مدیرکل میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی:

درآمد 300 میلیون دلاری صادرات کشمش/ سالانه 12 هزار تن انگور صادر می‌شود

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه 640 هزار تن از انگور تولیدی کشور به کشمش تبدیل می‌شود، گفت: از 160 هزار تن کشمش تولیدی 113 هزار تن آن صادر می‌شود.
کد خبر: ۸۵۶۴۶۴۱
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، رمضان روئین‌تن مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد گفت: سطح کل باغات انگور کشور 290 هزار هکتار است که 220 هزار هکتار آن آبی و 70 هزار هکتار آن دیم است.

وی گفت: سالانه 2 میلیون و 800 هزار تن از تاکستان‌های کشور انگور بدست می‌آید که عملکرد باغات آبی کشور در هر هکتار حدود 12 تن و عملکرد باغات دیم کشور در هر هکتار به طور متوسط 4.5 تن است.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد گفت: سالانه حدود 640 هزار تن انگور در کشور به کشمش تبدیل می‌شود و از این مقدار تقریبا 160 هزار تن کشمش بدست می‌آید.

روئین‌تن سرانه تولید انگور در دنیا را 11 تن و در ایران بیش از سه برابر یعنی 34.5 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: سرانه مصرف تازه‌خوری انگور در کشور 15 کیلوگرم است و بقیه انگور در صنایع تبدیلی به کشمش، آبغوره و سایر محصولات تبدیل می‌شود.

وی بیان داشت: اگرچه در تولید انگور در جهان حائز رتبه نهم هستیم اما سالانه فقط 12 هزار تن از این محصول صادر می‌شود.

مدیرکل میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد بیان داشت: در تولید و صادرات کشمش از قدیم در جهان از جایگاه خوبی برخوردار بوده‌ایم و از 160 هزار تن تولید این محصول حدود 113 هزار تن آن صادر می‌شود.

روئین تن با بیان اینکه صادرات کشمش سالانه درآمد 300 میلیون دلاری را برای کشور دارد، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، اکراین و اتحادیه اروپا از مشتریان کشمش ایران هستند.

وی تصریح کرد: چند محصول باغی از جمله سیب، مرکبات و کشمش که از انگور حاصل می‌شود صادراتشان در اقتصاد ایران مؤثر است بنابراین دولت سالانه برای آن قیمت تضمینی تعیین می‌کند که امسال قیمت پیشنهادهای وزارتخانه به دولت 2700 تومان است.

ارسال نظرات