خبرهای داغ:
9

راه آهن غرب کشور گرفتار شعار و وعده!!!

در حالی که قرار بود راه‌آهن غرب در بدبینانه‌ترین حالت ممکن اواخر سال گذشته به بهره‌برداری برسد؛ معاون وزیر راه و شهرسازی وعده‌ای جدید برای بخشی از این راه‌آهن داد و گفت:‌ راه‌آهن کرمانشاه سال ۹۴ به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۸۵۶۴۲۴۰
|
۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، با وجود اینکه راه‌آهن غرب یکی از پروژه‌های مهم زیرساختی غرب کشور محسوب می‌شود و حلقه مفقوده کریدور شرق- غرب به شمار می‌رود اما در سال‌های اخیر توجه چندانی به آن نشده است.
کلنگ راه‌آهن موسوم به «غرب کشور» اواخر دولت هفتم به زمین زده شد و قرار بود ظرف مدت 4 سال همدان را از طریق ریل به کرمانشاه و از آنجا به مرز خسروی متصل کند، اما نه در دولت هشتم، نه نهم، نه دهم ساخت این پروژه پیش نرفت.
در دولت هشتم و نهم اتفاق امیدوارکننده‌ای برای پروژه مذکور روی نداد تا در پایان عمر دولت نهم پیشرفت فیزیکی راه‌آهن غرب رکورد حدود 10 درصد را ثبت کند. پاییز سال 90 در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه حدود 750 میلیارد تومان اعتبار به راه‌آهن غرب اختصاص یافت تا مشکل چندین ساله این پروژه برطرف شود و هر چه سریعتر به بهره‌برداری برسد.
این در حالی بود که مدیر کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک، مهرماه سال گذشته با اشاره به تخصیص رقم بسیار ناچیزی از اعتبارات به راه‌آهن غرب گفته بود: راه‌آهن اراک- ملایر به طول 90 کیلومتر سال 90 ساخته شد، ضمن آنکه زیرسازی راه‌آهن ملایر- کرمانشاه حدود 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
عباس خطیبی با بیان اینکه اعتبار این پروژه در سال‌ 92 تخصیص نیافته است، گفت: اعتبار پیش‌بینی شده امسال برای طرح راه‌آهن غرب کشور حدود 200 میلیارد تومان است که البته تاکنون رقم بسیار ناچیزی از این اعتبار تخصیص یافته است.
وی بیان کرد: ‌ براساس پیش‌بینی‌ها قرار بود تا پایان شهریور 92 زیرسازی راه‌آهن ملایر- کرمانشاه به پایان برسد، اما با توجه به این‌که توزیع اعتبار نشده و تخصیصی نیامده، این امر محقق نشده است.

بی‌توجهی مسئولان به راه‌آهن غرب با واکنش نمایندگان مجلس مواجه شد
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی خردادماه امسال در این‌باره به تسنیم گفته بود: مهمترین طرح عمرانی استان کرمانشاه و غرب کشور راه‌آهن تهران به بغداد است که بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه و با عنایات ایشان مقرر شد مبلغ کافی برای اتمام این پروژه اختصاص داده شود، ولی متأسفانه هنوز این مهم اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه چندین بار در این زمینه مکاتباتی انجام شده و رونوشت آنها نیز به دفتر معظم رهبری ارسال شده است، گفت: در این نامه‌ها تأکید کرده‌ام راه‌‌آهن غرب حد فاصل کرمانشاه- خسروی را عملیاتی و اجرایی کنند.
حیدری‌طیب، با بیان اینکه در راه‌آهن غرب محدوده همدان- ملایر- کرمانشاه تا حدودی خوب کار شده است، افزود: از دولت می‌خواهیم به بحث اقتصادی مرزهای غربی توجه بیشتر شود زیرا هم‌اکنون با وجود آنکه هیچ زیرساختی در این زمینه نداریم حجم مبادلات ایران و عراق 10 میلیارد دلار در سال است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه چندی پیش درخواستی را در این زمینه به آقای آخوندی دادم و معلوم نیست در این‌باره چه دستوری داده است، گفت: منتظریم پاسخ مطلوبی به این نامه داده ‌شود، اگر این‌گونه نشود به طور یقین علاوه بر طرح سؤال از وزیر راه و شهرسازی موضوع استیضاح هم در دستور کار قرار می‌گیرد.
حیدری طیب با بیان اینکه کار را با تذکر به وزیر شروع کرده‌ایم، اظهار کرد: گام به گام در این زمینه حرکت می‌کنیم و علاوه بر تذکر در این رابطه مکاتباتی را انجام داده‌ایم اما هنوز پاسخی به این نامه‌ها داده نشده است. در مرحله بعدی از وزیر سؤال می‌کنیم و اگر به نتیجه‌ای نرسیم بحث استیضاح آخوندی کلید می‌خورد.
در حالی که طی 7 ماه اخیر هیچ نشانی از حرکت گام به گام در این زمینه دیده نمی‌شود که معاون وزیر راه و شهرسازی اواخر هفته گذشته وعده‌ای جدید برای بهره‌برداری از راه‌آهن کرمانشاه اعلام کرد.
علی نورزاد در بازدید از نحوه اجرا و پیشرفت پروژه‌ راه‌آهن کرمانشاه گفت: پروژه‌های عمرانی از جمله راه‌آهن کرمانشاه با 80 درصد پیشرفت فیزیکی سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد.
وی تصریح کرد: پروژه راه‌آهن غرب یکی از پروژه‌های مطرح کشور است که تلاش می‌شود با تأمین اعتبار به موقع این پروژه و حمایت‌های دولت در اواخر سال آینده به بهره‌برداری برسد.
به گزارش تسنیم، راه‌آهن غرب در کنار آزادراه تهران- شمال 2 پروژه مهم و تأثیرگذار در حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی کشور محسوب می‌شوند، اما در عمل توجه مناسبی به لحاظ تأمین منابع مالی به این 2 پروژه پیر نشده است. آزادراه تهران- شمال با وجود وعده‌های فراوان در رابطه با ساخت آن همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و برنامه دولت برای آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
وضعیت راه‌آهن غرب نیز همین‌گونه است و با وجود وعده‌های فراوان مسئولان دولتی، اما این پروژه از کمبود منابع مالی رنج می‌برد. مسأله‌ای که باعث شده هیچ کدام از وعده‌های داده شده در خصوص بهره‌برداری از این پروژه محقق نشود. با این تفاسیر خیلی نمی‌توان به بهره‌برداری از راه‌آهن کرمانشاه و اتصال این استان به شبکه ریلی در سال آینده هم امیدوار بود.
ارسال نظرات