمند امکانات مالی و انسانی گسترده و تجهیزات لجستیکی فراون بود که همین دلایل سبب حرکت لاک پشتی توسعه گازرسانی به استان شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه در این باره در گفتگو با خبرگزاری بسیج گفت: بهره مندی مردم یک استان از گاز طبیعی به عنوان سوخت، تبعات بسیار مثبتی را به دنبال خواهد داشت و یکی از مواردی که مسئولان را برای فراگیر کردن مصرف گاز طبیعی در استان ترغیب می کرد، پاک بودن این مایع بود که نقش تاثیرگذار و مستقیمی بر پاک نگه داشتن فضای شهری و … به دنبال داشت.

سید حمید فانی افزود: متاسفانه در مقابل سرعت بالای گازرسانی در سطح شهر کرمانشاه، برخی از شهرستان ها که حتی در مسیر خطوط شاهراه لوله گاز قرار داشتند، هم نتوانست کمکی به مسئله کرده و استان کرمانشاه در بحث گازرسانی به روستاها تا حدی از میانگین کشوری عقب افتاد که مشکلات مالی و بودجه های ناکافی نیز از دیگر دلایل این مسئله است.


تنها 250 روستای استان کرمانشاه گاز دارند

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه تاکید کرد: در حال حاضر تنها ۲۵۳ روستای استان کرمانشاه از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند که تلاش داریم این تعداد روستا، در سال جاری و سال های آتی بیشتر شود.

فانی تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در بحث گازرسانی موضوع جمعیت این روستاهاست. از نظر منطقی گازرسانی به یک روستا با جمعیت کم و نیز داشتن بعد مسافت تا خطوط گاز، توجیه اقتصادی ندارد و ما در صورت ورود به این قضیه بی شک متحمل هزینه های بسیار گزافی خواهیم شد که این خود، نوعی اتلاف هزینه و انحراف سرمایه محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه افزود: در حال حاضر ۳۱ درصد از جمعیت روستایی استان از نعمت گاز برخوردارند و تا رسیدن به میانگین کشوری که در حدود ۵۰ درصد است، راه زیادی در پیش داریم. با این وجود شرکت گاز کرمانشاه در سال گذشته ۳۳ روستا در سطح استان را صاحب گاز کرده است که این آمار برای یکسال رقم قابل قبولی است، ولی با این وجود تلاش داریم که روستاهای بیشتری را به این شبکه متصل کنیم.


۱۷۰۰ روستای استان کرمانشاه ظرفیت گازرسانی دارند

تائید کارشناسان این حوزه حکایت از آن دارد که از بین ۲۵۹۴ روستا در استان کرمانشاه، بیش از ۱۷۰۰ روستا مستعد گازرسانی هستند که در صورت تحقق این مهم می توان کرمانشاه را در امر گازرسانی به روستاها، جزو استان های برتر و پیشرو کشور قلمداد کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه، اظهار داشت: از سال گذشته عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۹۳ روستای استان کرمانشاه آغاز شده است که در صورت تحقق این امر بیش از ۱۷ هزار خانوار روستایی استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار می شوند و اگر بتوانیم تا سال ۹۴ از ۱۹۳ روستای یاد شده، 100 روستا را به شبکه گاز طبیعی متصل کنیم تقریبا" به میانگین کشوری که قریب به ۵۰ درصد است، نزدیک خواهیم شد.


روستاهای بالای 10 خانوار در اولویت گازرسانی هستند

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه می افزاید: اولین اولویت این شرکت برای گازرسانی به یک روستا، جمعیت بالای ۱۰ خانوار در آن روستاست و اولویت دیگر ما فاصله کمتر از ۱۵ کیلومتر روستای مذکور تا خطوط اصلی گاز است.

یکی دیگر از مشکلات گازرسانی به روستاها، بافت قدیمی و فرسوده منازل روستایی است بدان معنی که یک منزل روستایی برای استفاده از گاز طبیعی و لوله کشی بایستی تاییدیه نظام مهندسی را اخذ کند و در صورت تایید نشدن، نمی تواند از این نعمت بهره مند شود و این یعنی عدم برخورداری بخش زیادی از خانوارهای روستایی که موفق به نوسازی و بازسازی منازل روستایی خود نشده اند.

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه درباره این مشکل نیز می گوید: وظیفه این شرکت گازرسانی به روستاست، اما سازمان نظام مهندسی باید مجوز و تاییدیه یک منزل روستایی برای استفاده از گاز را ارائه کند که این خود مشکلی برای برخی از منازل روستایی است که این مسئله نیازمند توجه روستائیان به ساخت و ساز استاندارد یا بازسازی مسکن براساس اصول معماری و استحکام بناست.

نکته پایانی اینکه در دولت یازدهم برخورداری از نعمت گاز طبیعی در روستاها داده شده و با وجود اینکه وعده گازدار شدن 193 روستا در استان تا سال آینده ، نوید بخش حرکت خوبی در این بستر است، اما تحقق گازرسانی به 1700 روستای دارای ظرفیت گاز رسانی عزم ملی مسئولان استانی و ملی را طلب می کند که از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها، صندوق توسعه ملی و اعتبارات شرکت ملی گاز ایران و وصولی های این شرکت که کم کم در حال واقعی شدن است، قابل تامین است.

ارسال نظرات