رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تسهیلات ویژه‌ای برای آبیاری نوین و قطره‌ای به منظور تشویق کشاورزان استان اردبیل در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۸۵۶۴۵۳۰
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، عدیل سروی، در جلسه شورای ادارای سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار داشت: بخش کشاورزی با چالش‌های مهم و عمده‌ای مواجه است که یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها کمبود منابع آبی است.

وی گفت: متوسط بارندگی در کشورمان از یک سوم میانگین بارندگی دنیا کمتر بوده و زمان بارندگی نیز مناسب با زمان حداکثر نیاز آبی گیاه نبوده که این این بارندگی‌ها از پراکنش خوبی برخوردار نیست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: بطوری که در دشت اردبیل فقط هشت درصد از بارندگی‌ها در فصل بهار و تابستان که بیشترین نیاز آبی گیاه است‌، رخ می‌دهد و به عبارت دیگر زمین‌های زراعی استان هم از میزان کم بارندگی و هم از نامناسب بودن پراکنش بارندگی رنج می‌برد .

سروی تصریح کرد: به منظور استفاده حداکثر از منابع آبی این سازمان برنامه‌های گسترده‌ای را در اجرای سیستم‌های آبیاری بارانی دارند و کارهای انجام شده در بین سالهای 74 تا 92در حدود 15 هزار هکتار از راضی به سیستم‌های آبیاری بارانی مجهز شدند که درسال 93 در حدود 4190 هکتار از محل کمک‌های بلاعوض و تسیهلات ویژه و حمایتی اقدام به تجهیز اراضی به انواع سیستم های آبیاری شد.

وی بیان کرد: به آن دسته از طرح‌های آبیاری بارانی که بصورت عمومی اجرا شود 85 درصد اعتبارات و به آبیاری قطره‌ای که به صورت انفرادی اجرا شود به ازای هر هکتار 6 میلیون و 500 هزار تومان، در آبیاری بارانی به ازای هرهکتار 5 میلیون تومان و در آبیاری طیفی به ازای هر هکتار 3 میلیون و 200 هزار تومان به کشاورزان به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در بحث مربوط به استفاده بهینه از منابع آبی رعایت الگوی کشت نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد که این کار با هماهنگی و هم‌فکری اساتید دانشگاه محقق اردبیل و دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر محققین برجسته استان صورت گرفته است تا بهترین و مناسب‌ترین راهکار به منظور دستیابی به شیوه مناسب الگوی کشت در استان اجرا شود .

ارسال نظرات